Förlorat bagage - tidsgränser

#1 2014-01-13, 10:51
Flo-Ridah
Amerikanskt inrikesflyg tappade bort min väska på en direktflight mellan Miami och New York i början av oktober. Anmälde direkt och fick en PIR-rapport i näven. Efter 21 dagar övergick det från searching till lost och jag ombads att skicka in kvitton på innehåll osv vilket jag gjorde direkt.

Min claim skulle ta 30-60 dagar att behandla. Nu har det gått mer än så och jag har fortfarande inte fått någon återkoppling annat än "vi tittar på det". Den agenten som fått uppdraget svarar inte på telefon eller på mail, och deras kundtjänst gör inget annat än att beklaga och hänvisa till "process times".

Har någon koll på hur länge de kan få hålla på och om det är stipulerat i Montreal Convension? Vad är nästa steg? Känns som en anmälan till Department of Transportation är som att skjuta salthagel på en stridsvagn?
#2 2014-01-13, 11:42
Kaspersky
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Amerikanskt inrikesflyg tappade bort min väska på en direktflight mellan Miami och New York i början av oktober. Anmälde direkt och fick en PIR-rapport i näven. Efter 21 dagar övergick det från searching till lost och jag ombads att skicka in kvitton på innehåll osv vilket jag gjorde direkt.

Min claim skulle ta 30-60 dagar att behandla. Nu har det gått mer än så och jag har fortfarande inte fått någon återkoppling annat än "vi tittar på det". Den agenten som fått uppdraget svarar inte på telefon eller på mail, och deras kundtjänst gör inget annat än att beklaga och hänvisa till "process times".

Har någon koll på hur länge de kan få hålla på och om det är stipulerat i Montreal Convension? Vad är nästa steg? Känns som en anmälan till Department of Transportation är som att skjuta salthagel på en stridsvagn?


"Amerikanskt inrikesflyg", vilket flygbolag gäller det? Om jag vore du, så skulle jag försökt ringa (men det har du redan testat), sen finns det inte så mycket att göra. Försök snabba processen, t.ex att hota med anmälan, och ring ofta. Det hjälpte mig då Ryan Air tappade bort min väska.
#3 2014-01-13, 12:50
Flo-Ridah
Det är JetBlue.

Har provat att ringa, både via deras växel - men det finns aldrig någon att prata med som kan göra annat än att beklaga. Och ringer man på det direktnummer som finns angett till handläggaren är det aldrig någon som svarar.

Börjar bli riktigt irriterad på det hela, då mitt svenska försäkringsbolag inte vill betala något innan flygbolaget gett ett officiellt svar.
#4 2014-01-13, 13:02
Kaspersky
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Det är JetBlue.

Har provat att ringa, både via deras växel - men det finns aldrig någon att prata med som kan göra annat än att beklaga. Och ringer man på det direktnummer som finns angett till handläggaren är det aldrig någon som svarar.

Börjar bli riktigt irriterad på det hela, då mitt svenska försäkringsbolag inte vill betala något innan flygbolaget gett ett officiellt svar.


Du är nog körd, tills dem blir klar. Jag tror du bara kan vänta.

EDIT: För försäkringsbolaget vill ha ett officiellt svar, och bolaget segar upp sig.
#5 2014-01-13, 17:09
Flo-Ridah
Tänkte sätta i system att ringa en eller två gånger om dagen för att höra hur det går. Har fått namnet på vederbörandes chef nu som jag sökt, åter efter lunch east coast time.
#6 2014-01-16, 06:43
niko08
Om du boka resan med att kreditkort så har du ju ibland en försäkring ang. bagage. jag hade tittat på det också.