anmäla travelstore.se?

#1 2014-03-17, 14:08
ninjaturtels
Hej. Sitter just nu i Medellin, Colombia efter planerad långtidsvistelse. Men som vanligt ändras planerna och jag måste åka hem.

Jag bokade en biljett med travelstore i januari, några dagar innan avgång. Biljetten var billigare än de andra alternativen. Det var inga problem.

Men nu måste jag hem, så jag skrev mitt första mail för en månad sen. Där skrev jag när jag ville åka hem och hur mycket det skulle kosta extra. Fick svar ganska snabbt om att jag var tvungen uppgradera till "maxpaket" för 149 kr. seriöst?
Så står det att det ska kosta 3200 (!!) kr att ta mig hem, men då finns inga flyg madrid-arlanda, så jag måste köpa en extrabiljett genom london för 2400 kr, så ett totalbelopp på 5600 kr.
Okej, jag måste ju ta mig hem iallafall.

Men nu är det så att dom ger mig sämsta jävla servicen. Jag har fått vänta, och då i panik för att jag inte vet vad som ska hända mig, i 80 timmar på svar, det står att det ska ta upp till 24 timmar. Jag har skrivit mail till alla adresser jag hittat, inklusive VDn.
och så fick jag ett svar idag-
Hej ******,

Hur kan vi hjälpa er ?

Med vänliga hälsningar,

Travelstore.se





VAD FAN???? alltså händer det här verkligen?? vad ska jag göra? Jag funderar på att stämma dom, eller gå upp lite högre och så kanske dom kan stå för kostnaden på min biljett.
någon som haft problem med travelstore.se? Någon som vet vad jag kan göra mot ett sånt här företag?

jag måste åka härifrån om två dagar.... får se hur möjligt det är.
#2 2014-03-17, 14:50
Canalates
5600 SEK för att åka hem i ekonomiklass? :|

För typ 7.300 SEK kunde jag fixat hem dig i Lufthansa Business Class (från Bogota) hela vägen till Arlanda genom att bränna av lite poäng.

Även om Lufthansa business class inte är den bästa är det klart bättre än ekonomi och definitivt mer prisvärt än att betala 5.6 för ekonomiklass.

Vidare. Undvik resebyråer till varje pris. Försök alltid boka direkt med flygbolagen så långt det går. Annars är det bara bita i det sura äpplet när problemen uppstår för då har man inte mycket till hjälp att tillgå.
#3 2014-03-18, 07:17
Jobbigt läge
#4 2014-03-18, 13:02
Ursprungligen postat av ninjaturtels
Hej. Sitter just nu i Medellin, Colombia efter planerad långtidsvistelse. Men som vanligt ändras planerna och jag måste åka hem.

Jag bokade en biljett med travelstore i januari, några dagar innan avgång. Biljetten var billigare än de andra alternativen. Det var inga problem.

Men nu måste jag hem, så jag skrev mitt första mail för en månad sen. Där skrev jag när jag ville åka hem och hur mycket det skulle kosta extra. Fick svar ganska snabbt om att jag var tvungen uppgradera till "maxpaket" för 149 kr. seriöst?
Så står det att det ska kosta 3200 (!!) kr att ta mig hem, men då finns inga flyg madrid-arlanda, så jag måste köpa en extrabiljett genom london för 2400 kr, så ett totalbelopp på 5600 kr.
Okej, jag måste ju ta mig hem iallafall.

Men nu är det så att dom ger mig sämsta jävla servicen. Jag har fått vänta, och då i panik för att jag inte vet vad som ska hända mig, i 80 timmar på svar, det står att det ska ta upp till 24 timmar. Jag har skrivit mail till alla adresser jag hittat, inklusive VDn.
och så fick jag ett svar idag-
Hej ******,

Hur kan vi hjälpa er ?

Med vänliga hälsningar,

Travelstore.se





VAD FAN???? alltså händer det här verkligen?? vad ska jag göra? Jag funderar på att stämma dom, eller gå upp lite högre och så kanske dom kan stå för kostnaden på min biljett.
någon som haft problem med travelstore.se? Någon som vet vad jag kan göra mot ett sånt här företag?

jag måste åka härifrån om två dagar.... får se hur möjligt det är.


Vad är det de ska hjälpa dig med?
Köpte Du biljetten hem av dem?
Betalade Du de 149:-? Gör man inte det får man ingen hjälp.

Ska Du boka en biljett och inte bokade deras för 5600:- så boka själv av valfritt flygbolag. Som sagts är det oftast bättre att boka direkt och slippa mellanhänder även om det kanske kostar några kronor mer, blir det strul är det bättre att ha kontakt med flygbolaget än en nätagent utan service.

Förstår inte vad Du ska stämma dem för heller, förklara gärna....
#5 2014-03-18, 13:49
ninjaturtels
jag vet inte vad jag ska gñra, jag sitter med panik och det kanns som om jag inte kommer nagonstans.
Jag har inte pengar till att kopa en ny biljett av nagon annan heller. Biljetten hem ar redan betald, jag vill bara flytta fram datumet och aka hem.

jag vill anmala dom for att dom later mig vanta sa sjukt lange, att dom sager "tack for ditt meddelande, vi svarar inom 24 timmar vardagar" ar ju bara skitsnack.
Sen vet jag inte heller vad jag har for rattigheter, det ar sa krangligt pa hemsidan.
men om det behovs, om det fortsatter sa har, om jag inte tar mig hem, sa kommer jag kontakta min mors advokat.
#6 2014-03-18, 14:39
Ursprungligen postat av ninjaturtels
jag vet inte vad jag ska gñra, jag sitter med panik och det kanns som om jag inte kommer nagonstans.
Jag har inte pengar till att kopa en ny biljett av nagon annan heller. Biljetten hem ar redan betald, jag vill bara flytta fram datumet och aka hem.

jag vill anmala dom for att dom later mig vanta sa sjukt lange, att dom sager "tack for ditt meddelande, vi svarar inom 24 timmar vardagar" ar ju bara skitsnack.
Sen vet jag inte heller vad jag har for rattigheter, det ar sa krangligt pa hemsidan.
men om det behovs, om det fortsatter sa har, om jag inte tar mig hem, sa kommer jag kontakta min mors advokat.


Har jag uppfattat rätt?

Du bokar biljett tur och retur via travelstore, utresa datum A, hemresa datum C.

Du frågar vad det skulle kosta att ha möjlighet att ändra hemresan från datum C till datum B (som då är tidigare), dom säger 149kr, du tackar nej till att betala 149kr extra.

Du åker ut datum A som planerat.

Du ändrar dig och vill trots allt ändra datum C till datum B, du kontaktar travelstore och dom säger då att nu kostar det mera för du måste boka en helt ny biljett.


Korrekt uppfattat? Om inte, var har jag missat?
#7 2014-03-18, 16:27
Ursprungligen postat av ninjaturtels
jag vet inte vad jag ska gñra, jag sitter med panik och det kanns som om jag inte kommer nagonstans.
Jag har inte pengar till att kopa en ny biljett av nagon annan heller. Biljetten hem ar redan betald, jag vill bara flytta fram datumet och aka hem.

jag vill anmala dom for att dom later mig vanta sa sjukt lange, att dom sager "tack for ditt meddelande, vi svarar inom 24 timmar vardagar" ar ju bara skitsnack.
Sen vet jag inte heller vad jag har for rattigheter, det ar sa krangligt pa hemsidan.
men om det behovs, om det fortsatter sa har, om jag inte tar mig hem, sa kommer jag kontakta min mors advokat.


Har Du bokat en av/ombokningsbar biljett så kanske Du kan gå in direkt på flygbolagets hemsida eller ringa dem och ändra datum. Har Du köpt en icke ombokningsbar så får Du normalt sett inte boka om eller pengarna tillbaka. Då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny biljett.

Du lär aldrig vinna något mål i det ärendet men kontakta en advokat och höra om Du tror det. Har Du något kontrakt där de utfäster sig att svara inom viss tid? Som ett exempel skickar Norwegian samma meddelande "vi hör av oss inom 24 timmar" men gör det inte, de har väntetid på upp till 12 veckor!

Du kan ringa SOS international eller kontakta Svenska ambassaden, i riktigt nödläge kanske de lånar ut pengar till biljetter men har Du redan en biljett längre fram skulle jag tro att det är långsökt.
#8 2014-03-18, 18:36
Kaspersky
Anmäla travelstore, löser inte något.
Snacka med flygbolaget och kolla om ni kan lösa det där. Köp en ny biljett när du får tag på pengar, eller vänta till ditt planerade resdatum.

Att anmäla travelstore... Känns mer som juridik.
#9 2014-03-18, 18:51
Ursprungligen postat av Kaspersky
Anmäla travelstore, löser inte något.
Snacka med flygbolaget och kolla om ni kan lösa det där. Köp en ny biljett när du får tag på pengar, eller vänta till ditt planerade resdatum.

Att anmäla travelstore... Känns mer som juridik.


Precis, travelstore måhända är jävligt usla på kundservice men det är inget man kan stämma dom för.

TS har en flygbiljett som är utställd av något flygbolag. Det enklaste är att kontakta flygbolaget och fråga vad det kostar att ändra hemresedatum. Normalt så brukar det gå att ordna mot en avgift, jag gissar att det är Iberia eftersom Madrid nämns. TS ringer då Iberia och uppger sin bokningsreferens och får då direkt ett svar på sin fråga. Jag skulle tippa på att det kommer kosta ca 2000 kr.

Hemresor brukar som sagt att kunna ändras mot en avgift (även billiga biljetter), dock inte 100% säkert. Allt beror på trista saker som Terms & Conditions och Fare Rules. Ändra en utresa på en billig biljett är i princip omöjligt och brukar sluta med att man får betala massor eftersom det innebär att biljetten köps på nytt. Men nu är det en hemresa så då finns det hopp.