Vem står för kostnaden för ny biljett vid försening?

#1 2014-07-25, 07:16
Reste med familjen till Filippinerna i juni-2014. Första delen av resan gick från Göteborg till Hong Kong med Finnair. Första delen av denna, Göteborg till Helsinki gick fint, men när vi kom till Helsinki fick vi reda på att del två, Helsinki - Hong Kong var försenat 10 timmar pga tekniskt fel, så Finnair slängde in oss på ett hotell i Vanda över natten.

När vi slutligen anlände Hong Kong, avgick vårt plan till Filippinerna samtigt som planet från Finnair som vi satt på, landade.

Andra delen av resan var bokad med Philippine Airlines från Hong Kong till Manila, och därefter anslutningsflyg till Cagayan de Oro. Båda dessa gick s.a.s. "upp i rök".

Nu stod vi på Hong Kongs flygplats utan att veta vad vi skulle göra. Philippine Airlines var villiga att hjälpa oss, men det handlade då om att köpa en helt ny biljett, som nu skulle bli dubbelt så dyr som den jag betalat/köpt i Sverige, samt även tillkommande penalties.

Detta var pengar familjen skulle levt på i Filippinerna. Vi fick boka om hotell och bo på mycket lägre standard, ha in mycket mer slimmad budget. Denna resa blev ganska tråkig för oss alla, speciellt för barnen.

Nu är min fråga: Vem står för kostnaden för att köpa nya biljetter etc. Har inte flygbolagen kontakt med varann och "clearar" sådant mellan varann? Mitt antagande är att flybolagen måpste ha någon försäkring för när sådant inträffar, för en sak är jag nästan till 100% säker på - det är inte resenären som skall stå för kostnaden och krånglet.

Varför skall man betala penalties när det är flygbolaget som gjort fel ?

Vem skall betala tillbaks mina utlägg i samband med allt detta? Jag har sparat alla kvitton. Är det Finnair (de som strulade till det) ? Vem står för familjens "lidande" när vi plötsligt inte längre hade råd att bo där vi tidigare tänkt, etc. ?

Någon som vet, som är insatt? Vem är s.a.s. den skyldige?

(Alla blijetter var bokade/köpta av Flygpoolen.se)
#2 2014-07-25, 08:17
zorceus
Normalt sett när man bokar en resa med olika bolag, likt ni har gjort, så är det ni som står för risken vid förseningar. I dessa fall brukar första bolaget(Finnair) ge en schablonersättning baserad på den försening ni drabbats av fram till deras slutdestination av resan. Alla problem som följer på förseningen efter de levererat er och ert bagage är då ert bekymmer, och har ni inte bokat av-/ombokningsbart på era anslutande och använt er av detta kan ni knappast räkna med att få någon större ersättning någonstans ifrån. Det är åtminstone min erfarenhet av hur bolagen brukar se på ansvarsfrågan i dylika situationer.
#3 2014-07-25, 09:17
Mula
I korta drag, har du köpt en genomgående biljett från A till B av ett bolag så garanterar det bolaget att du kommer fram enligt vad ditt köpekontrakt säger (biljetten). Det innebär att de bokar om dig, står för hotell mm.
MEN om du köpt oberoende biljetter A-B av bolag1 och B-C av bolag2 så är det du som står för risken. Om bolag1 blir försenat så att du missar din anslutning i B så är det du själv som får se till att du tar dig från B-C.
Därför ska man alltid ha GOTT om tid när man gör på detta sättet, eventuellt kan din hem/reseförsäkring hjälpa till. Men bolag1 har inget ansvar för att du hinner i tid med din resa med bolag2.

Edit: Det har tyvärr inte så stor betydelse att du köpte allt på flygpoolen.se. Det som räknas är om allt är på samma bokning (biljettnummer) eller inte. Av din berättelse att döma tolkar jag det som att ni gjorde två separata bokningar.
Det är EU-regelverket 261/2004 som reglerar EU-baserade flygbolags (som Finnair är) skyldigheter till ersättningar vid förseningar. Detta inkluderar bla rätt till hotell och mat samt vissa kontanta ersättningar vid försening.
#4 2014-07-25, 09:22
Kontakta Finnair och kräv återbetalning enligt Regulation 261/2004. Ni ska kunna få 600 euro per person i ersättning som minst.

Sen är det lite oklart vad exakt som gäller eftersom ni flyger med olika flyg, men så här står det:

If a flight is delayed by five hours, passengers are additionally entitled to abandon their journey and receive a refund for all unused tickets, a refund on tickets used already if the flight no longer serves any purpose in relation to their original travel plan, and, if relevant, a flight back to their original point of departure at the earliest opportunity.


Det står dock ingenting om att detta inte skulle gälla bara för att biljetten är bokad med andra flygbolag. Men överlag borde den här tråden ligga i juridik, där bör folk kunna svara mycket bättre.
#5 2014-07-25, 09:27
Mula
Ursprungligen postat av Kausti
Kontakta Finnair och kräv återbetalning enligt Regulation 261/2004. Ni ska kunna få 600 euro per person i ersättning som minst.


Det bör dom göra. Finnar kommer dock med 99% sannolikhet hävda att tekniskt fel är "force majeure" och därför inte vilja betala ut några pengar. Detta är dock omdebatterat och det kan krävas att man hotar med att gå till domstol för att de ska hosta upp pengarna.
#6 2014-07-25, 09:48
som Kausti skriver vart jag erbjuden 600 Euro för att åka med Lufthansa via tyskland till BKK med 8 timmar senare ankomst till BKK när ett flyg var överbokat...var Thai jag åkte med
#7 2014-07-25, 10:02
Ursprungligen postat av Mula
Det bör dom göra. Finnar kommer dock med 99% sannolikhet hävda att tekniskt fel är "force majeure" och därför inte vilja betala ut några pengar. Detta är dock omdebatterat och det kan krävas att man hotar med att gå till domstol för att de ska hosta upp pengarna.


Må så vara, men jag mailade SAS när jag var med om en försening på över 3 timmar pga. olja i motorn där jag skrev att jag sökte ersättning enligt det där, bifogade mitt kontonummer och fick som svar att "Vi ber om ursäkt för förseningen, pengarna kommer betalas ut inom 1-2 veckor". Och nog dök pengarna upp också. Inget strul alls. Så det är värt att prova

Går alltid att gå till ARN annars och be dom pusha på lite. I värsta fall får väl TS gå ut i media, det brukar sätta fart på saker och ting
#8 2014-07-25, 12:13
Phantom042
Enkelt svar.
Du har bokat två olika resor och får således ingen ersättning för flyg 2.

Du kan få lite pengar av finnair för förseningen. Men det är knappast deras fel vad du bokat och betalat på din destination.
#9 2014-07-25, 17:23
Tackar för de snabba svaren.
Svaren skiljde sig dock åt lite - från att jag inte kan räkna med ersättning - till att jag nog faktiskt kan få det ändå.

Jag har skickat ett mail via Finnairs hemsida och begärt inte bar ersättning för alla utlägg men även för sveda och värk. Och hänvisade till EU-direktivet.

Om någon vill veta hur det går, återkommer jag mer än gärna här på forumet med det.

Tusen tack alla för tips och inspiration. Om det är nån som har något ytterligare att delge i denna fråga, mottages detta tacksamt!