Resebolag nekar ombokning av resa, HJÄLP!

#1 2015-02-17, 18:03
PGD
Tjena, familjen har bokat en resa till Spanien då min lilla syster ska delta i en fotbolls cup där, efter att resan hade blivit bokad och betald så märkte vi att vi hade bokat på fel datum Så vi försökte att boka om resan, men dom sa att det inte var möjligt, då vi inte betalade med kort, vi hade inget avbeställnings skydd samt så var det med travellink. Så det verkat sluta med att vi har betalat en resa helt i onödan...

Min fråga är: kan dom göra så här? det ända vi vill är att boka om tiden...Någon som vet?:|
#2 2015-02-17, 18:08
EckiEcki
Ursprungligen postat av PGD
Min fråga är: kan dom göra så här?


Ja.
#3 2015-02-17, 18:09
PGD
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja.


Så dom kan alltså neka oss att boka om till ett annat datum?:'(
#4 2015-02-17, 18:26
Ursprungligen postat av PGD
Så dom kan alltså neka oss att boka om till ett annat datum?:'(


Nja nu är det för det första inte Travellink som sätter begränsningar. De har endast sålt en flygresa. Det är flygbolaget som har sina biljettregler som styr vad man kan göra.

Med all sannolikhet så är det billiga biljetter och de brukar inte att gå att boka om, speciellt inte utresan. Hemresan är det inte ovanligt att man kan trixa med men först efter att man har rest utresan, då vanligtvis mot en kostnad som typiskt sett ligger på någon tusenlapp eller så.

Vill du har mer hjälp så måste du avslöja fler detaljer som flygbolag, datum och mellan vilka flygplatser. Med den informationen kan vi få fram "fare rules" och se om det finns någonting som kan göras.

Om det är helt nyligen som biljetterna köptes (inom 24 tim) så ska du snabbt kontrollera ifall flygbolaget har en 24h-regel att biljetter köpta över internet kan ändras/ångras inom ett dygn. BA har en sådan och kanske fler flygbolag. Det är inte säkert att säljaren på Travellink känner till detta. Däremot så är det inte säkert att den regeln gäller om man gått via en resebyrå.

Alltså hela grundproblematiken är att man bokar och köper på samma gång. Förr i tiden så kunde man boka flygbiljetter och sedan betala någon månad/månader innan avresan. Då hade man större chans att ändra sig.

Det kan också vara värt att ringa direkt till flygbolaget och säga att man har gjort fel och verka ledsen. Förmodligen fungerar det inte men man kan ha tur att det är en gammal godhjärtad senior räv som svarar. Men det är som sagt mycket liten chans. De flesta flygbolag har spärrar i datorsystemen som hindrar anställda att trixa med biljetterna utanför regelverket.
#5 2015-02-17, 19:12
PGD
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja nu är det för det första inte Travellink som sätter begränsningar. De har endast sålt en flygresa. Det är flygbolaget som har sina biljettregler som styr vad man kan göra.

Med all sannolikhet så är det billiga biljetter och de brukar inte att gå att boka om, speciellt inte utresan. Hemresan är det inte ovanligt att man kan trixa med men först efter att man har rest utresan, då vanligtvis mot en kostnad som typiskt sett ligger på någon tusenlapp eller så.

Vill du har mer hjälp så måste du avslöja fler detaljer som flygbolag, datum och mellan vilka flygplatser. Med den informationen kan vi få fram "fare rules" och se om det finns någonting som kan göras.

Om det är helt nyligen som biljetterna köptes (inom 24 tim) så ska du snabbt kontrollera ifall flygbolaget har en 24h-regel att biljetter köpta över internet kan ändras/ångras inom ett dygn. BA har en sådan och kanske fler flygbolag. Det är inte säkert att säljaren på Travellink känner till detta. Däremot så är det inte säkert att den regeln gäller om man gått via en resebyrå.

Alltså hela grundproblematiken är att man bokar och köper på samma gång. Förr i tiden så kunde man boka flygbiljetter och sedan betala någon månad/månader innan avresan. Då hade man större chans att ändra sig.

Det kan också vara värt att ringa direkt till flygbolaget och säga att man har gjort fel och verka ledsen. Förmodligen fungerar det inte men man kan ha tur att det är en gammal godhjärtad senior räv som svarar. Men det är som sagt mycket liten chans. De flesta flygbolag har spärrar i datorsystemen som hindrar anställda att trixa med biljetterna utanför regelverket.



Jahopp, det verkar vara kört, men det drabbar väl ingen fattig, vi överlever TACK FÖR HJÄLPEN I ALLA FALL!