Ankomst från utanför Schengen på Landvetter?

#1 2015-07-29, 00:57
Hej, ska flyga från Stansted till Landvetter och undrar hur det går till vid ankomst? På Arlanda, den svenska flygplats jag är van vid, finns särskilda ankomstgates som leder till en Korridor mot gränskontroll (vilket ju också är praxis på de flesta av världens flygplatser). På Landvetter har jag däremot hört att sådana ankomstgates saknas och att man går igenom samma gate och gränskontroll som avgående passagerare men sedan följer skyltar mot ankomsthallen.

Stämmer detta?
#2 2015-07-29, 12:45
De ca 3 passagerarbryggorna längst söderut har gränskontroll. Vid ankomst går man genom passkontroll och hamnar sedan i den vanliga inom-schengen-avdelningen (intill den enkelriktade utgången till bagagehallen) och kan gå direkt till valfri gate om man ska flyga vidare. Jag antar att man skulle kunna gå direkt till en utom-schengen-gate om man inte går till gränskontrollen.

Har du otur så stannar flyget vid en inom-schengen-gate (eller ute på betongen), då bussas ni längst söderut, där finns ett eget hus för gränskontroll vid inresa, sedan får ni gå i en gångbro som leder direkt till bagagehallen.

Tillägg: Ryanair verkar inte använda passagerarbryggorna på Landvetter, jag såg ett Stanstedflyg som parkerade intill bryggan, men lät passagerarna gå ner för en trappa och sedan upp för en annan till bryggan. Antar att de blir billigare om de gör så.
#3 2015-07-29, 15:33
http://www.swedavia.se/PageFiles/542/2015-184%20Terminalkartor%20Got%20E...
Söder är till vänster på kartan.
Passkontrollen, in & ut, är nr 21. Utanför kartan, till vänster, finns det gångbroutrustade passkontrollhuset som bara används vid inresa.
#4 2015-07-29, 16:41
Tack, är alltså en kombination av båda lösningarna. Kollade på Google Maps och får det att gå ihop

Vad gäller generellt vid ankomst från Gatwick med Norwegian resp. Stansted med Ryanair (dvs. går man vanligtvis Genom den särskilda ankomstbyggnaden eller direkt in i huvudbyggnaden, eller är det helt slumpmässigt?)?

Also, om vi ponerar att man skulle byta från utrikesflyg till utrikesflyg (utrikes=nonschengen) och skulle hamna i den särskilda ankomstbyggnaden, hur "bypassar" man då Kontrollen för att komma till nästa gate (tänker här på dem som behöver Schengenvisum för att passera gränskontroll)? Är inte själv i den Situationen, bara jäkligt intresserad av flygplatsarkitektur sedan barnsben.
#5 2015-07-29, 19:05
Ursprungligen postat av Crazydre95
Tack, är alltså en kombination av båda lösningarna. Kollade på Google Maps och får det att gå ihop

Vad gäller generellt vid ankomst från Gatwick med Norwegian resp. Stansted med Ryanair (dvs. går man vanligtvis Genom den särskilda ankomstbyggnaden eller direkt in i huvudbyggnaden, eller är det helt slumpmässigt?)?

Also, om vi ponerar att man skulle byta från utrikesflyg till utrikesflyg (utrikes=nonschengen) och skulle hamna i den särskilda ankomstbyggnaden, hur "bypassar" man då Kontrollen för att komma till nästa gate (tänker här på dem som behöver Schengenvisum för att passera gränskontroll)? Är inte själv i den Situationen, bara jäkligt intresserad av flygplatsarkitektur sedan barnsben.

Man bypassar inte. Antar att en sådan person (antagligen resande från Teheran till Istanbul via Göteborg) hade fått någon specialtransport till utrikeshörnan. Dörrarna påminner om de i mataffärer, fast svårare att använda åt fel håll.
Var man hamnar tror jag är svårt att säga något generellt om, det bör dels bero på vad flygbolaget vill betala för och dels vart flygplanet ska flyga sedan.
Ett SAS-flyg från London som sedan ska till Stockholm behöver inte utrikesgaten lika mycket som BAs londonflyg.
Den nordligaste gaten kan användas både inom och utom Schengen.
Efter Säves stängning är det ganska fullt vid terminalen. En gång, innan Säve stängde, när jag skulle till London så mötte vi Istanbulflyget som skulle ha vår gate. Gissar att gaten hann vara tom mindre än 5 minuter.
Har läst rykten om utbyggnad av terminalen, inklusive bytesmöjlighet utan att resa in i EU.
#6 2015-07-29, 21:44
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Neksnor

Tillägg: Ryanair verkar inte använda passagerarbryggorna på Landvetter, jag såg ett Stanstedflyg som parkerade intill bryggan, men lät passagerarna gå ner för en trappa och sedan upp för en annan till bryggan. Antar att de blir billigare om de gör så.


Dessutom snabbare eftersom man kan använda både bakre och främre dörrarna. Det gäller tydligen flera lågprisbolag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_bridge

Dessutom kan de ju parkera lite mera fritt, inte så precist... Ibland kan de parkera så att de slipper backa ut, verkar smidigt. De gör så i Riga i alla fall.

Främre trappan tillhör flygplanet, om flygplatsen är långsam med trappan kan de börja med sin egen, fälls ut på nolltid:
https://www.youtube.com/watch?v=SHCVP_pWmFE