Hinner min väska bli transporterad?

#1 2015-10-10, 01:46
mrsexycoco
Fick nyligen mail om att min mellanlandning kommer landa på 40 minuter istället för 1h och 20 min. Kommer detta öka risken att min väska inte kommer att anlända till min destination? Låter riktigt jävla tight och fattar inte hur de kan ändra flygtiden 1 månad och 10 dagar i förväg.
#2 2015-10-10, 07:30
Självklart ökar det risken, men om du vill veta vad risken är behöver du tala om: Vilket flygplats flyger du från, vilken byter du i och vilken flyger du till, och gärna tidpunkt på alla flyg. 40 minuter är generellt sett ingen ovanlig bytestid. För SAS inrikes räcker t.ex. 20 minuter. Exempel här för SAS:

https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Det är vanligt att flygtider ändras, ofta har man rätt att ändra flyg då utan kostnad. Jag har använt det ett par gånger för att ändra till betydligt bättre och dyrare flygtider utan att behöva betala något.
#3 2015-10-10, 08:59
eliteforce
Nu ska svennebanan ut och resa ser jag , När du checkar in ditt bagage så ber du om att det ska skickas till din slutdestination dvs du slipper stå vid bagagebanden som en fjunig turist vid mellanlandningarna, för då tar flygplatsen hand om det per automatik .
Men märk alla väskorna med dina kontaktuppgifter "om" väskan skulle komma på avvägar
#4 2015-10-10, 09:46
PatricHbg
Ursprungligen postat av eliteforce
Nu ska svennebanan ut och resa ser jag , När du checkar in ditt bagage så ber du om att det ska skickas till din slutdestination dvs du slipper stå vid bagagebanden som en fjunig turist vid mellanlandningarna, för då tar flygplatsen hand om det per automatik .
Men märk alla väskorna med dina kontaktuppgifter "om" väskan skulle komma på avvägar


Det räcker inte med vad du skriver. Du som verkar resvan. Oavsett om man märker väskan till slutdestination, som självklart görs om det står i biljetten, så krävs en MCT, "MinimumConnectionTime"
för att väskan ska hinna med. I Köpenhamn är den tex 40 minuter mellan flyg från Europa till Asien. I London är MCT upp till en timme, beroende på destination.
#5 2015-10-10, 10:15
eliteforce
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det räcker inte med vad du skriver. Du som verkar resvan. Oavsett om man märker väskan till slutdestination, som självklart görs om det står i biljetten, så krävs en MCT, "MinimumConnectionTime"
för att väskan ska hinna med. I Köpenhamn är den tex 40 minuter mellan flyg från Europa till Asien. I London är MCT upp till en timme, beroende på destination.


Det räcker med att man ber om det i incheckningsdisken, Åker du från Stockholm och ska till Bangkok men man har 2 mellanlandningar så är det inga problem du får ditt bagage samtidigt som alla andra passagerare på ditt sista plan som landar i bangkok.
#6 2015-10-10, 13:39
mrsexycoco
Ursprungligen postat av luckylucaz
Självklart ökar det risken, men om du vill veta vad risken är behöver du tala om: Vilket flygplats flyger du från, vilken byter du i och vilken flyger du till, och gärna tidpunkt på alla flyg. 40 minuter är generellt sett ingen ovanlig bytestid. För SAS inrikes räcker t.ex. 20 minuter. Exempel här för SAS:

https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

Det är vanligt att flygtider ändras, ofta har man rätt att ändra flyg då utan kostnad. Jag har använt det ett par gånger för att ändra till betydligt bättre och dyrare flygtider utan att behöva betala något.


Ukraine international båda gångerna. från Arlanda 15:05-18:35 till Kiev flygplats i Ukraina. nästa plan till Bangkok avgår 19:15
#7 2015-10-10, 14:05
Iixil
Har jobbat en sommar med bagagehantering på flygplats. Vi fick en lista på alla transferbags med extremt kort tid, pga förseningar och sånt. Har för mig att om det var mindre än 30 minuter till nästa flight, så hanterade vi väskorna manuellt, alltså körde dom från gate till gate. Annars hamnar alla transferväskor i ett eget transferband och hamnar med allt annat bagage som ska med den flighten.
Men flighter stänger bagagedelen 25-30min före avgång beroende på destination, så då får man som sagt sköta det manuellt.

Skulle vilja påstå att allt bagage som anländer 15min före nästa avgång hinner med, även om misstag sker ibland.
#8 2015-10-10, 14:18
Ursprungligen postat av eliteforce
Nu ska svennebanan ut och resa ser jag


Vid en ändring som resulterar i så kort transfertid är det värt att dubbelkolla att transfertiden är giltig. Normalt sett sköts detta per automatik och man skall inte få "ogiltiga" biljetter utställda, men ibland blir det fel. Utöver bagaget skulle jag vara mer orolig för om man själv hinner med bytet.

Ursprungligen postat av mrsexycoco
Ukraine international båda gångerna. från Arlanda 15:05-18:35 till Kiev flygplats i Ukraina. nästa plan till Bangkok avgår 19:15


Jag hittade ingen minimum connection time för flygplatsen vid en snabb sökning, men det säljs biljetter med så kort transfertid genom Kiev, så det skall vara i sin ordning, och både du och bagage skall hinna med bytet så länge ditt första flyg är någorlunda i tid. Och är det inte i tid p.g.a. flygbolagets fel skall de stå för hotell över natten, flyg nästa dag (förutsatt att det inte finns andra flyg samma dag), plus betala dig EURO600 kontant
#9 2015-10-11, 16:39
mrsexycoco
Ursprungligen postat av luckylucaz
Vid en ändring som resulterar i så kort transfertid är det värt att dubbelkolla att transfertiden är giltig. Normalt sett sköts detta per automatik och man skall inte få "ogiltiga" biljetter utställda, men ibland blir det fel. Utöver bagaget skulle jag vara mer orolig för om man själv hinner med bytet.



Jag hittade ingen minimum connection time för flygplatsen vid en snabb sökning, men det säljs biljetter med så kort transfertid genom Kiev, så det skall vara i sin ordning, och både du och bagage skall hinna med bytet så länge ditt första flyg är någorlunda i tid. Och är det inte i tid p.g.a. flygbolagets fel skall de stå för hotell över natten, flyg nästa dag (förutsatt att det inte finns andra flyg samma dag), plus betala dig EURO600 kontant


Okej tackar för infon! Tur att vissa har koll