Flygbolag flyttade resan ett par dagar före avgång! (kräva komp av ukraine airlines)

#1 2015-11-18, 00:07
mrsexycoco
Spoiler:
Hej!

Detta gäller din flygbokning som du har bokat vi MrJet (bokningsnummer ovan).

Vi har informerats av flygbolaget att det har skett en förändring i din resplan på grund av en operativ tidtabellsändring som flygbolaget har gjort för att genomföra sina flygtider. Vi förstår att förändringar som dessa kan ha en inverkan på dina resplaner och vår strävan är att minimera dessa olägenheter och hjälpa dig med bästa möjliga lösning.

Nedan finner du de alternativ som flygbolaget har meddelat oss och som du kan välja mellan.

Detaljer om Original bokning och alternativ:
Detaljer om original bokning
PS 172 21NOV 6 ARNKBP 1505 1835 ****Ändrad går nu kl. 1545 och landar kl. 1915 vilket gör att det inte matchar med ert anslutningsflyg****
PS 271 21NOV 6 KBPBKK 1915 0955+1

Alternativ som finns att välja mellan:

Alternativ 1
PS 172 22NOV 7 ARNKBP 1505 1835
PS 271 22NOV 7 KBPBKK 1915 0955+1

Alternativ 2

Du kan avboka hela resan och få full återbetalning på bokningen inom
10 arbetsdagar.

Vi vill nu be dig att välja ett av dessa alternativ och återkomma till oss med ditt önskemål genom att svara på detta meddelande inom 2 dagar.

Vi kommer sedan att kontakta flygbolaget och bekräfta den nya tidtabellen till dig via e-post. Du får detta svar inom 48 timmar efter mottagandet av ditt önskemål.

Vi vill att du ska förstå att utan något svar från dig kan vi inte uppdatera och bekräfta din bokning med nya alternativ.

Med vänliga hälsning

MrJet


Ovan är mailet jag fick.

Detta kommer alltså innebära att jag får 1 dag MINDRE i Thailand än vad jag egentligen har betalat för! Jag ska fan stämma idioterna. Jag åker till Aus den 26 November så jag kommer bara vara fjuttiga 3 nätter i Thailand innan jag åker till Aus. Kan man få dem att pröjsa en ny biljett från Thailand eftersom de förstört min resplan? Eller går det att boka om resan från Thailand till Aus trots att jag inte har någon ombokningsbar biljett? Strunta att åka med? Och hur blir det med min tågbiljett till Arlanda som jag redan bokat inför den 21? Tänk om jag hade bokat hotell för 4 dagar i Thailand

Vad kan jag få kompensation för?
#2 2015-11-18, 00:13
PatricHbg
Hur ska du kunna boka om, dom har väl ändrat för att det inte finns förbindelse, eller? Nån kompensation kan du inte räkna med. Möjligtvis att du kan senarelägga från BKK till Australien. Vilket bolag ska du flyga med där, för där flyger ju inte ukraine.

Sen står det ju, att du kan få alla pengarna tillbaka, om du hör av dig inom 10 dagar. Det är väl tillräcklig kompensation. Arn Express kan du använda till vilken avgång som helst.
#3 2015-11-18, 00:19
mrsexycoco
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur ska du kunna boka om, dom har väl ändrat för att det inte finns förbindelse, eller? Nån kompensation kan du inte räkna med. Möjligtvis att du kan senarelägga från BKK till Australien. Vilket bolag ska du flyga med där, för där flyger ju inte ukraine.

Sen står det ju, att du kan få alla pengarna tillbaka, om du hör av dig inom 10 dagar. Det är väl tillräcklig kompensation. Arn Express kan du använda till vilken avgång som helst.


Idioterna har ändrat tider fram och tillbaka under 3 månaders tid och nu flyttar de helt plötsligt fram resan 1 (!) dag! Hur fan kan de göra så?

Resan jag bokade från första början:

Avgående
Avgår
15.05
lö 21 nov
Stockholm
Arlanda (ARN)
Terminal 5
Stopp 1
18.35
Kiev
Borispol (KBP)
4-1 version from Alfresco Ukraine International Airlines 172 Boeing 737
Economy class
1 322,9 km 2h 30min
Byte av plan. Tid mellan flyg: 1h 20min

Avgår
19.55
lö 21 nov
Kiev
Borispol (KBP)

Anländer
09.55
Bangkok
Suvarnabhumi Int'l airport (BKK)
4-1 version from Alfresco Ukraine International Airlines 271 Boeing 767
Economy class
7 390,1 km 9h 0min

Åker med Jetstar från Thailand till Aus
#4 2015-11-18, 00:29
PatricHbg
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Idioterna har ändrat tider fram och tillbaka under 3 månaders tid och nu flyttar de helt plötsligt fram resan 1 (!) dag! Hur fan kan de göra så?

Resan jag bokade från första början:

Avgående
Avgår
15.05
lö 21 nov
Stockholm
Arlanda (ARN)
Terminal 5
Stopp 1
18.35
Kiev
Borispol (KBP)
4-1 version from Alfresco Ukraine International Airlines 172 Boeing 737
Economy class
1 322,9 km 2h 30min
Byte av plan. Tid mellan flyg: 1h 20min

Avgår
19.55
lö 21 nov
Kiev
Borispol (KBP)

Anländer
09.55
Bangkok
Suvarnabhumi Int'l airport (BKK)
4-1 version from Alfresco Ukraine International Airlines 271 Boeing 767
Economy class
7 390,1 km 9h 0min

Åker med Jetstar från Thailand till Aus


Prata med Jetstar när du landar i BKK, och förklara situationen, så kanske dom är vänliga och hjälper dig. Har du reseförsäkring, så kan du få kompensation för att du missar en dag av tiden i BKK. Var inte orolig för biljett till Arlanda, den kan du boka om utan kostnad, om du gör det innan den 21:e. Det händer ofta såna här saker med "billiga" flygbolag, som ukraine till exempel. Dom är välkända för att ändra och lägga om och ställa in hela tiden. Men lycka till, och ha det så trevligt. Du hinner festa färdigt i BKK på tre dagar, sova kan du göra på flyget till down under.
#5 2015-11-18, 00:35
Quietdrive
För ett par år sen hände samma sak för mig med samma flygbolag.
Nu vet jag inte var du bokat din biljett, men jag bokade via nån lågpris-sajt, typ SuperSaverTravel.
Såna sidor brukar vara svåra att få kontakt med, men jag skickade iväg ett mail och skrev att p.g.a de ändrade tiderna gjorde så att jag inte har möjlighet att resa och vill behålla de ursprungliga tiderna eller få pengarna återbetalade. Jag fick pengarna insatta på kontot igen utan några problem alls. Tog nån vecka innan jag såg pengarna dock.

Jag ska nämna att dagarna efter jag bokade biljett så blev det krig i Ukraina, så jag tänkte att det var därför de ändrade tiderna så kraftigt. Det var stora ändringar både med flyget till Kiev och flyget ifrån Kiev mot Dubai.

"Stämma" kan du glömma, vi lever inte i USA vet du...
Testa maila och kräv pengarna tillbaka bara för tiderna ställer till det för dig. Du behöver inte nämna detaljer. Men boka ny biljett om det är så viktigt med den extra dagen, för du lär inte få tillbaka pengar innan du drar.

Summa summarum: Boka ej flyg med flygbolag vars land ligger i krig och där nyligen ett stort passagerarplan skjutits ner. Det finns en anledning att biljetter med t.ex Malaysia Airways och Ukraine Airlines är billiga nu. Få vill åka med dem, så de måste rea ut skiten.

*edit: såg ej att du bifogat mailet. Där står ju att du kan avboka. Bara göra det och boka med annat flygbolag.
#6 2015-11-18, 01:16
mrsexycoco
Ursprungligen postat av PatricHbg
Prata med Jetstar när du landar i BKK, och förklara situationen, så kanske dom är vänliga och hjälper dig. Har du reseförsäkring, så kan du få kompensation för att du missar en dag av tiden i BKK. Var inte orolig för biljett till Arlanda, den kan du boka om utan kostnad, om du gör det innan den 21:e. Det händer ofta såna här saker med "billiga" flygbolag, som ukraine till exempel. Dom är välkända för att ändra och lägga om och ställa in hela tiden. Men lycka till, och ha det så trevligt. Du hinner festa färdigt i BKK på tre dagar, sova kan du göra på flyget till down under.


Lär jag vänta tills jag landar i BKK eller kan jag maila dem nu? Eller är det "lost cause" oavsett? Kommer nog knappast få boka om biljetten kostnadsfritt.

Har ERV reseförsäkring som inte börjar gälla förns 46 dagen så det förlorar jag ju också någon hundralapp på. Ska jag kontakta dem eller hemförsäkringen? (reseskydd där ifrån) Är det krångligt att begära kompensation? Antar att de vill ha massa utskrifter osv. Tur angående arlanda i alla fall. Ja jag misstänkte det, aldrig mer ukraine.

Tackar, kanske lika bra att det blir 3 dagar så jag inte slösar massa pengar där irriterande i vilket fall som helst.
#7 2015-11-21, 22:57
Riktigt surt när sådant här händer 3 dagar innan avresa... Tyvärr har du inte mycket rättigheter här, när du bokar en biljett kryssar du i en liten ruta som säger att du accepterar flygbolagens villkor. Bland dessa villkor står bland annat att flygbolaget får göra i princip vad de vill med din biljett...

När jag råkat ut för detta kontaktar jag alltid flygbolaget direkt. I vart fall amerikanska bolag brukar vara väldigt generösa, och man brukar kunna göra alla möjliga ändringar, jag har lyckats byta till bättre flygtider, bytt till annat bolag inom samma allians, och till och med bytt ankomstflygplats.

(Kolla vad du har för alternativ före du ringer så att du är förberedd, alltså vilka flyg som finns tillgängliga.)

Din hemförsäkring (som innehåller reseförsäkring) skulle eventuellt kunna täcka hotell och andra utgifter som gått till spillo, om du haft sådana.