Hur fungerar priser med flyg?

#1 2018-09-24, 10:06
AlbusPercival
Jo jag missade mitt flyg idag och vips så satt man och letade efter flyg till samma destination utan att hitta några bra priser, min fråga är då varför rear inte flygbolagen ut priserna när det är låt oss säga 1-2 timmar kvar tills flyget avgår och det är typ 4 platser kvar?
#2 2018-09-24, 10:19
mattoys
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jo jag missade mitt flyg idag och vips så satt man och letade efter flyg till samma destination utan att hitta några bra priser, min fråga är då varför rear inte flygbolagen ut priserna när det är låt oss säga 1-2 timmar kvar tills flyget avgår och det är typ 4 platser kvar?


Man kanske redan har överbokat planet, när du ser 4 st platser kvar så är det i verkligheten fullt.
#3 2018-09-24, 10:37
AlbusPercival
Ursprungligen postat av mattoys
Man kanske redan har överbokat planet, när du ser 4 st platser kvar så är det i verkligheten fullt.



Nope, står att det går att bokaoch det är runt 6 platser kvar.
#4 2018-09-24, 10:48
PilotHockey
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nope, står att det går att bokaoch det är runt 6 platser kvar.


Vissa bolag som charterbolag säljer ofta sista minuten resor för att ha så hög kabinfaktor som möjligt.

Anledningen till att t.ex. SAS inte gör detta är att det finns alltid businesspeople eller bolagets egna personal som någon gång behöver transport till något ställe inom 2-3h. Därför väljer SAS hellre riskera att flyga med de stolarna tomma. Dels för att deras policy om att man som tillräckligt hög EuroBonus medlemsnivå alltid skall ha garanterad plats på ett flyg. Är det då verkligen 100% fullbokat så får man kicka av en "vanlig" passagerare. Något bolaget ej gillar då det inte ger bra PR.

Därför har man några säten ofta lediga väldigt nära inpå. Dessa biljetter är då väldigt dyra för de vet att de som kommer behöva nyttja dem kommer sannolikt ha råd och vara villiga att betala det priset.

Charterbolagen har ju inte riktigt samma kundklientel. Visst kan businesspeople åka på semester men då är det ju planerat i god förtid och inte något som man oftast bestämmer sig för någon timma innan. Charterbolagen har heller inte några sådana bonusnivåer där man kan vara garanterad plats etc.

Så där har du anledningen. Reguljärflyget sänker inte priserna nära inpå om det inte är extremt låg kabinfaktor (vi snackar halva planet tomt) för att de finns möjlighet att folk betalar 30.000 för att flyga Oslo - Sthlm om de behöver det.
#5 2018-09-24, 10:52
AlbusPercival
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vissa bolag som charterbolag säljer ofta sista minuten resor för att ha så hög kabinfaktor som möjligt.

Anledningen till att t.ex. SAS inte gör detta är att det finns alltid businesspeople eller bolagets egna personal som någon gång behöver transport till något ställe inom 2-3h. Därför väljer SAS hellre riskera att flyga med de stolarna tomma. Dels för att deras policy om att man som tillräckligt hög EuroBonus medlemsnivå alltid skall ha garanterad plats på ett flyg. Är det då verkligen 100% fullbokat så får man kicka av en "vanlig" passagerare. Något bolaget ej gillar då det inte ger bra PR.

Därför har man några säten ofta lediga väldigt nära inpå. Dessa biljetter är då väldigt dyra för de vet att de som kommer behöva nyttja dem kommer sannolikt ha råd och vara villiga att betala det priset.

Charterbolagen har ju inte riktigt samma kundklientel. Visst kan businesspeople åka på semester men då är det ju planerat i god förtid och inte något som man oftast bestämmer sig för någon timma innan. Charterbolagen har heller inte några sådana bonusnivåer där man kan vara garanterad plats etc.

Så där har du anledningen. Reguljärflyget sänker inte priserna nära inpå om det inte är extremt låg kabinfaktor (vi snackar halva planet tomt) för att de finns möjlighet att folk betalar 30.000 för att flyga Oslo - Sthlm om de behöver det.



Okej, tack så mycket för en utförlig förklaring. Sitter på Arlanda och ska försöka ta mig till min destination men de kräver 3600kr för en biljett till brussel..
#6 2018-09-24, 11:05
PilotHockey
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Okej, tack så mycket för en utförlig förklaring. Sitter på Arlanda och ska försöka ta mig till min destination men de kräver 3600kr för en biljett till brussel..


Är du äldre än 25? Om inte så rekommenderar jag att boka ungdomsbiljett med SAS. Då kan du nog få den flighten för typ 2000kr.
#7 2018-09-24, 11:17
AlbusPercival
Ursprungligen postat av PilotHockey
Är du äldre än 25? Om inte så rekommenderar jag att boka ungdomsbiljett med SAS. Då kan du nog få den flighten för typ 2000kr.



Redan kollat Ungdomsbiljetten brukar ligga på 700-900kr men de har dessvärre inga ungdomsbiljetter tillgängliga.

Märkligt att det först stod 4 platser kvar och nu är det helt plötsligt 7 platser kvar.

Har kollat runt lite och det är ju så att alla stora bolag har samma priser alltså runt 3000kr för ett flyg till Belgien på två timmar.

Var och snackade förut med en som jobbar för SAS i disken varpå hon bad mig att kolla med andra resebyråer då de har billigare priser "skulle det inte lösa sig så kan du komma tillbaka så kan vi kolla ifall vi kan hjälpa dig" Vet inte hur jag ska tolka det men jag förmodar att hon inte har någon befogenhet att ändra på priser?
#8 2018-09-24, 22:22
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Okej, tack så mycket för en utförlig förklaring. Sitter på Arlanda och ska försöka ta mig till min destination men de kräver 3600kr för en biljett till brussel..

Jag gissar att du är en lite ovanlig kund då du åkte till flygplatsen (som ofta ligger långt från stan) först och sedan köpte biljett. Generellt sett är det nog ganska svårt att ta sig till flygplatsen och vara vid gaten på 1-2 timmar från en spontanboking. Undantaget flygplatser som London City, Stockholm Bromma och kanske Berlin Tegel.
Jag har förstått att det funkade lite annorlunda innan dagens säkerhetskontroller.