Iberia från ARN

#1 2020-03-01, 15:32
Hej!
Jag flyger frekvent ARN-MAD med Iberia och det sker alltid med en A320 eller A320N, vilket ju är normalt inom Europa.
Nu imorgon måndag 2 mars fick jag plats 57C, vilket fick mej att hoppa till. Och enligt seat guru ska det fortsätta vara en A340-600 på måndagarna framöver. Lite ovanligt med widebody inom västra Europa, iaf från skandinavien.
Någon som vet varför Iberia gör detta?
Blir ovanligt att se en stor maskin på T2 frånsett BA:s B767, vad jag vet.
Nu är ju Iberia dom enda som flyger direkt till Madrid, sedan Norwegian lade ner. Vilket är tråkigt för en annan som flyger frekvent, priserna har ökat markant på non-stop till MAD, och Iberias brukar alltid vara fullbokad.
En andra fråga dårå: Varför flyger inte SAS på MAD? Vore det inte lämpligt med en Star alliance-konkurrens mot Finnair och Iberia?
#2 2020-03-01, 21:13
DieTrolle
Ursprungligen postat av Hapoel
Hej!
Jag flyger frekvent ARN-MAD med Iberia och det sker alltid med en A320 eller A320N, vilket ju är normalt inom Europa.
Nu imorgon måndag 2 mars fick jag plats 57C, vilket fick mej att hoppa till. Och enligt seat guru ska det fortsätta vara en A340-600 på måndagarna framöver. Lite ovanligt med widebody inom västra Europa, iaf från skandinavien.
Någon som vet varför Iberia gör detta?
Blir ovanligt att se en stor maskin på T2 frånsett BA:s B767, vad jag vet.
Nu är ju Iberia dom enda som flyger direkt till Madrid, sedan Norwegian lade ner. Vilket är tråkigt för en annan som flyger frekvent, priserna har ökat markant på non-stop till MAD, och Iberias brukar alltid vara fullbokad.
En andra fråga dårå: Varför flyger inte SAS på MAD? Vore det inte lämpligt med en Star alliance-konkurrens mot Finnair och Iberia?

Förra året under sommarsäsongen så flög Iberia med en A340 på Arlanda men då på lördagarna. Är lite osäker på om det även var reguljära passagerare på dessa flighter för den vanliga kärran IB3314/3315 dök även den upp som vanligt. Men den parkerade inte vid T2 utan vid de nya bussgaterna som är uppförda strax utanför T2. Och båda planen var där i princip samtidigt. Men om nu Norwegian lagt ned sin linje och priserna stiger så kanske Iberia anser att det finns utrymme för att öka kapaciteten. Och även Ryan har väl lagt ned linjer till Spanien (Barcelona & Palma). Men jag vet inte om det påverkar linjen ARN - MAD i något större utsträckning.
#3 2020-03-02, 11:13
Ursprungligen postat av DieTrolle

Förra året under sommarsäsongen så flög Iberia med en A340 på Arlanda men då på lördagarna. Är lite osäker på om det även var reguljära passagerare på dessa flighter för den vanliga kärran IB3314/3315 dök även den upp som vanligt. Men den parkerade inte vid T2 utan vid de nya bussgaterna som är uppförda strax utanför T2. Och båda planen var där i princip samtidigt. Men om nu Norwegian lagt ned sin linje och priserna stiger så kanske Iberia anser att det finns utrymme för att öka kapaciteten. Och även Ryan har väl lagt ned linjer till Spanien (Barcelona & Palma). Men jag vet inte om det påverkar linjen ARN - MAD i något större utsträckning.

Ja, det kan ju vara att dom börjar redan nu med kryssningssäsongen. Jag misstänker att det var det som föranledde A340 förra sommaren... / kanske fyndläge innan sommarsäsongen drar igång på riktigt.
Skulle ändå önska att även SAS flög MAD.