Svårare att flyga utan byte i Europa nu? (Ändrad /Mod)

#1 2022-12-26, 09:42
AnyOnes
Möjligt att det bara är Landvetter som påverkats mycket och att Arlanda fortfarande är fine.

Märkt att det har blivit mycket bökigare att flyga inom Europa, där destinationer som tidigare hade noll byten nu idag har minst ett byte.

Två exempel: Jag flyger ofta ner till min far på Mallorca. Fram till något år sen så fanns det ALLTID direktflyg, ofta med Norwegian eller Ryanair. Nu? Inte ens en jätte som Lufthansa har direktflyg utan man måste byta i typ München eller Frankfurt. Ryanair kör heller inte direkt längre.

Sen har vi en riktig metropol, som dessutom ligger nära. Berlin! Förr fanns det direktflyg med massa bolag, men nu drygas resan ut med byte som gör att en resa som borde ta typ...1œ-2 timmar kanske, istället tar 3-4+ timmar.

Vad beror detta på? Är det på grund av Covid eller annat? Är det Momondo som har blivit en mycket sämre sökmotor, som slutat visa direktflyg, och egentligen så finns det många direktflyg som de inte visar?
#2 2022-12-26, 10:09
Melange5738
Ja. Det stora problemet är att det inte är lika mycket first/business class-kunder längre vilket är de som finansierar alla direktlinjer eftersom kontraintuitivt de är mer villiga att betala för stoppturer. En business class-kund kan beställa två stoppturer på samma dag t.o.m och därmed finansiera två direktlinjer per dag. En turist väntar hellre en dag extra för att få en direktlinje för lägre pris vilket leder till att flygbolagen får spara in slottiderna.
#3 2022-12-26, 10:24
PatricHbg
Ursprungligen postat av AnyOnes
Möjligt att det bara är Landvetter som påverkats mycket och att Arlanda fortfarande är fine.

Märkt att det har blivit mycket bökigare att flyga inom Europa, där destinationer som tidigare hade noll byten nu idag har minst ett byte.

Två exempel: Jag flyger ofta ner till min far på Mallorca. Fram till något år sen så fanns det ALLTID direktflyg, ofta med Norwegian eller Ryanair. Nu? Inte ens en jätte som Lufthansa har direktflyg utan man måste byta i typ München eller Frankfurt. Ryanair kör heller inte direkt längre.

Sen har vi en riktig metropol, som dessutom ligger nära. Berlin! Förr fanns det direktflyg med massa bolag, men nu drygas resan ut med byte som gör att en resa som borde ta typ...1œ-2 timmar kanske, istället tar 3-4+ timmar.

Vad beror detta på? Är det på grund av Covid eller annat? Är det Momondo som har blivit en mycket sämre sökmotor, som slutat visa direktflyg, och egentligen så finns det många direktflyg som de inte visar?


Varför skulle Lufthansa flyga från Landvetter till Mallorca direkt? Det är ett tyskt bolag, som har hubs i FRA och MUC. Deras dotterbolag Eurowings har däremot direktflyg till Palma från GOT under högsäsong.
#4 2022-12-26, 10:29
Vit-Brandbil
Ursprungligen postat av AnyOnes
Möjligt att det bara är Landvetter som påverkats mycket och att Arlanda fortfarande är fine.

Märkt att det har blivit mycket bökigare att flyga inom Europa, där destinationer som tidigare hade noll byten nu idag har minst ett byte.

Två exempel: Jag flyger ofta ner till min far på Mallorca. Fram till något år sen så fanns det ALLTID direktflyg, ofta med Norwegian eller Ryanair. Nu? Inte ens en jätte som Lufthansa har direktflyg utan man måste byta i typ München eller Frankfurt. Ryanair kör heller inte direkt längre.

Sen har vi en riktig metropol, som dessutom ligger nära. Berlin! Förr fanns det direktflyg med massa bolag, men nu drygas resan ut med byte som gör att en resa som borde ta typ...1œ-2 timmar kanske, istället tar 3-4+ timmar.

Vad beror detta på? Är det på grund av Covid eller annat? Är det Momondo som har blivit en mycket sämre sökmotor, som slutat visa direktflyg, och egentligen så finns det många direktflyg som de inte visar?


Är svårare att få ekonomi i direktflyg till vissa destinationer så därför mellanlandar man i en central knutpunkt och därifrån slussar man ut folk från ett större område än bara sverige.
#5 2022-12-26, 10:32
SkogsSaab
Ursprungligen postat av AnyOnes
Möjligt att det bara är Landvetter som påverkats mycket och att Arlanda fortfarande är fine.

Märkt att det har blivit mycket bökigare att flyga inom Europa, där destinationer som tidigare hade noll byten nu idag har minst ett byte.

Två exempel: Jag flyger ofta ner till min far på Mallorca. Fram till något år sen så fanns det ALLTID direktflyg, ofta med Norwegian eller Ryanair. Nu? Inte ens en jätte som Lufthansa har direktflyg utan man måste byta i typ München eller Frankfurt. Ryanair kör heller inte direkt längre.

Sen har vi en riktig metropol, som dessutom ligger nära. Berlin! Förr fanns det direktflyg med massa bolag, men nu drygas resan ut med byte som gör att en resa som borde ta typ...1œ-2 timmar kanske, istället tar 3-4+ timmar.

Vad beror detta på? Är det på grund av Covid eller annat? Är det Momondo som har blivit en mycket sämre sökmotor, som slutat visa direktflyg, och egentligen så finns det många direktflyg som de inte visar?


Är tyvärr samma visa med Arlanda, beror nog på att flera bolag fått sämre ekonomi p.g.a covid och till viss del flygskam.
Nu åker jag sällan till semesterorter, men det finns betydligt färre direktflyg till fler orter och man tvingas byta i Köpenhamn, München eller någon annan större flygplats.
#6 2022-12-26, 11:31
wastaah
Från Arlanda tycker jag definitivt att antalet direktlinjer minskat rejält, men det stora problemet är att bristen på direktlinjer gör att de kan ta hutlösa priser för dessa. Kollade på en resa till Madrid, då skulle de ha 6,5k t/r direkt, men med byte 2k.
#7 2022-12-26, 14:58
Ny rubrik: Svårare att flyga utan byte i Europa nu? (Ändrad /Mod)
Tidigare rubrik: Har flyg inom Europa blivit bökigare med byten på rutter som tidigare flögs direkt?


Övriga resediskussioner --> Flyg: allmänt
/Moderator
#8 2022-12-26, 22:08
pudellus
Exempelvis Mallorca har färre direktflyg vintertid från norra Europa än vad Kanarieöarna, Malaga och Alicante har, så frågan är om det är fler byten för att det är sämre tider eller för att det är vinter.