Östersundsflyget vände - varför?

#1 2023-09-02, 18:25
Psykbryt76
SAS2064 från Arlanda på väg till Östersund avbröt flygturrnen i höjd med Bräcke och gjorde en "travbanecirkel" (fyra varv) för att sedan vända tilbaka till Arlanda. Enligt radarbild regn över Östersund men såg inte ut att vara något för att abryta, någon som vet mer?

https://flightaware.com/live/flight/SAS2064

Enlig ovanstående länk ser det ut som det under flygturen dykt från ca 25 000ft till 10 000 under flygningen Problem med kabintrycket som verkar sammanfalla med de här cirlkarna i luften?
#2 2023-09-02, 19:18
Max Power
Din länk visar hur planet sjunkit från marschhöjd på 32 000 fot ner till 14 000 fot i närheten av Östersund. Planet har där cirkulerat och sedan stigit till 32 000 fot för att återvända till Arlanda.

Jag gissar att sikten i Östersund var för dålig, alternativt ett tekniskt fel som man inte hade möjlighet att åtgärda i Östersund.

Problem med kabintrycket är uteslutet i och med att man flög hem på 32 000 fot.
#3 2023-09-02, 19:25
tomtoddler
Jag tror den gick ner för att landa, och att något varit knas på östersund. Ser ut att börja sjunka relativt notmalt in i flygningen.
#4 2023-09-02, 19:33
Psykbryt76
Ursprungligen postat av Max Power
Din länk visar hur planet sjunkit från marschhöjd på 32 000 fot ner till 14 000 fot i närheten av Östersund. Planet har där cirkulerat och sedan stigit till 32 000 fot för att återvända till Arlanda.

Jag gissar att sikten i Östersund var för dålig, alternativt ett tekniskt fel som man inte hade möjlighet att åtgärda i Östersund.

Problem med kabintrycket är uteslutet i och med att man flög hem på 32 000 fot.


Sant skulle tillagt "varnig" för kabintryck. Samtidigt är det väl så pass nära Östersund att normal nedstigning påbörjas där någonstans?
#5 2023-09-02, 19:46
Max Power
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Sant skulle tillagt "varnig" för kabintryck. Samtidigt är det väl så pass nära Östersund att normal nedstigning påbörjas där någonstans?


Ja, om man jämför med flygningen dagen innan så ligger man på samma höjd där dagens plan höll 14 000 fot, det var dock en annan flygplanstyp. Även sjunkningshastigheten ser normal ut.

Sikten i Östersund ser ut att inte vara några problem. På windy.com var sikten 2600 meter och ingen större vind. Det verkar dock bara vara bana 12 som är utrustad med ils, och där var det medvind. Kan det vara så att det var för kraftig medvind på bana 12 och för dålig sikt bana 30?
#6 2023-09-02, 20:03
Psykbryt76
Ursprungligen postat av Max Power
Ja, om man jämför med flygningen dagen innan så ligger man på samma höjd där dagens plan höll 14 000 fot, det var dock en annan flygplanstyp. Även sjunkningshastigheten ser normal ut.

Sikten i Östersund ser ut att inte vara några problem. På windy.com var sikten 2600 meter och ingen större vind. Det verkar dock bara vara bana 12 som är utrustad med ils, och där var det medvind. Kan det vara så att det var för kraftig medvind på bana 12 och för dålig sikt bana 30?


Ja det låter som troligt dock hänger jag inte med vad du menar med 12 och 30 bara en landningsbana där, är det från vilket håll de då flyger in från? Ja svarar på min fråga själv 12 kommer planet in från väster och 30 från öster det sista känns mer naturligt då planet slipper vända innan landning men som sagt beror väl på vind och väder.
#7 2023-09-02, 20:18
Max Power
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja det låter som troligt dock hänger jag inte med vad du menar med 12 och 30 bara en landningsbana där, är det från vilket håll de då flyger in från? Ja svarar på min fråga själv 12 kommer planet in från väster och 30 från öster det sista känns mer naturligt då planet slipper vända innan landning men som sagt beror väl på vind och väder.


Precis, man döper landningsbanor efter vilken kompassriktning de har, rundar av uppåt till närmsta tiotal och tar bort sista nollan. Bana 12 har en kompassriktning på 114 grader, då rundar man upp till 120 och tar bort nollan, kvar blir alltså 12.

Flygplanstypen ser ut att ha (efter googling) 10 knop medvind vid landning. Vad det 16 knop medvind fick man alltså inte landa på bana 12.
#8 2023-09-02, 20:26
Psykbryt76
Ursprungligen postat av Max Power
Precis, man döper landningsbanor efter vilken kompassriktning de har, rundar av uppåt till närmsta tiotal och tar bort sista nollan. Bana 12 har en kompassriktning på 114 grader, då rundar man upp till 120 och tar bort nollan, kvar blir alltså 12.

Flygplanstypen ser ut att ha (efter googling) 10 knop medvind vid landning. Vad det 16 knop medvind fick man alltså inte landa på bana 12.


Tackar då fick jag lära mig något nytt.

Ja då var det med största säkerhet därför de vände tillbaka.