Konstiga flygsäkerhetsätgärder

#1 2007-09-13, 21:48
Eskobar
Flygsäkerhetsåtgärderna är alltifrån självklara till höljda i dunkel. Vid start och landning är olyckrisken störst, och därför många restriktioner för passagerarna.

En självklar åtgärd är säkerhetsbältet.

En nästan självklar åtgärd är att fälla upp ryggstödet. Anledningen är att det skall gå så kvickt som möjligt att utrymma planet vid en olycka.

Höljt i dunkel är varför fönsterluckorna måste vara uppdragna. Det måste finnas någon orsak, frågan är bara vilken.
#2 2007-09-13, 21:53
Cook
För att folk ska kunna titta in och peka och skratta när du väl har kraschat kanske?
#3 2007-09-13, 21:55
Giggi
För att eventuellt dagsljus ska lysa upp när ljuset i planet släcks vid krasch.
#4 2007-09-13, 22:41
DVX
Ursprungligen postat av Eskobar
Flygsäkerhetsåtgärderna är alltifrån självklara till höljda i dunkel. Vid start och landning är olyckrisken störst, och därför många restriktioner för passagerarna.

En självklar åtgärd är säkerhetsbältet.

En nästan självklar åtgärd är att fälla upp ryggstödet. Anledningen är att det skall gå så kvickt som möjligt att utrymma planet vid en olycka.

Höljt i dunkel är varför fönsterluckorna måste vara uppdragna. Det måste finnas någon orsak, frågan är bara vilken.


For att bade passagerare och cabinpersonal snabbt ska kunna uppmarksamma pa om det ar nagot som star fel till ute pa tillexempel vingarna eller om nagot ar fel pa motorn.
#5 2007-09-14, 00:12
För att ögonen ska anpassa sig efter rådande solsken/mörker utanför flygplanet.
#6 2007-09-14, 00:14
Bush, George W
Ursprungligen postat av Eskobar
Flygsäkerhetsåtgärderna är alltifrån självklara till höljda i dunkel. Vid start och landning är olyckrisken störst, och därför många restriktioner för passagerarna.

En självklar åtgärd är säkerhetsbältet.

En nästan självklar åtgärd är att fälla upp ryggstödet. Anledningen är att det skall gå så kvickt som möjligt att utrymma planet vid en olycka.

Höljt i dunkel är varför fönsterluckorna måste vara uppdragna. Det måste finnas någon orsak, frågan är bara vilken.


Svar: För att räddningspersonalen skall se in i planet.
#7 2007-09-14, 00:15
Ursprungligen postat av DVX
For att bade passagerare och cabinpersonal snabbt ska kunna uppmarksamma pa om det ar nagot som star fel till ute pa tillexempel vingarna eller om nagot ar fel pa motorn.


Hur ska någon vanli människa kunna avgöra om vingarna ser ok ut?
Tänk dig vad folk måste klaga på när spolers går upp?

Inte så lätt heller att se om det är fel på motorerna, speciellt på en MD-80.

Tror att piloten märker om ena vingen/motorn saknas
#8 2007-09-14, 00:38
alver
Jag har aldrig hört att fönsterluckorna ska vara uppdragna...
#9 2007-09-14, 06:19
milk
Detta är något jag uppmärksammat på senare år! Förr har jag aldrig tänkt på det, men nu jag flyger säger alltid flygvärdinnorna till att dra upp fönsterluckorna...Skulle tro att det kan ha att göra med att dom ska få in ljus etc.

Men kan det inte ha något att göra med spänningarna också? Att den är mer fast när den är nere och risken att den spricker är större? Bara en vild gissning eftersom planet rör sig så mycket vid just start/landing!
#10 2007-09-14, 07:04
Det har bara att göra med att räddningspersonal ska kunna se in. Passagerare har också lättare att se ut för att bedöma brand etc innan man väljer sida för evakuering.


Dimmning av ljuset i kabinen fungerar på samma sätt. Det är lättare att ta sig ut ur planet om man är van vid ljuset utomhus.
#11 2007-09-14, 13:52
joker
Fönsterluckorna skall vara uppe vid start. Men vid landning finns det ingen regel som säger att de ska vara uppe. Anledningen till att kabinpersonalen uppmanar paxen att dra upp luckorna vid landning är att själva inte orkar springa runt och göra det när planet står på marken.