Rättigheter när man sitter fast utomlands?

#1 2010-04-18, 17:54
mistadabolina
vilka rättigheter har man som resenär när man är strandad?

denna är länkad från arlanda.se

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2010/Dina-...

går man vidare på den sidan finner man en länk:
http://www.konsumentverket.se/sv/resor/Efter-flygresan/Ratt-till-ersattn...

där står:

Service och assistans

Oavsett orsak till det inställda flyget har du alltid rätt till service och assistans. Flygbolaget ska låta dig lämna två meddelanden gratis per telefon, e-post, telex eller fax till destinationsorten. Du ska även erbjudas gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden. Om du försenas en eller flera nätter eller om det blir nödvändigt med en längre vistelse på plats än du planerat är flygbolaget också skyldigt att bekosta övernattning på hotell samt transport mellan hotellet och flygplatsen.


har jag mao rätt att boka hotell o skicka det till flygbolaget?

är fast i berlin.
#2 2010-04-18, 19:35
Mula
Ursprungligen postat av mistadabolina

har jag mao rätt att boka hotell o skicka det till flygbolaget?

är fast i berlin.


Det står också detta på sidan du länkade till (force majeure-klausulen):

Huvudregeln är att flygbolaget ansvarar för skador som är en följd av försening av passagerare och bagage. Men det finns undantag. Flygbolaget måste bevisa att det har gjort allt som rimligen kan förväntas av flygbolaget för att undvika skadorna eller att det var omöjligt för flygbolaget att ta till sådana åtgärder. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.



Jag tror nog att flygbolaget kan hävda att de inte hade möjlighet att stoppa ett vulkanutbrott.

Nu tar de allra flesta fullservicebolag ansvar för sina passagerare och försöker ordna övernattning etc, men du kan nog inte vara helt säker på att få pengar om du bara skickar in din hotellräkning.
#3 2010-04-18, 20:50
mistadabolina
Ursprungligen postat av Mula
Det står också detta på sidan du länkade till (force majeure-klausulen):




Jag tror nog att flygbolaget kan hävda att de inte hade möjlighet att stoppa ett vulkanutbrott.

Nu tar de allra flesta fullservicebolag ansvar för sina passagerare och försöker ordna övernattning etc, men du kan nog inte vara helt säker på att få pengar om du bara skickar in din hotellräkning.



ah tackar. reser med air berlin o de är omöjliga att få tag i så jag gissar att det kan vara lite riskabelt o hoppas på att de täcker mig
#4 2010-04-18, 21:52
zickan
Såg just på Agenda (SVT). Det var en konsumentrådgivare som - om jag fattade rätt - uttalade sig om att flygbolagen ska ersätta sina resenärer för merkostnader. Om resan är bokad som charter eller via resebolag ska dessa ersätta dig.

Är det någon som vet vad man har för rättigheter när det gäller den omvända problematiken? Jag ska flyga till Spanien nu på lördag, men har avbokad hotell för jag kan inte riskera att komma dit eller hem för sent. Spainair säger att jag måste vänta till en eller två dagar innan de betalar tillbaka kostnaden utan att jag förlorar något på det. I dagsläget ger de mig 950 spänn tillbaka på en biljett som kostar 3500:- Vad har jag för rättigheter?
#5 2010-04-18, 22:21
Papa.Ubu
Ursprungligen postat av Mula
Det står också detta på sidan du länkade till (force majeure-klausulen):

Jag tror nog att flygbolaget kan hävda att de inte hade möjlighet att stoppa ett vulkanutbrott.

Nu tar de allra flesta fullservicebolag ansvar för sina passagerare och försöker ordna övernattning etc, men du kan nog inte vara helt säker på att få pengar om du bara skickar in din hotellräkning.


Force Majeurue-klausulen gäller ekonomisk kompensation för exempelvis inkomstbortfall. Om du bokat via ett flygbolag inom EU har du alltid rätt till mat, dryck och övernattning på hotell vid behov.
#6 2010-04-21, 23:01
mistadabolina
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Force Majeurue-klausulen gäller ekonomisk kompensation för exempelvis inkomstbortfall. Om du bokat via ett flygbolag inom EU har du alltid rätt till mat, dryck och övernattning på hotell vid behov.


Inte enligt AirBerlin, de ville ej kompensera.
#7 2010-04-22, 05:11
FuriaDeTitanes
Ursprungligen postat av mistadabolina
Inte enligt AirBerlin, de ville ej kompensera.


AirBerlin har fel.

Jag citerar EC:

"This is a situation which is causing immense difficulties for passengers travelling throughout Europe. It can be considered a very exceptional circumstance. Nevertheless, it is important to remind passengers and airlines that EU passenger rights do apply in this situation" :

* the right to receive information from airlines (e.g. on your rights, on the situation as it evolves, cancellations and length of delays)
* the right to care (refreshments, meals, accommodation as appropriate)
* the right to chose between reimbursement of fares or be re-routed to final destination


For referens, denna information finns har:
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kallas/headlines/news/2010/04/2...
#8 2010-04-22, 09:49
mistadabolina
Oj, tack. skall man försöka få tillbaks lite pengar för hotell?
#9 2010-04-22, 20:31
Mula
Ursprungligen postat av mistadabolina
Oj, tack. skall man försöka få tillbaks lite pengar för hotell?


Spara alla kvitton och skicka till flygbolaget. Om de nekar dig kan du ev gå till Allmänna reklamationsnämnden. Det verkar som tolkningen av reglerna sprider ganska rejält. SAS betalar ju mat och hotell för alla passagerare inom EU och för 2 dagar utanför EU. Detta har de fått kritik för av Konsumentverket, som hävdar att samma regler gäller. Finnair däremot, skiter helt i att stå för mat och husrum läste jag i SvD idag.
#10 2010-04-23, 00:45
templer
Tycker flygbolaget har skött det över förväntan. Du bör aldrig resa iväg utan den ekonomiska bufferten att kunna ta dig hem oförutsett eller andra händelser. Nu finns ju ett något slags EU-råd men flygbolagen kan inte klandras för att myndigheterna förbjuder flygtrafik. Det är inte samma sak som att vinter inträffar varje år.
#11 2010-04-23, 00:58
Juvelidiot
Är det nån som köpt resan med sitt kreditkort (visa MC AMEX mfl) och kollat vad detta har gett? Aldrig drabbats men köper alltid med kortet för den extra försäkringens skull. Ytterligare en sak jag tänkt på, om man redan får ersättning från flygbolaget för utlägg borde man inte kunna ta samma kvitton och lämna de till sitt kortföretag för kompensation = dubbel ersättning ?
#12 2010-04-23, 02:48
Ursprungligen postat av Juvelidiot
Är det nån som köpt resan med sitt kreditkort (visa MC AMEX mfl) och kollat vad detta har gett? Aldrig drabbats men köper alltid med kortet för den extra försäkringens skull. Ytterligare en sak jag tänkt på, om man redan får ersättning från flygbolaget för utlägg borde man inte kunna ta samma kvitton och lämna de till sitt kortföretag för kompensation = dubbel ersättning ?

+1 vill också veta