Avboka resan, måste vara sjuk?!

#1 2010-05-26, 20:45
slrslr
Bokade en resa av aobtravel för ett tag sedan till ibiza, köpte till avbokningsskydd för 170kr, läste egentligen inte vad det var för krav.

Idag visar det sig att jag inte kan åka iväg så jag ringer till aobtravel och säger detta, dem ber mig maila dem istället så jag mailar dem. Svaret jag får är "Hej xxxxx,

Vi kan avboka resan och du får pengar tillbaka om det gäller sjukdom. Vänligen ange anledning till avbokning.

Med vänlig hälsning,

Jonna Björkstrand"

Vad fan menar hon med det, låter ju sjukt.
#2 2010-05-26, 20:46
milkmannenkna
Har du en sjukdom så måste du ha läkarintyg.
#3 2010-05-26, 20:59
DivisionByZero
Ursprungligen postat av slrslr
Bokade en resa av aobtravel för ett tag sedan till ibiza, köpte till avbokningsskydd för 170kr, läste egentligen inte vad det var för krav.

Tips från coachen. Ta reda på vad du köper nästa gång. Då slipper vi meningslösa trådar som denna.
#4 2010-05-26, 21:06
slrslr
Men är det normalt att man måste vara sjuk för att kunna avboka en resa?
#5 2010-05-26, 21:07
DivisionByZero
Ursprungligen postat av slrslr
Men är det normalt att man måste vara sjuk för att kunna avboka en resa?

Ja.
#6 2010-05-26, 21:23
slrslr
Det är la bara att säga att en nära har blivit svårt sjuk eller något liknande kanske? Man måste gå på en begravning eller något?

Det var inte det smartaste av mig att göra såhär men är det någon som vet hur man kan gå runt det här så hade jag varit tacksam.
#7 2010-05-26, 21:59
DivisionByZero
Du köpte en resa med tillhörande avbeställningsskydd. Rimligtvis framgår det i villkoren (som du förstås inte läste) för dessa produkter vad som gäller. Kolla där, där står allt du behöver veta. Finns ingen anledning att fråga här.
#8 2010-05-26, 22:02
slrslr
http://www.aobtravel.se/resevillkor.php

5. Avbeställningsskydd
AOB Travel rekommenderar er som resenärer att teckna AOB Travels avbeställningsskydd.
Avbeställningsskyddet kan utnyttjas då du som resenär tvingas inställa resa pga av att du eller dig närstående person drabbas av allvarlig akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Med närstående person avses make, maka, sambo, syskon, släktingar i rakt upp- eller nedstigande led.
Orsaken till inställandet av resan får inte ha varit känd vid första bokningstillfället. Avbeställningsskyddet upphör att gälla då resan har påbörjats.
Avbeställningsskyddet är giltigt endast om det har tecknats i samband med första bokningstillfället och betalning har erlagts. Avbeställningsskydd kan inte tecknas separat efter det att slutbetalning har skett.
Avbeställning skall ske före avresa till AOB Travel via e-mail (info@aobtravel.se) eller per telefon (040-456930). Är AOB Travels kontor stängt skall avbeställning även ske direkt till transportören (t ex flygbolag).
AOB Travels läkarintyg, pappersbiljetter och andra resedokument skall snarast och senast vara AOB Travel tillhanda 10 dagar efter dagen för avbokning (AOB Travel, Brädgårdsvägen 28, 236 32 HÖLLVIKEN). Läkarintyget skall beskriva att sjukdomen är akut, vilken sjukdom det är frågan om och att resan inte kan genomföras. Läkarintyget skall vara stämplat och underskrivet av läkare verksam i Sverige.
Vid gruppresa lämnas inte ersättning till medförsäkrad. Med gruppresa avses mer än 6 personer eller fler än två familjer som bokat resan tillsammans.
Premien för avbeställningsskyddet samt tillvalsprodukter återbetalas inte. Vid återbetalningen uttages en självrisk om 5 % dock lägst 200 kronor per person.
Betalning tillbaka sker alltid till samma bank-, betal- och kreditkort från vilket AOB Travel tidigare av er har fått betalt.
Avbeställningsskyddet täcker inte kostnader där ersättning kan fås av försäkringsbolag eller liknande.
Högsta ersättningsbelopp är 15000 kronor per person och resa. Dock högst 50 000 kronor per familj. Premien för avbeställningsskyddet återbetalas inte under några omständigheter.

Om man säger att någon har dött måste man bevisa det isf?
#9 2010-05-26, 23:54
Nisse2100
Ursprungligen postat av slrslr
http://www.aobtravel.se/resevillkor.php

5. Avbeställningsskydd
AOB Travel rekommenderar er som resenärer att teckna AOB Travels avbeställningsskydd.
Avbeställningsskyddet kan utnyttjas då du som resenär tvingas inställa resa pga av att du eller dig närstående person drabbas av allvarlig akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Med närstående person avses make, maka, sambo, syskon, släktingar i rakt upp- eller nedstigande led.
Orsaken till inställandet av resan får inte ha varit känd vid första bokningstillfället. Avbeställningsskyddet upphör att gälla då resan har påbörjats.
Avbeställningsskyddet är giltigt endast om det har tecknats i samband med första bokningstillfället och betalning har erlagts. Avbeställningsskydd kan inte tecknas separat efter det att slutbetalning har skett.
Avbeställning skall ske före avresa till AOB Travel via e-mail (info@aobtravel.se) eller per telefon (040-456930). Är AOB Travels kontor stängt skall avbeställning även ske direkt till transportören (t ex flygbolag).
AOB Travels läkarintyg, pappersbiljetter och andra resedokument skall snarast och senast vara AOB Travel tillhanda 10 dagar efter dagen för avbokning (AOB Travel, Brädgårdsvägen 28, 236 32 HÖLLVIKEN). Läkarintyget skall beskriva att sjukdomen är akut, vilken sjukdom det är frågan om och att resan inte kan genomföras. Läkarintyget skall vara stämplat och underskrivet av läkare verksam i Sverige.
Vid gruppresa lämnas inte ersättning till medförsäkrad. Med gruppresa avses mer än 6 personer eller fler än två familjer som bokat resan tillsammans.
Premien för avbeställningsskyddet samt tillvalsprodukter återbetalas inte. Vid återbetalningen uttages en självrisk om 5 % dock lägst 200 kronor per person.
Betalning tillbaka sker alltid till samma bank-, betal- och kreditkort från vilket AOB Travel tidigare av er har fått betalt.
Avbeställningsskyddet täcker inte kostnader där ersättning kan fås av försäkringsbolag eller liknande.
Högsta ersättningsbelopp är 15000 kronor per person och resa. Dock högst 50 000 kronor per familj. Premien för avbeställningsskyddet återbetalas inte under några omständigheter.

Om man säger att någon har dött måste man bevisa det isf?


självklart måste du ha bevis.
#10 2010-05-26, 23:55
slrslr
Ursprungligen postat av Nisse2100
självklart måste du ha bevis.



Hur bevisar man att någon har dött? Låt oss säga att det är en släkting i ett annat land och man ska hålla minnestund för denna hemma i Sverige?
#11 2010-05-27, 01:50
Ommadawn
Ursprungligen postat av slrslr
Hur bevisar man att någon har dött? Låt oss säga att det är en släkting i ett annat land och man ska hålla minnestund för denna hemma i Sverige?

Om någon har dött så kan man bevisa det.
#12 2010-05-27, 02:00
dataSara
Enklast för dig blir nog att gå till läkare och fejka ryggskott eller dyl. Hävdar du att du har influensa eller något liknande så kommer de väl ta prov och se att så inte är fallet?