Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför inte flygväg via Ryssland till USA?

#13 2011-05-11, 12:43
Shurik
Ursprungligen postat av YellowLemon
,
Är du flygrädd och har uppfattningen om att det är oerhört mycket säkrare att flyga över land än över havet?


klart att det är säkrare att flyga över land där det finns flygplatser att landa på.

finns flera fall där planets bränslemätare visat fel och tvingat plan att glidflyga över atlanten till närmsta flygplats.
#14 2011-05-11, 12:49
BacONbacOFF
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag antog att du inte förstod varför man flög just den vägen, närmast givetvis kanske inte så jätte intuitivt dock. Men flyger man via amsterdam, paris eller london så kommer man ta en lite sydligare rutt dock och lär inte flyga via new foundland. Att först flyga till helsingfors är ju inte nåt vidare vettigt då resvägen blir betydligt längre*¹, och jag har svårt att tro att nån majoritet gör detta. Samt att man ändå kommer flyga över havet en lång väg. Jag förstår inte vart det är du vill komma.²
Ändrat av mig.

¹Flyga först till Helsingfors är inte speciellt konstigt om man flyger med Finnair som har sin hub där. Trodde det fram gick i mitt första inlägg.

²Ville påpeka att det finns flygrutter till USA med relativt mycket land utan att behöva åka över hela Ryssland. Den längst havssträckan var Norge - Island.

Detta gäller som sagt bara om man flyger med Finnair som oftast flyger från Helsingfors. (Iaf båda gångerna jag har flygit med dom. En till väst och en till öst.)
#15 2011-05-11, 13:25
Gaugenhauz
Drunkna i vattnet > Nödlanda i Ryssland...

OnT: Det är väl betydligt längre?
#16 2011-05-11, 17:23
Ursprungligen postat av Shurik
klart att det är säkrare att flyga över land där det finns flygplatser att landa på.

finns flera fall där planets bränslemätare visat fel och tvingat plan att glidflyga över atlanten till närmsta flygplats.


Så många gånger har det inte hänt att det är något att oroa sig för..

Dessutom finns det stora landområden som bara är ödemark, och alltså är "ETOPS-område" trots att man inte befinner sig över vatten.
#17 2011-05-11, 20:51
WhereIsRussia
Ja, jag blir allt oroligare med åren för långa flygresor. Tycker ändå det vore bättre att nödlanda på mark där man kan ta sig nånstans än på öppet hav och försöka simma tills hjälp kommer.
#18 2011-05-11, 22:02
Ursprungligen postat av miloudot
Det borde ju vara en av anledningarna till varför man väljer att flyga ovanför vatten eller menar du att det skulle kännas säkrare att behöva krascha på land, kanske över någon stad?

Är du okunnig eller bara korkad? Försök att nödlanda ett plan på Atlanten och berätta hur det går.
Spoiler:
Om du nödlandar ett större passagerarplan kommer du slita sönder planet när det slår i vattnet. Om du däremot behöver nödlanda över land finns det större chans att hitta flygfält eller något annat att nyttja som ett improviserat sådant för att överleva.
#19 2011-05-11, 22:47
Shurik
Ursprungligen postat av Denom
Är du okunnig eller bara korkad? Försök att nödlanda ett plan på Atlanten och berätta hur det går.
Spoiler:
Om du nödlandar ett större passagerarplan kommer du slita sönder planet när det slår i vattnet. Om du däremot behöver nödlanda över land finns det större chans att hitta flygfält eller något annat att nyttja som ett improviserat sådant för att överleva.


finns plan som nödlandat på motorvägar och åkrar, de flesta passagerare har klarat sig, air france 447 landade på vattnet-alla omkom.
#20 2011-05-11, 23:17
miloudot
Ursprungligen postat av Denom
Är du okunnig eller bara korkad? Försök att nödlanda ett plan på Atlanten och berätta hur det går.
Spoiler:
Om du nödlandar ett större passagerarplan kommer du slita sönder planet när det slår i vattnet. Om du däremot behöver nödlanda över land finns det större chans att hitta flygfält eller något annat att nyttja som ett improviserat sådant för att överleva.


Att landa ett flygplan på just något annat än ett flygfält ökar risken markant för att du ska slita sönder det och utan att ha sett några siffror antar jag att överlevnadschansen är större med att landa på vatten än i skogen alternativt ett kalhygge.

Ett exempel på en nödlandning på vatten skulle ju kunna vara denna, om du minns den. Planet är helt intakt och samtliga överlevde:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/alla-155-ombord-pa-kraschat-plan-raddades

Ett annat exempel där en pilot skulle landa på en flygplats slutade med att alla 158 dog:

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/7699/Flygkrasch-i-Mangalore-158-d%C3%B6da

---

Kan ett stort jetplan verkligen nödlanda på vatten?

Ja, många flygplan kan nödlandas på vattnet och flyta tillräckligt länge för att en utrymning ska kunna genomföras. Vingarna och kroppen håller flygplanet flytande.

Stora flygplan som flyger långa sträckor över hav måste certifieras för nödlandning på vatten. Förutom att alla flygplan har krav på flytvästar ombord är dessa flygplan även utrustade med uppblåsbara livflottar.

I princip är alla flygplan som kan ta mer än 30 passagerare och som skall flyga längre än 120 minuter eller 400 nautiska mil från land är certifierade för att kunna nödlanda på vatten.


Källa: http://www.fritidsresor.se/inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg-Fragor-och-svar/

Spoiler:
Undrar vem som nu framstår som både okunnig och korkad?
#21 2011-05-12, 00:32
Ursprungligen postat av Shurik
finns plan som nödlandat på motorvägar och åkrar, de flesta passagerare har klarat sig, air france 447 landade på vattnet-alla omkom.

Ja, jag har väl inte sagt någonting annat?
Ursprungligen postat av miloudot
Att landa ett flygplan på just något annat än ett flygfält ökar risken markant för att du ska slita sönder det och utan att ha sett några siffror antar jag att överlevnadschansen är större med att landa på vatten än i skogen alternativt ett kalhygge.

Ett exempel på en nödlandning på vatten skulle ju kunna vara denna, om du minns den. Planet är helt intakt och samtliga överlevde:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/alla-155-ombord-pa-kraschat-plan-raddades

Ett annat exempel där en pilot skulle landa på en flygplats slutade med att alla 158 dog:

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/7699/Flygkrasch-i-Mangalore-158-d%C3%B6da

---



Källa: http://www.fritidsresor.se/inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg-Fragor-och-svar/

Spoiler:
Undrar vem som nu framstår som både okunnig och korkad?

Du vet väl att det är stor skillnad på det i första exemplet du gav grunt vatten (som i det fallet dessutom var relativt stilla) och Atlanten, som är öppet hav (läs: vatten som inte är stilla)?

Alltså, folk kommer dö om du ska försöka landa planet i mitten av Atlanten, garanterat. Att flyga över fastlandet ger dock mycket högre sannolikhet att kunna glidflyga till närmsta flygfält för att landa där.

Två tidningsartiklar är dessutom inte vidare mycket till källor, ge mig statistik om du vill ha något sagt, för med enskilda fall går det att säga vad som helst.
#22 2011-05-12, 02:06
miloudot
Ursprungligen postat av Denom
Ja, jag har väl inte sagt någonting annat?

Du vet väl att det är stor skillnad på det i första exemplet du gav grunt vatten (som i det fallet dessutom var relativt stilla) och Atlanten, som är öppet hav (läs: vatten som inte är stilla)?

Alltså, folk kommer dö om du ska försöka landa planet i mitten av Atlanten, garanterat. Att flyga över fastlandet ger dock mycket högre sannolikhet att kunna glidflyga till närmsta flygfält för att landa där.

Två tidningsartiklar är dessutom inte vidare mycket till källor, ge mig statistik om du vill ha något sagt, för med enskilda fall går det att säga vad som helst.


För statistik hänvisar jag till följande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing

Skulle man hamna i en nödsituation ovanför Atlanten så finns först och främst följande alternativ: Keflavik - Island, Söndresrömfjord - Grönland, Goose Bay, Gander - Kanada. Frågan är dock vad piloten i de flesta fallen skulle sikta på om man inte hinner fram till en landningsbana. Jag vet inte men jag gissar på att i fallet Atlanten så går piloten hellre ner i vattnet än på ett isberg eller på något annat kargt landskap.
#23 2011-05-12, 02:25
Ursprungligen postat av miloudot
För statistik hänvisar jag till följande:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing

Skulle man hamna i en nödsituation ovanför Atlanten så finns först och främst följande alternativ: Keflavik - Island, Söndresrömfjord - Grönland, Goose Bay, Gander - Kanada. Frågan är dock vad piloten i de flesta fallen skulle sikta på om man inte hinner fram till en landningsbana. Jag vet inte men jag gissar på att i fallet Atlanten så går piloten hellre ner i vattnet än på ett isberg eller på något annat kargt landskap.

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing:

While there have been several 'successful' (survivable) water landings by narrow-body and propeller-driven airliners, few commercial jets have ever touched down 'perfectly' on water. There has been a good deal of popular controversy over the efficiency of life vests and rafts. For example, Ralph Nader's Aviation Consumer Action Project had been quoted as saying that a wide body jet would “shatter like a raw egg dropped on pavement, killing most if not all passengers on impact, even in calm seas with well-trained pilots and good landing trajectories."

Also, in December 2002, The Economist had quoted an expert as claiming that "No large airliner has ever made an emergency landing on water" in an article that goes on to charge, "So the life jackets ... have little purpose other than to make passengers feel better." This idea was repeated in The Economist in September 2006 in an article which reported that "in the history of aviation the number of wide-bodied aircraft that have made successful landings on water is zero."

I de fall det handlar om kontrollerade landningar i stycket nedanför visar det sig som om chansen att överleva är alldeles för låg för att någon hellre skulle sitta i ett flygplan under en kontrollerad nödlandning på vatten framför flygfält (eller ett improviserat sådant):
In all cases where a passenger plane has undergone an intentional water landing or ditching, some or all of the occupants have survived. Examples of water landings in which passengers survived after a planned and intentional water landing after an in-flight emergency are: /.../ 573 of 834 occupants of the above listed emergency water landings survived. A lot of passengers weren't killed by the impact but drowned because of hypothermia or panic. The average survival rate is 69%.


Exempel ovan är alltså medveten nödlandning på vatten, inte akuta nödlandningar.
Så nog har du allt motbevisat dig själv, med hjälp av din egen källa.
#24 2011-05-12, 06:17
Ursprungligen postat av Shurik
finns plan som nödlandat på motorvägar och åkrar, de flesta passagerare har klarat sig, air france 447 landade på vattnet-alla omkom.


Fast AF447 "landade" inte. Det slog med största sannolikhet i vattnet med hög sjunkhastighet och flack vinkel, huruvida man ens försökte landa eller hade hamnat i ett okontrollerat läge får vi väl se snart.