Flyglinjer du gärna skulle se i framtiden

#145 2012-01-17, 08:10
Savoy
Det finns väl fler fördelar med mindre flygplatser, för passagerarna ofta bekvämare att byta på och för flygbolagen billigare att köpa sig lite plats på.

Geografiskt har vi ju då både Boston och Montreal som är närmare än de nordamerikanska som tagits upp hittills, båda är tillräckligt stora för att kunna utgöra en bra hub. Montreal har väldigt mycket high-tech och industrier i sig, och Boston ska vi bara inte prata om - världens ledande stad inom teknikforskning.

Tror att båda dessa går att nå på 7 timmar från ARN, eller?
#146 2012-01-17, 08:41
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Savoy
Det finns väl fler fördelar med mindre flygplatser, för passagerarna ofta bekvämare att byta på och för flygbolagen billigare att köpa sig lite plats på.

Geografiskt har vi ju då både Boston och Montreal som är närmare än de nordamerikanska som tagits upp hittills, båda är tillräckligt stora för att kunna utgöra en bra hub. Montreal har väldigt mycket high-tech och industrier i sig, och Boston ska vi bara inte prata om - världens ledande stad inom teknikforskning.

Tror att båda dessa går att nå på 7 timmar från ARN, eller?


I och med jag har nära familj i Boston har jag flugit dit en hel del, flera gånger om året när jag var yngre. Man har försökt att starta direktflygningar dit ett antal gånger. Jag har alltid varit duktig på att haka på dessa, men de har sällan överlevt mer än ett eller två år.

Bland annat flög Finnair från Skavsta och Malaysia Airlines flög från Arlanda.
#147 2012-01-17, 13:15
Lightnight
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Bland annat flög Finnair från Skavsta och Malaysia Airlines flög från Arlanda.


Hade Finnair en linje från Skavsta till Boston? Låter inte helt konstigt att den inte finns kvar. Vilken flygplanstyp använde man och hur ofta flög man?
#148 2012-01-17, 13:43
Ursprungligen postat av Neksnor
Mätte lite i Google Earth och det verkar vara lite kortare resa, 6300 km istället för 6320 km, från Arlanda till New York än till Toronto.
Från Toronto är det kortare till Dallas, LA och från NY är det kortare till Miami.
Sedan gissar jag att New York är en vanligare slutdestination än Toronto.

Så geografiskt sett verkar ju New York vettigare, borde också finnas bättre anslutningar där.

Fördelen med Toronto skulle väl kunna vara att inte så många kör dit och man då kan locka folk som ändå har ett byte att byta på lila Arlanda istället för Deathrow. Samt folk som ska till Kanada i allmänhet. Låta alla andra sköta New York.


enligt: http://www.world-airport-codes.com

så är det 6289km mellan Arlanda och JFK i New York,
samt 6309km mellan Arlanda och Pearson Intl i Toronto.
#149 2012-01-17, 22:12
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Lightnight
Hade Finnair en linje från Skavsta till Boston? Låter inte helt konstigt att den inte finns kvar. Vilken flygplanstyp använde man och hur ofta flög man?


Jadu, jag vet inget om flygplan! Men en linje hade man helt klart. Jag tror att de flög två eller tre gånger i veckan... Detta måste ha varit sommaren 2006. Planen var att satsa på säsongsbaserade resor.

Det var ett helvete att ta sig hem i och med jag bodde i Göteborg då. Minns den resan bättre

EDIT: Det var 2008: http://www.svd.se/naringsliv/finnair-flyger-direkt-till-harvard_1045597.svd
#150 2012-01-17, 22:52
Ursprungligen postat av Axell
Är det bara jag som tycker det vore trevligt med en linje från Arlanda till Toronto? I mina ögon vore den inte helt omöjlig om det inte hinner öppna en ny linje till någon annan nordamerikansk destination.

Air Canada och SAS är ju faktiskt båda med i Star Alliance så det lär ju underlätta för folk att boka om de ska ha transfers och liknande. Air Canada har ju redan en linje som trafikerar mellan Kastrup och Toronto och det ska ju höjas till dagliga avgångar tills nästa sommar enligt länken nedan så då borde den gå ganska bra. Då Toronto även har många flyglinjer till olika destinationer i USA så är ju även den flygplatsen en bra flygplats att byta flyg på.


Ursprungligen postat av Savoy
Geografiskt har vi ju då både Boston och Montreal som är närmare än de nordamerikanska som tagits upp hittills, båda är tillräckligt stora för att kunna utgöra en bra hub.


Hmm, kanske. Jag är ingen expert på flygrutter och prissättning, men jag vet att flyg mellan Kanada och USA är löjligt dyra. I många fall är det billigare att flyga från USA/Kanada till Europa än mellan USA och Kanada! Bland annat på grund av skatter och avgifter som måste betalas när man korsar gränsen. Vet inte hur detta skulle påverka priset och passagerarunderlaget vid mellanlandning i Kanada, kanske kan dessa avgifter exkluderas vid en ren mellanlanding? Annars känns det som att slutdestinationer i USA skulle gynnas mer av en amerikansk hubb.

Å andra sidan hade det varit smidigt att klara av amerikansk immigration redan i Kanada och sedan flyga "inrikes".
#151 2012-01-17, 23:40
Nisse524
Ursprungligen postat av luckylucaz
Hmm, kanske. Jag är ingen expert på flygrutter och prissättning, men jag vet att flyg mellan Kanada och USA är löjligt dyra. I många fall är det billigare att flyga från USA/Kanada till Europa än mellan USA och Kanada! Bland annat på grund av skatter och avgifter som måste betalas när man korsar gränsen. Vet inte hur detta skulle påverka priset och passagerarunderlaget vid mellanlandning i Kanada, kanske kan dessa avgifter exkluderas vid en ren mellanlanding? Annars känns det som att slutdestinationer i USA skulle gynnas mer av en amerikansk hubb.

Å andra sidan hade det varit smidigt att klara av amerikansk immigration redan i Kanada och sedan flyga "inrikes".



Fast söker man på resor, typ Köpenhamn-Florida (Miami el Orlando) kommer ofta Air Canada upp med mellanlandning i Toronto som de mest prisvärda, läs billigaste. Har dock inte provat att söka enbart Florida-Toronto.
Stämmer, US customs, eller om det heter Immigration office, redan på flygplatsen i Toronto. Bara ta sin väska och gå ut genom dörrarna när man kom till USA.
#152 2012-01-18, 07:26
Savoy
Ursprungligen postat av Nisse524
Fast söker man på resor, typ Köpenhamn-Florida (Miami el Orlando) kommer ofta Air Canada upp med mellanlandning i Toronto som de mest prisvärda, läs billigaste. Har dock inte provat att söka enbart Florida-Toronto.
Stämmer, US customs, eller om det heter Immigration office, redan på flygplatsen i Toronto. Bara ta sin väska och gå ut genom dörrarna när man kom till USA.


US border preclearance, finns t.ex. på 7 kanadensiska flygplatser (det bör innebära samtliga som har någon direktlinje till Europa, t.o.m. Halifax finns med);

http://www.cbp.gov/xp/cgov/toolbox/contacts/preclear_locations.xml
#153 2012-01-19, 21:27
Ursprungligen postat av Axell
Är det bara jag som tycker det vore trevligt med en linje från Arlanda till Toronto? I mina ögon vore den inte helt omöjlig om det inte hinner öppna en ny linje till någon annan nordamerikansk destination.

Air Canada och SAS är ju faktiskt båda med i Star Alliance så det lär ju underlätta för folk att boka om de ska ha transfers och liknande. Air Canada har ju redan en linje som trafikerar mellan Kastrup och Toronto och det ska ju höjas till dagliga avgångar tills nästa sommar enligt länken nedan så då borde den gå ganska bra. Då Toronto även har många flyglinjer till olika destinationer i USA så är ju även den flygplatsen en bra flygplats att byta flyg på.

http://www.travelnews.se/Flyg/Air-Canada-borjar-flyga-dagligen-Kopenhamn...

Så tror ni att CPH-YYZ och ARN-YYZ skulle konkurrera ut varandra eller tror ni att det finns underlag för att trafikera både Arlanda och Kastrup?


Nej, inget underlag för två och som du säger är Air Canada medlem i Star Alliance så det blir STO-CPH med SAS och sen vidare med Air Canada. Finns därmed ingen anledning att ha direktflyg från Stockholm.
#154 2012-01-26, 11:21
Thai möblerar om till nästa vinter och ger ARN och CPH två avgångar vardera i veckan direkt till Phuket i stället för endast tre från CPH som det är nu. http://airlineroute.net/2012/01/26/tg-cpharn-w12/
#155 2012-04-23, 20:46
skulle gärna se Hawaiian airlines med sina heavies på Arlanda och
då enbart pga av de vackert målade planen.
#156 2013-03-26, 16:00
77Erik77
Hoppas att SAS konkar snarast möjligt. Denna kloss med politisk styrning har av politiskta skäl lagt all viktig trafik i Kastrup trots att det finns bättre kommunikationer och större underlag i Stockholm.

Den dagen SAS konkar kommer marknaden föra över en del av den påtvingade kastruptrafiken till Arlanda.