Nope, DU har fel! Jag har 17 års erfarenhet inom branschen. Och detta som anställd direkt av flygbolagen, inte resebyrå eller handling agent.
INGET bolag skulle lägga in ett robotsystem utan en möjlighet till att kringgå den. Det finns alltid fall där man måste kunna hindra en avbokning. Varje robot (det finns fler olika ex dupe check, unticketed pnr's, noshow) har ett eller flera keywords som exkluderar bokningen från att läsas/hanteras/cancelleras.
Därmed inte sagt att slaget är över för att bokningen inte är canxad, de flesta bolag skulle inte låta dig flyga kupong 2 så länge kupong 1 är öppen.
Därför skulle det vara bättre att ringa innan med en sad story, "even beyond the passengers control".
Så att kupongerna kan skrivas om till att reflektera endast den del av resan som TS vill flyga.
Tror vad Ni vill, men jag har jobbat som avdelningschef på ett biljettförsäljningskontor. Jag har själv beviljat och utfört flera "compassionate reissues"!!!
Ursprungligen postat av JennyP26
Du har fel. Idag är det robotar som läser av PNR:er och automatavbokar utan biljett utställt i bokningen. Däremot så finns det ett sätt att kringå detta, men det kostar. Det är att segment biljettera. Då klarar inte roboten av att cancellera och inte den mänskliga ögat heller vid en hastig blick. Men segment biljettera kan blir fan så mycket dyrare. Kan vara mest aktuellt för U.S.A resenärer som är sugna på att så göra. Alltså vill åka dit men inte åter hem.