Åka bara en del av resan

#13 2012-03-01, 18:28
Xpat
Ursprungligen postat av luckylucaz
När görs dessa undantag? Kan man, i TS fall, dyka upp på Madrid och ha tur att bokningen är kvar? Om inte, kan man övertala personalen på plats i Madrid genom att förslagsvis ge en bra anledning till varför man inte flög? Eller måste man kontakta flygbolaget i förväg för att ha en chans? Gör det någon skillnad om man checkar in för första flyget eller inte? Intressant att höra från någon som jobbat med detta!


Massor av skäl, trötta managers som inte orkar bråka med jobbiga kunder är nog vanligare än vad du tror. Ring bolaget KRÄV att få prata med chefen (agenter på telefon saknar i 9 fall av 10 beslutsrätt) ge antingen en snyfthistoria om dödsjuka släktingar ELLER businessapproach om det går, säg att du köper XX till madrid med DERAS bolag...

Men compassionate reason har nog en större chans.....Lycka till!!
#14 2012-03-13, 13:56
JennyP26
Ursprungligen postat av Xpat
Massor av skäl, trötta managers som inte orkar bråka med jobbiga kunder är nog vanligare än vad du tror. Ring bolaget KRÄV att få prata med chefen (agenter på telefon saknar i 9 fall av 10 beslutsrätt) ge antingen en snyfthistoria om dödsjuka släktingar ELLER businessapproach om det går, säg att du köper XX till madrid med DERAS bolag...

Men compassionate reason har nog en större chans.....Lycka till!!

Du har fel. Idag är det robotar som läser av PNR:er och automatavbokar utan biljett utställt i bokningen. Däremot så finns det ett sätt att kringå detta, men det kostar. Det är att segment biljettera. Då klarar inte roboten av att cancellera och inte den mänskliga ögat heller vid en hastig blick. Men segment biljettera kan blir fan så mycket dyrare. Kan vara mest aktuellt för U.S.A resenärer som är sugna på att så göra. Alltså vill åka dit men inte åter hem.
#15 2012-03-13, 15:35
Canalates
Ett exempel på detta är ju AA.com

Dom tar mer för en flygbiljett i Business till JFK från LHR än om man åker från ARN.
Helt mysko men så är det. (i alla fall det datum jag kollade).

Tror därför inte man kan göra som du vill TS.
#16 2012-03-13, 16:30
Ursprungligen postat av JennyP26
Du har fel. Idag är det robotar som läser av PNR:er och automatavbokar utan biljett utställt i bokningen. Däremot så finns det ett sätt att kringå detta, men det kostar. Det är att segment biljettera. Då klarar inte roboten av att cancellera och inte den mänskliga ögat heller vid en hastig blick. Men segment biljettera kan blir fan så mycket dyrare. Kan vara mest aktuellt för U.S.A resenärer som är sugna på att så göra. Alltså vill åka dit men inte åter hem.


Han skriver ju att det är robotar som avbokar automatiskt, bara att det är möjligt för personal att undvika detta. Vad menar du är fel? Att dessa 'keywords' han nämner inte hjälper mot automatavbokning?

För övrigt, varför skulle man behöva segmentera biljetter till USA om man vill åka dit men inte hem? Köp en returbiljett bara och strunta i returen?
#17 2012-03-25, 18:19
Xpat
Nope, DU har fel! Jag har 17 års erfarenhet inom branschen. Och detta som anställd direkt av flygbolagen, inte resebyrå eller handling agent.

INGET bolag skulle lägga in ett robotsystem utan en möjlighet till att kringgå den. Det finns alltid fall där man måste kunna hindra en avbokning. Varje robot (det finns fler olika ex dupe check, unticketed pnr's, noshow) har ett eller flera keywords som exkluderar bokningen från att läsas/hanteras/cancelleras.

Därmed inte sagt att slaget är över för att bokningen inte är canxad, de flesta bolag skulle inte låta dig flyga kupong 2 så länge kupong 1 är öppen.

Därför skulle det vara bättre att ringa innan med en sad story, "even beyond the passengers control".
Så att kupongerna kan skrivas om till att reflektera endast den del av resan som TS vill flyga.

Tror vad Ni vill, men jag har jobbat som avdelningschef på ett biljettförsäljningskontor. Jag har själv beviljat och utfört flera "compassionate reissues"!!!



Ursprungligen postat av JennyP26
Du har fel. Idag är det robotar som läser av PNR:er och automatavbokar utan biljett utställt i bokningen. Däremot så finns det ett sätt att kringå detta, men det kostar. Det är att segment biljettera. Då klarar inte roboten av att cancellera och inte den mänskliga ögat heller vid en hastig blick. Men segment biljettera kan blir fan så mycket dyrare. Kan vara mest aktuellt för U.S.A resenärer som är sugna på att så göra. Alltså vill åka dit men inte åter hem.