Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair - den stora tråden /mod

#2725 2012-12-26, 04:16
Boris-Bosse
Ursprungligen postat av Guz
Om du skrivit in Åslin och systemet ändrat namnet är nog allt okej. Det är ju en normal "förvrängning" av skandinaviska bokstäver.

Har för mej att systemet plockat bort en apostrof i mitt namn också. Det är lugnt.

EDIT: kolla här, det verkar inte gå att skriva in t.ex. skander: http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g1-i10702-k1137530-Ryanair_ticket...


Ah, kom själv och tänka på att Norwegians biljetter ochså ändrade på efternamnet. Var orolig då man hört något om det står fel namn på Ryanairs biljett, så får man ju betala ett par kr extra om man ska ändra och det är inte så kul för en student. Bättre och vara på den säkra sidan!

Tack för din hjälp
#2726 2012-12-26, 12:58
Caesarn
Ursprungligen postat av Guz
Vet nån om barnväskor av märket Trunki (de har hjul och barnet kan sitta på dem) ryms i Ryanairs ställningar där de kontrollerar storleken på handbagaget?

Jag har hittat många trådar på nätet om det här, och ingen verkar ha hört om att någon tvingats betala extra för en Trunki trots att de är 21 cm breda. (Alltså 1 cm över Ryanairs maxmått).

Men nästan ingenstans står det att någon faktiskt tvingats testa väskan i ställningen, utan de flesta verkar helt enkelt ha klarat sig utan att behöva mäta den.

Så nu undrar jag: är kontrollställningarna exakt 20 cm, eller finns det någon spelmån?

Går väskan att trycka ihop en centimeter så är det förstås inga problem, men det låter som att väskan i fråga är (sten)hård. Går det icke så kommer du säkerligen få checka in väskan (och betala multum) om du blir ombedd att testa den. Oftast slipper man testa, men jag har sett ett par som blivit tvungna att kontrollera sitt bagage (de hade uppenbart för stora väskor).

Ett problem om du får med väskan är att den kan vara för stor för att stoppa upp i kabinskåpen och att du då får ha den vid benen, men det kanske är ett överkomligt bekymmer.


För att bidra till antal väskor-debatten så har jag med Ryan alltid blivit ombedd att stoppa in allt jag håller i händerna (minus möjligtvis en jacka) i väskan, så någon extra datorväska har jag inte kunnat ha med mig. Ett helvete när man har en full väska och dessutom handlat sprit på flygplatsen. Hade många tröjor på mig en gång.
#2727 2012-12-26, 13:48
sven33
Ursprungligen postat av Caesarn
Går väskan att trycka ihop en centimeter så är det förstås inga problem, men det låter som att väskan i fråga är (sten)hård. Går det icke så kommer du säkerligen få checka in väskan (och betala multum) om du blir ombedd att testa den. Oftast slipper man testa, men jag har sett ett par som blivit tvungna att kontrollera sitt bagage (de hade uppenbart för stora väskor).

Ett problem om du får med väskan är att den kan vara för stor för att stoppa upp i kabinskåpen och att du då får ha den vid benen, men det kanske är ett överkomligt bekymmer.


För att bidra till antal väskor-debatten så har jag med Ryan alltid blivit ombedd att stoppa in allt jag håller i händerna (minus möjligtvis en jacka) i väskan, så någon extra datorväska har jag inte kunnat ha med mig. Ett helvete när man har en full väska och dessutom handlat sprit på flygplatsen. Hade många tröjor på mig en gång.


Vad få verkar ha förstått är att anledningen till att du inte får ta på en väska som inte går ner i deras "test-ram" är av praktiska själ och inte för att de ska tjäna pengar. Går handbagaget inte att trycka ned i ramen kommer den inte få plats i kabinskåpen och inte heller under ditt säte, att låta dig ha en sådan stor väska i knät/framför dig är inte tillåtet enligt säkerhetsregler.

Därför är det självklart att de inte kan vara flexibla med detta och det är inte särskilt orimligt enligt mig att de tar 50 euro för att lasta på din väska i efterhand om du kommer till gaten med en för stor väska. Det innebär ju trots allt en del extrajobb samt tid för dem.
#2728 2012-12-26, 14:20
Guz
Ursprungligen postat av sven33
Vad få verkar ha förstått är att anledningen till att du inte får ta på en väska som inte går ner i deras "test-ram" är av praktiska själ och inte för att de ska tjäna pengar. Går handbagaget inte att trycka ned i ramen kommer den inte få plats i kabinskåpen och inte heller under ditt säte, att låta dig ha en sådan stor väska i knät/framför dig är inte tillåtet enligt säkerhetsregler.

Därför är det självklart att de inte kan vara flexibla med detta och det är inte särskilt orimligt enligt mig att de tar 50 euro för att lasta på din väska i efterhand om du kommer till gaten med en för stor väska. Det innebär ju trots allt en del extrajobb samt tid för dem.


Grejen med Trunkiväskorna är att de ryms i kabinskåpen - se denna bild från Trunkis hemsida http://blog.trunki.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/11.-Overhead-lockers... - trots att de är 21 cm breda (och hårda i bottnen).

Jag har inte hittat en enda uppgift om att någon skulle ha tvingats betala extra för en Trunki. Tvärtom har jag hittat massor med uppgifter om folk som ofta rest med väskan, MEN grejen är den att väldigt få av dem verkar ha behövt kontrollmäta väskan.

Jag har hittat kanske 2-3 meddelanden från folk som mätt väskan i Ryans kontrollställning, och väskan har rymts, men samtidigt har jag läst uppgifter om att kontrollställningarna verkar ha lite olika mått på olika flygplatser. Om det stämmer vet jag inte, men jag undrar närmast om nån vet om det brukar finnas en viss spelmån i kontrollställningarna, eller om de är exakt 20 cm?

EDIT: Det jag funderat på är att printa ut den där bilden som "bevis" för att de ryms. Saken är den att väskorna verkar vara rätt pop i England, och även om Ryanair verkar gilla trashbranding så gissar jag att de inte vill göra sig till ovän med horder av barn som vägrar resa med nåt annat är Trunki.
#2729 2012-12-26, 22:34
Caesarn
Ursprungligen postat av Guz
EDIT: Det jag funderat på är att printa ut den där bilden som "bevis" för att de ryms. Saken är den att väskorna verkar vara rätt pop i England, och även om Ryanair verkar gilla trashbranding så gissar jag att de inte vill göra sig till ovän med horder av barn som vägrar resa med nåt annat är Trunki.

Det har du nog inget för. Har kabinpersonalen bestämt sig för att din väska är för stor så är den för stor. Inga bilder i världen kommer ändra på detta.
#2730 2012-12-26, 23:11
Guz
Ursprungligen postat av Caesarn
Det har du nog inget för. Har kabinpersonalen bestämt sig för att din väska är för stor så är den för stor. Inga bilder i världen kommer ändra på detta.


Mycket möjligt, men kan knappast skada. Jag menar om poängen är att väskan ska rymmas, och inte att förtjäna pengar på den. Råkar man ut för en juste typ vid gaten kanske bilden kan hjälpa.
#2731 2012-12-28, 08:50
Har inte flugit med Ryanair på flera år, men var inne på ryanair.com och sonderade lite och blev förvånad över en stor förändring sedan jag bokade senast:

Har för mig att jag fick betala £5 per resväg när jag betalade med mitt VISAkort
Det jag nu kan utläsa är att det kostar 2% av totalpriset.

Detta är ju en markant sänkning, inte direkt det intryck jag fått via tidningar etc...

från 112:- ner till 7:70 för en resa med totalpriset 384:-

Någon som har bokat nyligen och kan bekräfta de 2 %-en, eller är det så att det tillkommer ytterligare avgifter för kortbetalning i ett senare skede i bokningen?

/millicom
#2732 2012-12-28, 20:37
Cykelpump61
Vi bokade 25:e november och skall resa två vuxna och ett barn till Riga nu över nyår.
Inga incheckade väskor.
Så är blev det, det var ju erbjudande så kallat "utan skatter":

BETALNINGSDETALJER
*******984.00 SEK Totalt pris
*********0.00 SEK Skatter & avgifter
********63.00 SEK Passageraravgift: EU261-pålägg
*******189.00 SEK Passageraravgift: Avgift för incheckning via internet
*********7.95 SEK Passageraravgift: ETS
*******378.00 SEK Passageraravgift: Administrationsavgift
******1621.95 SEK Totalt betalat

Det som kallas "Administrationsavgift" är väl det som tidigare kallades "Kortavgift" eller liknade.

984 SEK "totalt pris" blev 1622 SEK med alla avgifter.

I Riga måste man betala avgift för säkerhetskontroll som flygplatsen inte lyckas få ut av Ryanair, 7 euro kostar det tydligen:
http://www.riga-airport.com/en/main/passengers/useful-information/aviati...
#2733 2012-12-29, 00:44
sven33
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Vi bokade 25:e november och skall resa två vuxna och ett barn till Riga nu över nyår.
Inga incheckade väskor.
Så är blev det, det var ju erbjudande så kallat "utan skatter":

BETALNINGSDETALJER
*******984.00 SEK Totalt pris
*********0.00 SEK Skatter & avgifter
********63.00 SEK Passageraravgift: EU261-pålägg
*******189.00 SEK Passageraravgift: Avgift för incheckning via internet
*********7.95 SEK Passageraravgift: ETS
*******378.00 SEK Passageraravgift: Administrationsavgift
******1621.95 SEK Totalt betalat

Det som kallas "Administrationsavgift" är väl det som tidigare kallades "Kortavgift" eller liknade.

984 SEK "totalt pris" blev 1622 SEK med alla avgifter.

I Riga måste man betala avgift för säkerhetskontroll som flygplatsen inte lyckas få ut av Ryanair, 7 euro kostar det tydligen:
http://www.riga-airport.com/en/main/passengers/useful-information/aviati...


Låter konstigt, inte så mycket för att Ryanair inte betalar utan för att avgiften är så pass hög. Rigas flygplats har minst 10 000 passagerare som passerar kontrollen varje dag, menar de att det kostar 700 000kr per dag att driva säkerhetskontrollen? Knappast, det lär högst kosta 100 000kr så med andra ord passar de på att dra in över 150 miljoner i vinst varje år på passagerarnas bekostnad.
#2734 2012-12-29, 01:02
Ursprungligen postat av sven33
Låter konstigt, inte så mycket för att Ryanair inte betalar utan för att avgiften är så pass hög. Rigas flygplats har minst 10 000 passagerare som passerar kontrollen varje dag, menar de att det kostar 700 000kr per dag att driva säkerhetskontrollen? Knappast, det lär högst kosta 100 000kr så med andra ord passar de på att dra in över 150 miljoner i vinst varje år på passagerarnas bekostnad.


Fast alla dessa tiotusentals resenärer flyger väl inte enbart med Ryanair? Avgiften är 7 euro om man reser med Ryanair. Men 6,5 euro om man flyger med ett flygbolag där avgiften ingår i biljettpriset. Dessutom gäller det enbart folk som ska flyga därifrån (kanske säger sig självt, men ändå.

Man betalar inte bara för säkerhetskontrollen utan för mycket mer:

"The security charge is collected for the passenger, their hold and carry-on baggage security screening, the airport security and crisis management (including rescue operations) as well as for aircraft flight safety and civil aviation security supervision provided by the state agency "Civilās aviācijas aģentūra".

Så var inte så himla säker på att de drar in över 150 miljoner i vinst varje år.
#2735 2012-12-30, 01:55
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Vi bokade 25:e november och skall resa två vuxna och ett barn till Riga nu över nyår.
Inga incheckade väskor.
Så är blev det, det var ju erbjudande så kallat "utan skatter":

BETALNINGSDETALJER
*******984.00 SEK Totalt pris
*********0.00 SEK Skatter & avgifter
********63.00 SEK Passageraravgift: EU261-pålägg
*******189.00 SEK Passageraravgift: Avgift för incheckning via internet
*********7.95 SEK Passageraravgift: ETS
*******378.00 SEK Passageraravgift: Administrationsavgift
******1621.95 SEK Totalt betalat

Det som kallas "Administrationsavgift" är väl det som tidigare kallades "Kortavgift" eller liknade.

984 SEK "totalt pris" blev 1622 SEK med alla avgifter.

I Riga måste man betala avgift för säkerhetskontroll som flygplatsen inte lyckas få ut av Ryanair, 7 euro kostar det tydligen:
http://www.riga-airport.com/en/main/...ecurity-charge

Detta anser jag är att lura sina kunder. Dom här avgifterna bör ju samliga ingå i det så kalladee "totalpriset". Ända gången det är okej med tilläggsavgifter är ju då det handlar om extratjänster som passagerarna har möjlighet att välj bort. Att man dessutom har mage att kalla detta för "totalpris" för det ju ännu värre. Ett totalpris skall ju inkludera alla obligatoriska kostnader. Annars är det ju inget totalpris.
#2736 2012-12-30, 17:04
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Jonas1968
Detta anser jag är att lura sina kunder. Dom här avgifterna bör ju samliga ingå i det så kalladee "totalpriset". Ända gången det är okej med tilläggsavgifter är ju då det handlar om extratjänster som passagerarna har möjlighet att välj bort. Att man dessutom har mage att kalla detta för "totalpris" för det ju ännu värre. Ett totalpris skall ju inkludera alla obligatoriska kostnader. Annars är det ju inget totalpris.


Det är ju så här som det är med Ryanair. Det kan ju knappast vara en nyhet för någon.