När jag var liten brukade jag åtminstone en gång om året fara österut med mina föräldrar, och på den tiden var det av någon anledning alltid
Viking Line som gällde. Det KAN mycket väl ha varit av rent ekonomiska skäl, men jag är inte 100 procent säker.
Jag minns att maten och de alkoholfria drinkarna (i synnerhet det kanderade körsbäret!) var till fullständig belåtenhet. Det fanns också mycket att välja mellan på det traditionella smörgåsbordet, som för övrigt skulle hinnas med under färden genom Stockholms yttre skärgård, och massor av "roliga fullgubbar" i baren. Jag snackade någon gång med en spritdoftande finsk gubbe som hade en krok (!) som protes på platsen för ena handen - undrar om jag skulle uppskatta sådant på samma sätt om det hände mig i dag ...! Mina föräldrar hade oftast hyrt ganska små och mörka hytter precis vid vattenbrynet, men varför investera extra i bättre boende när man ändå bara ska vara uppe och ränna i båten?
Silja Line har jag testat högst två gånger. Båtarna verkar i allmänhet hålla något högre standard än vikingaskeppen, även om skillnaden för det mesta nog är marginell. Siljas nyare båtar (läs: den del av flottan som tagits i trafik efter 1991) ska tydligen vara som flytande shoppinggallerior, men det där har tillkommit efter min tid som aktiv kryssningsresenär. Hur det var med mat och förplägnad kan jag inte genast erinra mig.
Eckerö-linjen har jag två vårvintrar i rad tagit när jag varit på Åland med Bajen och tittat på fotboll. Den här gången (mars 2004) var det enorm sjögång i stort sett hela vägen från Grisslehamn över till Eckerö. Det myckna drickandet drog sitt strå till stacken med kontentan att vissa som tittat alltför djupt i flaskan tvingades tillbringa ditresan hängande mer eller mindre lealösa över relingar och papperskorgar. Det finns vidare ingenting att göra ombord förutom att supa, supa och dricka alkohol. När man dricker kan man antingen sitta i baren - förra året tog ölen slut redan på resan över - hänga i restaurangen, gå en runda i butiken, stå i någon korridor, vandra på däck eller ligga på heltäckningsmattan i trapphuset (särskilt populärt!). Jag måste dock ge ett stort extra plus till den utsökta buffén, även om det inte smakade speciellt mycket när jag var helt avdomnad i käkarna.
Skulle jag resa till Finland - och varför skulle jag det? - igen framöver skulle jag nog välja
Silja Line, även om
Viking Line funkade bra under min uppväxt.