Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bangkok 20 timmar

#13 2005-05-16, 17:16
dot_
Okunskapen frodas verkligen i denna trad och jag kanner mig darfor nodgad att reda ut det hela;

Jag utgar ifran att du inte ar ute efter "one-size" skrap. Och det ar precis darfor jag vidhaller Khao Sarn road. MBK ar meningslost om du inte vet exakt vem du ska fraga efter vad, for att inte tala om Patpong som nagon tipsade om. Tredjesorterings Thailandsproducerat skrap.

Bry dig inte om de stora gatustanden och affarerna.Vad du ska spana efter ar lirarna som star och hanger pa sidogatorna. Oftast barandes pa parmar med prydligt inplastade foton eller ibland original produktkataloger dar du valjer ut och bestaller grejerna.


De goda kineserna ar alltjamt oovertraffade nar det galler att framstalla kvalitetskopior. Detta har ingenting med arbetskraftskostnader att gora det handlar om "know how" och infrastruktur.

I sodra Kina har piratkopierandet under deccenier utvecklats till nagot av en konstform. Allt fran microvagsugnar till Lee jeans, bocker och datorkomponenter plackas isar och reproduceras. Nagon har kallat fenomenet "guerilla capitalism" en ganska traffande beskrivning.

Made in Thailand ar m.a.o. inget kvalitetsstampel i dessa sammanhang, Daremot ar landet ett ypperligt distrubitionscentrum for dessa produkter.
#14 2005-05-17, 03:17
digital
Jag far tacka for dom grymt bra tipsen allihopa, skitbra =)

Jag kan nog lyckas spendara 20 timmar dar nu.

Hur tar jag mig till sky train fran flygplatsen, ligger den nara?
#15 2005-05-17, 11:16
dot_
Ursprungligen postat av digital
Jag far tacka for dom grymt bra tipsen allihopa, skitbra =)

Jag kan nog lyckas spendara 20 timmar dar nu.

Hur tar jag mig till sky train fran flygplatsen, ligger den nara?


Nej tyvarr. Beroende pa trafik kan det ta upp till ett par timmar att ta sig till och fran Don Muang International. Jag rekomenderar att du tar en taxi fran flygplatsen sag at chafforen att ta express vagen. Det kostar nagra hundra Bath extra men det ar det vart.
#16 2005-05-17, 11:25
Dasher
Precis! Följ rådet från dot_ och tag expressvägen med tullavgift!

O.T Jag har hört att Sky train skall byggas ut rejält tillsammans med den nya tunnelbanan vilket kommer göra så att man kan ta sig i princip vart som helst i Bangkok utan att behöva ge sig ut i trafiken. Det skulle ta fyra år att bygga ut detta nät.
Man ska t.o.m. bygga ut sky train till den nya flygplatsen som öppnar snart och som ligger mycket längre från stan än vad Don Muang gör. Någon som vet mer om detta? Hörde detta från en thailändsk kompis.
#17 2005-05-17, 11:47
dot_
Ursprungligen postat av Dasher
Precis! Följ rådet från dot_ och tag expressvägen med tullavgift!

O.T Jag har hört att Sky train skall byggas ut rejält tillsammans med den nya tunnelbanan vilket kommer göra så att man kan ta sig i princip vart som helst i Bangkok utan att behöva ge sig ut i trafiken. Det skulle ta fyra år att bygga ut detta nät.
Man ska t.o.m. bygga ut sky train till den nya flygplatsen som öppnar snart och som ligger mycket längre från stan än vad Don Muang gör. Någon som vet mer om detta? Hörde detta från en thailändsk kompis.


Jo jag har hort detta jag med. Men med tanke pa att det tog 20 ar (?) innan Sky-taget overhuvudtaget borjade rulla skall man kanske inte hoppas pa for mycket.

Jag har for mig att det Italienare och Osterrikare som konstruerade BTS. Undrar foressten vilken klapare som ar ansvariga for den nya tunnelbanans hopplosa biljettsystem med de dar sma svarta "poletterna".

Det ar hog tid att kalla in Japanerna!
#18 2005-05-17, 13:30
Dasher
Ursprungligen postat av dot_
Jo jag har hort detta jag med. Men med tanke pa att det tog 20 ar (?) innan Sky-taget overhuvudtaget borjade rulla skall man kanske inte hoppas pa for mycket.

Jag har for mig att det Italienare och Osterrikare som konstruerade BTS. Undrar foressten vilken klapare som ar ansvariga for den nya tunnelbanans hopplosa biljettsystem med de dar sma svarta "poletterna".

Det ar hog tid att kalla in Japanerna!


Jag tyckte de svarta poletterna fungerade bra, lättare att handha än plastkorten som används på BTS. Vet du hur länge det kommer att vara samma pris oavsett vart man åker på tunnelbanan? De lär ju inte köra med det för alltid.
#19 2005-05-17, 15:36
dot_
Ursprungligen postat av Dasher
Jag tyckte de svarta poletterna fungerade bra, lättare att handha än plastkorten som används på BTS. Vet du hur länge det kommer att vara samma pris oavsett vart man åker på tunnelbanan? De lär ju inte köra med det för alltid.


Ja det ar val en vanesak antar jag. Tunnelbanan ar ju relativt nyoppnad och folk visste val inte riktigt vad dom skulle gora med polletterna vid utgangen vilket orsakade kobildning och allmant tumullt.

Polettsystemet kommer att inforas aven pa BTS:en och jag gissar att man da kommer att ga over till en liknande taxa baserad pa avstand.