Kabinväska eller ryggsäck

#1 2013-03-05, 01:35
bredaxlad
Alla ni som är vana flygare och resenärer. Jag har än så länge alltid använt en ryggsäck som carry on och en större hårdväska som in checknings bage. Nu är saken den att jag har börjat fundera på att skaffa en riktig kabinväska att ha som carry on och sluta använda ryggsäck. Inte just denna modell eller märke men något liknande http://www.strandlins.com/sv/e-handel-produktsida/start/rimowa-classic-k...

Spontant känner jag dock att det finns flera nackdelar. Som att en hand måste hålla i väskan och man inte kan använda ryggen till det, det är oftast bara ett stort tomrum i dessa kabinväskor utan fickor som en ryggsäck har. Vad anser ni att kabinväska och ryggsäck har för olika för och nackdelar?
#2 2013-03-05, 01:54
jag skulle absolut öredra en ryggsäck. det finns jättefina cityryggsäckar som är lika utrymmeseektiva som kabintrollys, fördelen med ryggsäck är att det är svårare att säga att den är för stor efersom den kan formas för att klämmas in i kabinbagaget på planet, nackdelen är att ,, ja,,,ingen...men återkom gärna till mej när jag har satt min superkvalitativa cityryggsäck för buissnissmän och streetsmartys i line...vi snackar total revolution av ryggsäcken som fenomen...
#3 2013-03-05, 02:28
douchetard
Vore jag en bagagetjuv skulle jag helt klart sno den.
#4 2013-03-05, 02:29
Ursprungligen postat av bredaxlad
Alla ni som är vana flygare och resenärer. Jag har än så länge alltid använt en ryggsäck som carry on och en större hårdväska som in checknings bage. Nu är saken den att jag har börjat fundera på att skaffa en riktig kabinväska att ha som carry on och sluta använda ryggsäck. Inte just denna modell eller märke men något liknande http://www.strandlins.com/sv/e-handel-produktsida/start/rimowa-classic-k...

Spontant känner jag dock att det finns flera nackdelar. Som att en hand måste hålla i väskan och man inte kan använda ryggen till det, det är oftast bara ett stort tomrum i dessa kabinväskor utan fickor som en ryggsäck har. Vad anser ni att kabinväska och ryggsäck har för olika för och nackdelar?


Jag brukade ha en ryggsäck med hjul och utdragbart teleskophandtag så att jag kunde köra den på flygplatsen. Gillar nämligen inte att ha ryggsäck på mig då det ser så WT/backpacker ut samt så är resande rätt stressigt och jag brukade då få svettfläckar på ryggen. Så jag skaffade en som gick att rulla som en kabinväska.

Men när den hade gjort sitt så skaffade jag en riktig kabinväska och det tycker jag numera är bättre. Ser mer elegant ut samt så skyddar de bättre om man har känsliga saker i. Sen är de mer praktiska om man måste öppna i säkerhetskontrollen. Råkade ut för en kontrollant som var mindre försiktig och hade sönder ett glas när han öppnade min ryggsöäck och hälften av grejerna ramlade ut. Sånt slipper man med en kabinväska. En annan praktisk fördel med kabinväska är om man har en kasse att bära på tex från Tax Free så kan man lägga den ovanpå väskan och låta den vila mot teleskophandtaget. Blir lättare att bära då.

Jag rekommenderar dock ej kabinväskor som är hårda utan bättre med en i tyg som kan expandera ett par-tre centimeter om man har handlat mycket på resan. Dessutom finns det ju tygväskor med externa fack och det kan ju vara praktiskt för prylar som man vill ha snabb tillgång till under flygresan.

Själv har jag en kabinväska i tyg av märket Head i storleken 55cmX40cmX22cm med 2 externa fack på ovansidan som jag gillar!

Men den finns inte på marknaden längre. Hade jag varit i köpartagen idag så hade det blivit denna: http://travelstore.ricksteves.com/catalog/index.cfm?fuseaction=product&a...

Mest praktiska som jag sett. En bra detalj är att den har yttre fack som man kan komma in i från sidan vilket är praktiskt om väskan ligger i hatthyllan. Dessutm har den expander om man vill vara lite naughty och gå över gränsen för tjocklek.
#5 2013-03-05, 10:43
Drozd
Jag brukar köra med ryggsäck för turistande och kabinväska med hjul för jobbresor. Det är ju väldigt praktiskt att ha ryggsäcken när man väl kommit fram och skall ge sig ut på äventyr. För arbetsmöten känns däremot ryggsäck lite oseriöst.

En fördel med ryggsäcken är att man har händerna fria att dra huvudbagaget på tåg osv.

Rimowas alu-väskor ser coola ut och har superkvalitet men de är opraktiska som kabinväskor eftersom de är hårda. Bättre med en flexibel, halvhård väska i textil som kan knölas in i facket.

Sen finns det ju hybrider: http://www.strandlins.com/sv/e-handel-produktsida/start/samsonite-paradi...
Risken är väl att de är obekväma som ryggsäck och blir lite mindre rymliga än vanliga kabinväskor.
#6 2013-03-05, 13:47
bredaxlad
Ursprungligen postat av SexSexSex
jag skulle absolut öredra en ryggsäck. det finns jättefina cityryggsäckar som är lika utrymmeseektiva som kabintrollys, fördelen med ryggsäck är att det är svårare att säga att den är för stor efersom den kan formas för att klämmas in i kabinbagaget på planet, nackdelen är att ,, ja,,,ingen...men återkom gärna till mej när jag har satt min superkvalitativa cityryggsäck för buissnissmän och streetsmartys i line...vi snackar total revolution av ryggsäcken som fenomen...


Ryggsäckens nackdel är ju just det att den inte är så formell av sig direkt. Som du säger är det praktiskt taget bara fördelar annars.

Ursprungligen postat av douchetard
Vore jag en bagagetjuv skulle jag helt klart sno den.



Har inte ens tänkt tanken på detta, men det ju väldigt sant! En viktig aspekt att ta med i bäkningarna!

Ursprungligen postat av PornKing
Jag brukade ha en ryggsäck med hjul och utdragbart teleskophandtag så att jag kunde köra den på flygplatsen. Gillar nämligen inte att ha ryggsäck på mig då det ser så WT/backpacker ut samt så är resande rätt stressigt och jag brukade då få svettfläckar på ryggen. Så jag skaffade en som gick att rulla som en kabinväska.

Men när den hade gjort sitt så skaffade jag en riktig kabinväska och det tycker jag numera är bättre. Ser mer elegant ut samt så skyddar de bättre om man har känsliga saker i. Sen är de mer praktiska om man måste öppna i säkerhetskontrollen. Råkade ut för en kontrollant som var mindre försiktig och hade sönder ett glas när han öppnade min ryggsöäck och hälften av grejerna ramlade ut. Sånt slipper man med en kabinväska. En annan praktisk fördel med kabinväska är om man har en kasse att bära på tex från Tax Free så kan man lägga den ovanpå väskan och låta den vila mot teleskophandtaget. Blir lättare att bära då.

Jag rekommenderar dock ej kabinväskor som är hårda utan bättre med en i tyg som kan expandera ett par-tre centimeter om man har handlat mycket på resan. Dessutom finns det ju tygväskor med externa fack och det kan ju vara praktiskt för prylar som man vill ha snabb tillgång till under flygresan.

Själv har jag en kabinväska i tyg av märket Head i storleken 55cmX40cmX22cm med 2 externa fack på ovansidan som jag gillar!

Men den finns inte på marknaden längre. Hade jag varit i köpartagen idag så hade det blivit denna: http://travelstore.ricksteves.com/catalog/index.cfm?fuseaction=product&a...

Mest praktiska som jag sett. En bra detalj är att den har yttre fack som man kan komma in i från sidan vilket är praktiskt om väskan ligger i hatthyllan. Dessutm har den expander om man vill vara lite naughty och gå över gränsen för tjocklek.


I likhet med dig är jag inte jätteförtjust i att ha ryggsäcken uppslängd över ryggen. Framförallt när man bär rock, då hela plagget blir helt missformat. Tyvärr så bär man ju oftast rock när det är kallt och så länge man är i Sverige måste man ju bära väskan i handen vad jag har förstått för att den annars får krus i hjulen.

Oh, tack för tipset på kabinväskan, öppna via sidan är ju en galet bra idé!
Den är ju hård vilket du förklarar att du inte rekommenderar, men framsidan är tyg med ytterfack, kanske kan tänkas vara en bra kombo?
Kom nu på den största nackdelen jag känner, som är vikten. Väskan du länkar till väger 3,1 och då blir det ju bara 7 kg kvar till övrigt om man har en 10 kg gräns, vill minnas att SAS dessutom minskat till 8 kg?


Ursprungligen postat av Drozd
Jag brukar köra med ryggsäck för turistande och kabinväska med hjul för jobbresor. Det är ju väldigt praktiskt att ha ryggsäcken när man väl kommit fram och skall ge sig ut på äventyr. För arbetsmöten känns däremot ryggsäck lite oseriöst.

En fördel med ryggsäcken är att man har händerna fria att dra huvudbagaget på tåg osv.

Rimowas alu-väskor ser coola ut och har superkvalitet men de är opraktiska som kabinväskor eftersom de är hårda. Bättre med en flexibel, halvhård väska i textil som kan knölas in i facket.

Sen finns det ju hybrider: http://www.strandlins.com/sv/e-handel-produktsida/start/samsonite-paradi...
Risken är väl att de är obekväma som ryggsäck och blir lite mindre rymliga än vanliga kabinväskor.


Du menar att fast dem uppfyller kravet på mått hos flygbolaget är det inte alltid dem går in i facken ändån?




Vad glad jag blir för 4 olika så snabba svar!
#7 2013-03-05, 13:58
Ursprungligen postat av bredaxlad
Ryggsäckens nackdel är ju just det att den inte är så formell av sig direkt. Som du säger är det praktiskt taget bara fördelar annars.




Har inte ens tänkt tanken på detta, men det ju väldigt sant! En viktig aspekt att ta med i bäkningarna!



I likhet med dig är jag inte jätteförtjust i att ha ryggsäcken uppslängd över ryggen. Framförallt när man bär rock, då hela plagget blir helt missformat. Tyvärr så bär man ju oftast rock när det är kallt och så länge man är i Sverige måste man ju bära väskan i handen vad jag har förstått för att den annars får krus i hjulen.

Oh, tack för tipset på kabinväskan, öppna via sidan är ju en galet bra idé!
Den är ju hård vilket du förklarar att du inte rekommenderar, men framsidan är tyg med ytterfack, kanske kan tänkas vara en bra kombo?
Kom nu på den största nackdelen jag känner, som är vikten. Väskan du länkar till väger 3,1 och då blir det ju bara 7 kg kvar till övrigt om man har en 10 kg gräns, vill minnas att SAS dessutom minskat till 8 kg?




Du menar att fast dem uppfyller kravet på mått hos flygbolaget är det inte alltid dem går in i facken ändån?




Vad glad jag blir för 4 olika så snabba svar!

Om du är sist ombord och alla andra lyckades komma in med lite för stora väskor, systemkamera, spritpåse och vinterrock så kan det givetvis vara trångt på hyllan.
#8 2013-03-05, 22:14
Ursprungligen postat av bredaxlad
Ryggsäckens nackdel är ju just det att den inte är så formell av sig direkt. Som du säger är det praktiskt taget bara fördelar annars.




Har inte ens tänkt tanken på detta, men det ju väldigt sant! En viktig aspekt att ta med i bäkningarna!



I likhet med dig är jag inte jätteförtjust i att ha ryggsäcken uppslängd över ryggen. Framförallt när man bär rock, då hela plagget blir helt missformat. Tyvärr så bär man ju oftast rock när det är kallt och så länge man är i Sverige måste man ju bära väskan i handen vad jag har förstått för att den annars får krus i hjulen.

Oh, tack för tipset på kabinväskan, öppna via sidan är ju en galet bra idé!
Den är ju hård vilket du förklarar att du inte rekommenderar, men framsidan är tyg med ytterfack, kanske kan tänkas vara en bra kombo?
Kom nu på den största nackdelen jag känner, som är vikten. Väskan du länkar till väger 3,1 och då blir det ju bara 7 kg kvar till övrigt om man har en 10 kg gräns, vill minnas att SAS dessutom minskat till 8 kg?




Du menar att fast dem uppfyller kravet på mått hos flygbolaget är det inte alltid dem går in i facken ändån?




Vad glad jag blir för 4 olika så snabba svar!


Väger SAS handbagaget? Jag har aldrig (förutom när det gäller Ryan Air) varit med om att de väger handbagaget. Jag brukar utan problem ha med mig 12-13Kg handbagage.

Vad gäller att köra väskorna på vintern så har jag inte drabbats av grus i hjulen. Man kör ju mest inomhus på flygplatsen.
#9 2013-03-05, 23:41
bredaxlad
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du är sist ombord och alla andra lyckades komma in med lite för stora väskor, systemkamera, spritpåse och vinterrock så kan det givetvis vara trångt på hyllan.


Sant sant

Ursprungligen postat av PornKing
Väger SAS handbagaget? Jag har aldrig (förutom när det gäller Ryan Air) varit med om att de väger handbagaget. Jag brukar utan problem ha med mig 12-13Kg handbagage.

Vad gäller att köra väskorna på vintern så har jag inte drabbats av grus i hjulen. Man kör ju mest inomhus på flygplatsen.


Har inte flugit med SAS på länge så det kan nog stämma. När jag flyger till ARN så blir det alltid expressen in och så vidare med tunnelbana, har inte tänkt på ifall det inte är så mycket grus på backen då men stör mig alltid på det vintertid...
#10 2013-03-06, 14:20
Drozd
Ursprungligen postat av bredaxlad

Du menar att fast dem uppfyller kravet på mått hos flygbolaget är det inte alltid dem går in i facken ändån?


Inte alla flygplanstyper har lika stora bagagefack. Även om väskan är formellt godkänd för kabinen får man snällt lämna den ifrån sig ibland alternativt knöla in den i smutsen under sätet.

Sen tar många in för mycket handbagage så att man själv blir utan plats. :sneaky:

Jag föredrar en halvhård kabinväska i textil eftersom de är lite flexiblare. Men Rimowan är snygg i sin retrolook.
#11 2013-03-06, 17:20
christery
Flög sas sist, inrikes och utrikes med en datorrygga utan problem. Funkar det lika bra på thai air eller har dom hårdare regler? Tror inte jag skulle få ner den i norwegians "bur".

Har inget incheckat utan det är bara den som är med, om det gör nån skillnad.

Har inga problem med att pilla in den under stolen framför, så jäkla skitigt är det nog inte där jämfört med allt annat den får vara med om.
#12 2013-03-06, 23:25
Presentpapper
Om det är en vanlig turistresa flyger jag alltid med en vanlig ryggsäck. Om det skulle vara en jobbresa kanske det som sagt ser bättre ut att köra på något mer ordentligare.