Flygplanskrash, hjälp.

#1 2014-01-28, 14:42
Kaspersky
Hej, behöver hjälp till ett skolprojekt.

Jo, jag kollade på en flygdokumentär, där ett Turkish Airlines plan hade krashat 2009. Man misstänkte att flygplanet åkte för sakta, och att det kom för starka vindar uppifrån som tröck ner planet. Det var inte orsaken, men vad heter det då ett plan gör så? Ehm, dem sa det i dokumentären men kommer inte ihåg hjälp...

Ligger tråden fel, mod flytta.
#2 2014-01-28, 15:01
svart-rullstol
Menar du Turkish Airlines Flight 1951?

Den flighten krashade iallafall p.g.a. ett tekniskt fel som gjorde att planet flög för sakta vid landning vilket i sin tur ledde till kraschen i sig. När ett flygplan flyger för sakta så kan det råka ut för "stall", kommer inte på en bra översättning just nu, vilket gör att det i princip stannar och sedan faller ned mot marken.
#3 2014-01-28, 15:59
Kaspersky
Ja det flyget, jag vet orsaken men jag behöver veta vad det kallas då (kolla beskrivningen i första inlägget).
#4 2014-01-28, 16:23
Sektion216
Ursprungligen postat av Kaspersky
Hej, behöver hjälp till ett skolprojekt.

Jo, jag kollade på en flygdokumentär, där ett Turkish Airlines plan hade krashat 2009. Man misstänkte att flygplanet åkte för sakta, och att det kom för starka vindar uppifrån som tröck ner planet. Det var inte orsaken, men vad heter det då ett plan gör så? Ehm, dem sa det i dokumentären men kommer inte ihåg hjälp...

Ligger tråden fel, mod flytta.


Är det "microburst" du tänker på? http://en.wikipedia.org/wiki/Microburst
#5 2014-01-28, 16:38
Leipzig
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Menar du Turkish Airlines Flight 1951?

Den flighten krashade iallafall p.g.a. ett tekniskt fel som gjorde att planet flög för sakta vid landning vilket i sin tur ledde till kraschen i sig. När ett flygplan flyger för sakta så kan det råka ut för "stall", kommer inte på en bra översättning just nu, vilket gör att det i princip stannar och sedan faller ned mot marken.

Det heiter stall pa svenska med."Att stalla" precis som det stavas.
#6 2014-01-28, 16:41
Kaspersky
Ursprungligen postat av Sektion216
Är det "microburst" du tänker på? http://en.wikipedia.org/wiki/Microburst


MEN HERREJÄVLAR TACK SÅ MYCKET TRODDE ALDRIG JAG SKULLE FÅ VETA!

Med vänlig hälsning,
Kaspersky
#7 2014-01-28, 17:17
JennyP26
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Menar du Turkish Airlines Flight 1951?

Den flighten krashade iallafall p.g.a. ett tekniskt fel som gjorde att planet flög för sakta vid landning vilket i sin tur ledde till kraschen i sig. När ett flygplan flyger för sakta så kan det råka ut för "stall", kommer inte på en bra översättning just nu, vilket gör att det i princip stannar och sedan faller ned mot marken.
Vikning. Planet viker sig är den svenska benämningen.
#8 2014-01-28, 18:36
Sektion216
Ursprungligen postat av Leipzig
Det heiter stall pa svenska med."Att stalla" precis som det stavas.


Man använder ofta stall även i svenskan, ja. Fast det uttalas som "stål", annars blir det något som hästar bor i.

Ursprungligen postat av Kaspersky
MEN HERREJÄVLAR TACK SÅ MYCKET TRODDE ALDRIG JAG SKULLE FÅ VETA!

Med vänlig hälsning,
Kaspersky


Varsågod. Fallvind heter det på svenska.

Ursprungligen postat av JennyP26
Vikning. Planet viker sig är den svenska benämningen.


Som sagt, stall används även i svenskan. Ett annat ord är överstegring. Vikning är ett resultat av överstegring, nosen vänds mot marken = planet viker sig.
#9 2014-02-08, 07:53
Mirrabelle
mm det heter microburst, men det var väl inte det som sänkte turkish?
Microburst kan du råka ut för om du flyger precis under centrum av ett stort CB-moln, vad jag vet var vädret inte en faktor vid den här olyckan utan att piloterna inte kopplade ur autothrotteln när dom väl upptäckt att det gick för sakta.
Dvs full throttle för att få upp planet, men sen släppte dom throttlarna å då drog maskinen ner på gasen till ursprungsläget igen?

Var länge sedan jag såg dokun men rätt säker på att det var fallet.
#10 2014-02-08, 10:18
Autothrotteln var inblandad som en faktor som orsakade olyckan.

http://www.webcitation.org/5yyOl7vhQ

Där har ni officiella rapporten, 228 sidor om kraschen.

Utdrag ur "conclusion"

Spoiler:
During the accident flight, while executing the approach by means of the instrument landing
system with the right autopilot engaged, the left radio altimeter system showed an incorrect height
of -8 feet on the left primary flight display. This incorrect value of -8 feet resulted in activation of
the ‘retard flare’ mode of the autothrottle, whereby the thrust of both engines was reduced to a
minimal value (approach idle) in preparation for the last phase of the landing. Due to the approach
heading and altitude provided to the crew by air traffic control, the localizer signal was intercepted
at 5.5 NM from the runway threshold with the result that the glide slope had to be intercepted from
above. This obscured the fact that the autothrottle had entered the retard flare mode. In addition,
it increased the crewÂ’s workload. When the aircraft passed 1000 feet height, the approach was
not stabilised so the crew should have initiated a go around. The right autopilot (using data from
the right radio altimeter) followed the glide slope signal. As the airspeed continued to drop, the
aircraftÂ’s pitch attitude kept increasing. The crew failed to recognise the airspeed decay and the
pitch increase until the moment the stick shaker was activated. Subsequently the approach to stall
recovery procedure was not executed properly, causing the aircraft to stall and crash
#11 2014-02-08, 15:17
miikos
Överstegring är väl ordet?
#12 2014-02-09, 00:43
Sektion216
Ursprungligen postat av Mirrabelle
mm det heter microburst, men det var väl inte det som sänkte turkish?
Microburst kan du råka ut för om du flyger precis under centrum av ett stort CB-moln, vad jag vet var vädret inte en faktor vid den här olyckan utan att piloterna inte kopplade ur autothrotteln när dom väl upptäckt att det gick för sakta.
Dvs full throttle för att få upp planet, men sen släppte dom throttlarna å då drog maskinen ner på gasen till ursprungsläget igen?

Var länge sedan jag såg dokun men rätt säker på att det var fallet.


Som sagt, MB (eller fallvind på svenska) hade ingenting med olyckan att göra men det var fenomenet som TS frågade efter.

Minns jag inte fel så spekulerades det i ett tidigt skede att olyckan kunde berott på en fallvind, och att detta sen även togs upp i någon "dokumentär" av okunnigt folk.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Autothrotteln var inblandad som en faktor som orsakade olyckan.

http://www.webcitation.org/5yyOl7vhQ

Där har ni officiella rapporten, 228 sidor om kraschen.

Utdrag ur "conclusion"

Spoiler:
During the accident flight, while executing the approach by means of the instrument landing
system with the right autopilot engaged, the left radio altimeter system showed an incorrect height
of -8 feet on the left primary flight display. This incorrect value of -8 feet resulted in activation of
the ‘retard flare’ mode of the autothrottle, whereby the thrust of both engines was reduced to a
minimal value (approach idle) in preparation for the last phase of the landing. Due to the approach
heading and altitude provided to the crew by air traffic control, the localizer signal was intercepted
at 5.5 NM from the runway threshold with the result that the glide slope had to be intercepted from
above. This obscured the fact that the autothrottle had entered the retard flare mode. In addition,
it increased the crewÂ’s workload. When the aircraft passed 1000 feet height, the approach was
not stabilised so the crew should have initiated a go around. The right autopilot (using data from
the right radio altimeter) followed the glide slope signal. As the airspeed continued to drop, the
aircraftÂ’s pitch attitude kept increasing. The crew failed to recognise the airspeed decay and the
pitch increase until the moment the stick shaker was activated. Subsequently the approach to stall
recovery procedure was not executed properly, causing the aircraft to stall and crash


AT:n gjorde det den skulle.

Som alltid vid flygolyckor så är det flera orsaker som tillsammans ligger till grund för olyckan - men, som så ofta, är det ytterst piloterna som är ansvariga för de avgörande misstagen.

Taget mestadels ur minnet nu, så skulle piloterna uppmärksammat skillnaderna i höjd som deras PFD visade, de skulle ha uppmärksammat vad AT:n gjorde, uppmärksammat att de låg fel vid 1000 ft. och initierad GA, hastighetsbortfallet, anfallsvinkel...

Jag minns inte hur eller när varningarna började tjuta i CP men att inte reagera innan spakarna börjar skaka ... Ingen bra dag på jobbet...

Ursprungligen postat av miikos
Överstegring är väl ordet?


Nej.