Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varning för Apollo, Solresor, Ving m.fl Primera Air, Thomas Cook!

#1 2014-05-21, 09:59
Tänk er för innan ni åker charter!

Charterbolagen anlitar företag som inte följer lagen och tar inget ansvar för sina passagerare utan anser att de får skylla sig själv som flyger med dem!

Ett fall som nästan är identiskt med vårt:
http://www.radron.se/svarta-listan/charterbolagen-anlitar-svartlistade-foretag/

Vi har själv vunnit ett mål i ARN mot Primera Air som liksom Thomas Cook Airlines anlitas flitigt av charterbolag. (båda dessa bryter mot lagen och är med på Råd & Röns "Svarta Listan" http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=5#google-map

Svaret från Primera Air lät:

"Kære ARN desværre er vi ikke enige i jeres dom og derfor kan vi ikke efterkomme kravet om kompensation.
Med venlig hilsen
Hafdis Oskarsdottir
Customer Service Manager
Primera Air
Tel +4532820540
Fax +4532820549
Skype primeraair.headoffice
E-mail [email]hos@primeraair.com[/email]
Web http://www.primeraair.com"

Så tänk alltså på att ni har betydligt bättre chans att bli juste behandlade när ni bokar en resa själv med ett seriöst flygbolag istället för genom dessa oseriösa charterbolag!
#2 2014-05-21, 10:03
MrFiddy
Ursprungligen postat av Floridasidan
Tänk er för innan ni åker charter!

Charterbolagen anlitar företag som inte följer lagen och tar inget ansvar för sina passagerare utan anser att de får skylla sig själv som flyger med dem!

Ett fall som nästan är identiskt med vårt:
http://www.radron.se/svarta-listan/charterbolagen-anlitar-svartlistade-foretag/

Vi har själv vunnit ett mål i ARN mot Primera Air som liksom Thomas Cook Airlines anlitas flitigt av charterbolag. (båda dessa bryter mot lagen och är med på Råd & Röns "Svarta Listan" http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=5#google-map

Svaret från Primera Air lät:

"Kære ARN desværre er vi ikke enige i jeres dom og derfor kan vi ikke efterkomme kravet om kompensation.
Med venlig hilsen
Hafdis Oskarsdottir
Customer Service Manager
Primera Air
Tel +4532820540
Fax +4532820549
Skype primeraair.headoffice
E-mail [email]hos@primeraair.com[/email]
Web http://www.primeraair.com"

Så tänk alltså på att ni har betydligt bättre chans att bli juste behandlade när ni bokar en resa själv med ett seriöst flygbolag istället för genom dessa oseriösa charterbolag!


De är bra charterbolag, Men nu för tiden bilar jag runt Europa mycket skönare känsla och man får stanna vart man vill
#3 2014-05-25, 21:44
Men varför tar du upp det här igen. Räcker det inte nu?
#4 2014-06-04, 09:22
Ursprungligen postat av Mediana
Men varför tar du upp det här igen. Räcker det inte nu?


Vad menar Du?
#5 2014-06-04, 18:36
Att flygbolagen slingrar sig som maskar och försöker komma undan ersättning enligt EU261 är inget nytt. Även stora "etablerade" bolag hänvisar till extraordinära omständigheter så Primera Air är i gott sällskap med Turkish Airlines, Ryanair och British Airways. De följer inte heller ARN.

Vad det handlar om liknar ett pokerspel och synande av bluffar. Kontakta Primera Air och säg att de har 14 dagar på sig att betala och att saken sedan lämnas till domstol. Förklara att du i domstolen kommer att använda beslutet från ARN som bevisning. Du får alltså stämma bolaget. Primera Air får skicka en representant till den svenska domstol som tar hand om fallet och förklara sig. Här är det ju bra att anlita en jurist så att allt går rätt till.

När Primera Air förstår att det är allvar så lär de betala. Att gå till domstol kommer att kosta dem långt mer. Risken är förstås att du förlorar i domstolen och då blir det en extra kostnad. Tyvärr ett pokerspel men jag skulle höja insatsen med att låta en jurist skicka ett brev till dem och förklara att stämning är nära föreliggande.
#6 2014-07-31, 08:14
Ådärkomdenja
Ving är helt uteslutet efter det här:

"Ving får HBTQ-pris"

- Researrangören Ving är känd för sina normbrytande reklamkampanjer, som bland annat skildrar små pojkar som klär ut sig till prinsessor och kyssande lesbiska par. Nu prisas företaget av på Pride som årets HBTQ-vänligaste företag. För första gången prisas nu Ving av fackförbundet Unionen.

"Arbetsplatsen präglas av en öppen hbtq-dialog och medarbetarna kan känna en trygghet i att företaget lever som man lär, säger Jenny Ancher Jensen, Unionen hbtq-samverkansgrupp."

http://www.friatider.se/ving-f-r-hbtq-pris


Facket och Pride... det blir bara för mycket... :'(
#7 2014-08-04, 19:43
s0ftisch
Nu är det såhär att jag ska åka till rhodos från borlängeflygplats på söndag.
I samband med branden vid virsbo/sala så täcks dalarna just nu av ganska mycket brandrök.
så jag började bli orolig för hur min avgång på söndag kommer att bli, förhoppningsvis har de fått kontroll över elden tills dess. men man vet ju aldrig.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dalarna-mitt-i-rokmolnet
http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.2582448-vinden-har-andrat-riktning

jag kontaktade ving angående detta. Och jag frågade också vad som händer OM de inte kommer att kunna lyfta ifrån borlänge, om man ska försöka ta sig till sthlm för att komma med ett plan där eller liknande.
Jag fick detta svar: "I dagsläget kan vi inte ge något besked över huvudtaget. Så vi ber er att avvakta. Blir det ändringar så kommer vi att SMSa."

Det känns sisådär att man inte får något besked.
Tex ifrån vulkanutbrottet på Island, hur tacklade resebolagen det?
Någon som har erfarenhet av liknande? Vad har man att vänta sig? kompensation? Eller kommer man att få skylla sig själv?
#8 2014-08-04, 21:07
Ursprungligen postat av s0ftisch
Nu är det såhär att jag ska åka till rhodos från borlängeflygplats på söndag.
I samband med branden vid virsbo/sala så täcks dalarna just nu av ganska mycket brandrök.
så jag började bli orolig för hur min avgång på söndag kommer att bli, förhoppningsvis har de fått kontroll över elden tills dess. men man vet ju aldrig.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/dalarna-mitt-i-rokmolnet
http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.2582448-vinden-har-andrat-riktning

jag kontaktade ving angående detta. Och jag frågade också vad som händer OM de inte kommer att kunna lyfta ifrån borlänge, om man ska försöka ta sig till sthlm för att komma med ett plan där eller liknande.
Jag fick detta svar: "I dagsläget kan vi inte ge något besked över huvudtaget. Så vi ber er att avvakta. Blir det ändringar så kommer vi att SMSa."

Det känns sisådär att man inte får något besked.
Tex ifrån vulkanutbrottet på Island, hur tacklade resebolagen det?
Någon som har erfarenhet av liknande? Vad har man att vänta sig? kompensation? Eller kommer man att få skylla sig själv?


Brandrök har inte samma egenskaper som vulkanaska så jag tror det är högst osannolikt att även en mycket stor koncentration brandrök skulle hindra ett flygplan från att flyga.

Om vi ändå resonerar kring dinf aktiskta fråga så tror jag bolaget hade hävdat "force majeur" och vägrat betala ut någon ersättning, vilket väl om det gäller än skogsbrand kan vara rimligt egentligen. Tror inte det betalades ut mycket pengar alls efter vulkanen på island t.ex. (någon som vet?)
#9 2014-08-05, 09:56
s0ftisch
Ursprungligen postat av Hefaiston
Brandrök har inte samma egenskaper som vulkanaska så jag tror det är högst osannolikt att även en mycket stor koncentration brandrök skulle hindra ett flygplan från att flyga.

Om vi ändå resonerar kring dinf aktiskta fråga så tror jag bolaget hade hävdat "force majeur" och vägrat betala ut någon ersättning, vilket väl om det gäller än skogsbrand kan vara rimligt egentligen. Tror inte det betalades ut mycket pengar alls efter vulkanen på island t.ex. (någon som vet?)



Okej, tack för svaret.
Nu har ju vindarna vänt så man vet ju aldrig.
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att man inte får mer hjälp i sånnahär situationer. Från flygbolaget/charterbolaget alltså. Alla parter förlorar ju på om de ställer in flighter.

men men, får se hur allt artar sig.
#10 2014-08-05, 11:43
Ursprungligen postat av s0ftisch
Okej, tack för svaret.
Nu har ju vindarna vänt så man vet ju aldrig.
Jag tycker ändå att det är lite konstigt att man inte får mer hjälp i sånnahär situationer. Från flygbolaget/charterbolaget alltså. Alla parter förlorar ju på om de ställer in flighter.

men men, får se hur allt artar sig.


Skogsbranden är en s.k. extraordinär omständighet och då får man ingen ersättning för försening. Däremot så har du givetvis rättigheter om flyget blir inställt. Du har rätt att boka om resan eller få pengarna tillbaka.

Eftersom det är först på söndag så kan ingen veta hur det är då. Bara att avvakta och hålla tummarna
#11 2014-12-29, 13:46
GammelRunken
Ursprungligen postat av Floridasidan
Tänk er för innan ni åker charter!

Charterbolagen anlitar företag som inte följer lagen och tar inget ansvar för sina passagerare utan anser att de får skylla sig själv som flyger med dem!

Ett fall som nästan är identiskt med vårt:
http://www.radron.se/svarta-listan/charterbolagen-anlitar-svartlistade-foretag/

Vi har själv vunnit ett mål i ARN mot Primera Air som liksom Thomas Cook Airlines anlitas flitigt av charterbolag. (båda dessa bryter mot lagen och är med på Råd & Röns "Svarta Listan" http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=5#google-map

Svaret från Primera Air lät:

"Kære ARN desværre er vi ikke enige i jeres dom og derfor kan vi ikke efterkomme kravet om kompensation.
Med venlig hilsen
Hafdis Oskarsdottir
Customer Service Manager
Primera Air
Tel +4532820540
Fax +4532820549
Skype primeraair.headoffice
E-mail [email]hos@primeraair.com[/email]
Web http://www.primeraair.com"

Så tänk alltså på att ni har betydligt bättre chans att bli juste behandlade när ni bokar en resa själv med ett seriöst flygbolag istället för genom dessa oseriösa charterbolag!



Vilka tycker du man ska resa med då?
#12 2014-12-29, 14:12
Ursprungligen postat av GammelRunken
Vilka tycker du man ska resa med då?


Jag tycker att man ska läsa på om man inte redan har erfarenhet av olika flygbolag och sen boka av något bolag som man finner seriöst.
Hotell kan man sen hitta genom att t.ex. läsa recensioner, men främst välja efter vad man själv prioriterar, läge, standard, pris o.s.v.
Saker som transfer köper man bättre själv än det charterbolagen ordnar, ofta även billigare, det finns i regel kollektivtrafik och annars t.o.m. taxi (vi hyr oftast bil och behöver i regel inte transfer). Man kommer direkt dit man ska och slipper behandlas som boskap.

Charter kan ibland i princip vara det enda alternativet (om man vill slippa dyra flyg med flera byten t.ex.) och då får man kanske stå ut, ibland kan de faktiskt vara prismässigt överlägsna men själv undviker vi numera sådana resor så långt det går, kan inte se några som helst fördelar med charter faktiskt och kvalitén tycks ha sjunkit avsevärt mot för bara 10-20 år sedan.

Av alla resor vi gjort på senare år så är det alltid charterresorna som varit dåliga vad gäller flyg, boende, service o.s.v. och vi har i regel kunnat boka mycket bättre resor till lägre pris utan mellanhanden (charterbolagen) som självklart ska ha betalt till alla sina omkostnader (personal, lokaler, hemsidor, reklamfilmer mm.).