Hitta diskussioner med liknande innehåll

Färdväg till Tyskland??

#13 2014-06-16, 09:23
Superbunny
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har suttit i kö i färjeläget i puttgarden en del timmar vid något tillfälle för flera år sedan och det var *inte* roligt.

Har tagit storabältbron vid ett par andra tillfällen. Kan enbart rekommendera det.


Ja det vore ju riktigt surt att bli fast där i några timmar.
Det är den 1 juli jag ska åka ned och det finns väl kanske en stor risk att det är väldigt mycket trafik om många har påbörjat sina semestrar.
#14 2014-06-17, 01:03
Nu beror det på vart i Tyskland du ska.
Jag och några till ska åka till Tyskland i början av Augusti och vi kommer åka färjan mellan Trelleborg-Sassnitz.
Hyfsat snabbt och billigt.
Kanske är ett alternativ?
#15 2014-06-17, 08:29
Superbunny
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Nu beror det på vart i Tyskland du ska.


Münster ska jag till.

Så Trelleborg-Sassnitz är dessvärre en omväg.
#16 2014-07-09, 16:23
Superbunny
Kan ju skriva ett par ord om hur resan blev i fall någon annan undrar?

Om man t.ex. ska köra till Hamburg så är det cirka 18 mil längre väg att köra runt genom Danmark och rent teoretiskt så tar detta cirka 1tim. och 35-40min.
I alla fall om det inte är några trafikstockningar och då under förutsättning att man kan hålla den snitthastighet som vi höll från Köpenhamn till Rödbyhavn, d.v.s. 115 km/h.

Och det lär man nog kunna ganska enkelt då merparten av sträckan runt genom Danmark har 130Km/h som hastighetsgräns.

Det var ju fin väg också hela vägen mellan Köpenhamn och Rödbyhavn med 110 och 130km/h med någon enstaka kilometer där det var nedsatt till 90.
Merparten av bilarna låg hela tiden runt 15-20 km/h över hastighetsgränserna och så också jag.

Rent teoretiskt innebär det att färjeöverfarten inkl. eventuell väntan får ta max 1tim och 45min för att inte sjövägen ska ta längre tid än att köra runt via Store Bält.

På vägen ned fick vi vänta 20 min + överfarten 45 min = 1tim 5min.
På vägen hem fick vi vänta 55 min + överfarten 45 min = 1tim 40min.

Så rent teoretiskt hade inte JAG tjänat någon tid på att köra runt, Det enda JAG hade tjänat på att köra runt hade varit pengar, Rödby-Puttgarden kostade 807 kr enkel väg (655DKK eller 87Euro), Svindyrt om man frågar mig. Att köra runt dom där 18 milen hade max kostat 200kr i dieselkostnad + den där Store Bält bron också då så klart för cirka 280 SEK.
Inga stora pengar att spara så klart men ändå runt 650 kr tur och retur om man räknar med en bil. Har man som vi hade 2 bilar på vägen hem så hade det vart nästan en 1000 lapp sparat på att köra runt.

Så nu vet ni det.
#17 2014-07-15, 09:18
Shurik
Ursprungligen postat av Superbunny
Münster ska jag till.

Så Trelleborg-Sassnitz är dessvärre en omväg.



Kanske värt det ändå, då färjan Rödby-Puttgarden kostar nästan lika mycket. Du reser med en färja istället för två. Trafiken i Östra Tyskland är inte lika intensiv som i den västra delen.

Tänk på att det tar lång tid att köra bil i Tyskland. Trafiken på tysk landsväg är ungefär som tät stadstrafik i Sverige. Köer bildas lite här och var, det kan bli köer en lördagsförmiddag mitt ute på visschan. Motorvägen Hamburg-Hannover är en av de mest trafikerade motorvägarna i landet. Där kan det bli totalstopp i flera timmar.
#18 2014-07-16, 09:41
Superbunny
Ursprungligen postat av Shurik
Kanske värt det ändå, då färjan Rödby-Puttgarden kostar nästan lika mycket. Du reser med en färja istället för två. Trafiken i Östra Tyskland är inte lika intensiv som i den västra delen.
Tänk på att det tar lång tid att köra bil i Tyskland. Trafiken på tysk landsväg är ungefär som tät stadstrafik i Sverige. Köer bildas lite här och var, det kan bli köer en lördagsförmiddag mitt ute på visschan. Motorvägen Hamburg-Hannover är en av de mest trafikerade motorvägarna i landet. Där kan det bli totalstopp i flera timmar.


Vi körde aldrig Hamburg-Hannover så jag vet inte men det var mestadels fin följsam trafik hela tiden mellan 100 och 170km/h med några kortare köer vid ett par vägarbeten.

Jag konsulterade Google Maps innan resan som sa följande:
14 tim 55 min total restid om vi hade kört Trelleborg-Sassnitz.
10 tim 55 min total restid via Rödby-Puttgarden (Två färjor säger du???)
11 tim 40 min total restid att köra runt genom Danmark.

Men det är ju sant som du säger att trafiken är tätare i Tyskland än i både Danmark och Sverige för trots allt så hade vi den lägsta snitthastigheten i Tyskland, trots högre hastighetsgränser. Högst snitthastighet hade vi genom Danmark.