Sett något ovanligt från luften?

#1 2015-05-31, 15:28
ilpobre
Jag kom att tänka på om man flyger över en stad till exempel och ser massor av bilvägar, om någon har sett en bilolycka live från flygplanet eller någon annan inte helt vanlig företeelse?
#2 2015-05-31, 15:35
SwedishNukes
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag kom att tänka på om man flyger över en stad till exempel och ser massor av bilvägar, om någon har sett en bilolycka live från flygplanet eller någon annan inte helt vanlig företeelse?


När jag flög i vintras över Island så låg mitt plan parallellt med ett annat plan från samma flygbolag, vi låg väldigt nära. Det var lite spännande. Men för att ha sätt någon olycka så måste man flyga lägre än på march höjden på ca 11-12 000 meter.
#3 2015-05-31, 15:44
ilpobre
Ursprungligen postat av SwedishNukes
När jag flög i vintras över Island så låg mitt plan parallellt med ett annat plan från samma flygbolag, vi låg väldigt nära. Det var lite spännande. Men för att ha sätt någon olycka så måste man flyga lägre än på march höjden på ca 11-12 000 meter.

Kan tänka mig att det är spännande! Tycker också att se åska på nära håll i luften under kväll och natt är väldigt häftigt.
#4 2015-05-31, 16:08
ByeByeBoston
I London så såg jag ett fyrverkeri uppifrån, det var ganska udda.
#5 2015-05-31, 20:10
Udda kan jag väl inte påstå att det är, men jag tycker det är lika häftigt varje gång jag flyger högt över en flygplats och samtidigt kan titta snett ner och se plan lyfta och landa. Senast satt jag och tittade ner på schiphol och alla plan som lyfte och landade.
#6 2015-06-02, 14:08
Powerless1
Skogsbranden i Västmanland.
#7 2015-06-03, 01:34
Såg en udda grej på Jylland i Danmark. Ser inget som ser ut storstad, men jag ser två flygplatser. De har varsin startbana, de är parallella och lite tillhörande byggnader och de är grannar. Men av någon anledning saknar de förbindelse med varandra, alltså taxibanor. Kollade lite på flygfoton och antagligen var det flygplatsen i Billund och en militär grej som ligger 4 km söderut.

Men varför i helvete bygga två mer eller mindre identiska banor? Spara pengar och dela på kapaciteten, alternativt bygg två, men dra en taxibana mellan dem, det borde öka kapaciteten.


Det där med att titta ner på flygplatser, startade en gång norrut på Landvetter och skulle till London, som ligger åt sydväst. Av någon anledning svänger vi tidigt österut och gör en 270° sväng över flygplatsen. Såg riktigt läckert ut.

På Madeira kunde man spana in fångsten i fiskebåtarna innan landning.
#8 2015-06-03, 09:39
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
Såg en udda grej på Jylland i Danmark. Ser inget som ser ut storstad, men jag ser två flygplatser. De har varsin startbana, de är parallella och lite tillhörande byggnader och de är grannar. Men av någon anledning saknar de förbindelse med varandra, alltså taxibanor. Kollade lite på flygfoton och antagligen var det flygplatsen i Billund och en militär grej som ligger 4 km söderut.

Men varför i helvete bygga två mer eller mindre identiska banor? Spara pengar och dela på kapaciteten, alternativt bygg två, men dra en taxibana mellan dem, det borde öka kapaciteten.

De har ju lite olika historier. Vandel anlades av tyskarna under andra världskriget och Billund skapades av ägaren till Legoland för att ha direkt anslutning till hans område. Misstänker att militären som övertagit Vandel inte ville ha med civilister att göra..
#9 2015-06-03, 09:44
Powerless1
Ursprungligen postat av Neksnor
bygg två, men dra en taxibana mellan dem, det borde öka kapaciteten.
Kolla på Whiting Field i Florida!
#10 2015-06-03, 09:51
Ursprungligen postat av Neksnor
Såg en udda grej på Jylland i Danmark. Ser inget som ser ut storstad, men jag ser två flygplatser. De har varsin startbana, de är parallella och lite tillhörande byggnader och de är grannar. Men av någon anledning saknar de förbindelse med varandra, alltså taxibanor. Kollade lite på flygfoton och antagligen var det flygplatsen i Billund och en militär grej som ligger 4 km söderut.

Men varför i helvete bygga två mer eller mindre identiska banor? Spara pengar och dela på kapaciteten, alternativt bygg två, men dra en taxibana mellan dem, det borde öka kapaciteten.


Det där med att titta ner på flygplatser, startade en gång norrut på Landvetter och skulle till London, som ligger åt sydväst. Av någon anledning svänger vi tidigt österut och gör en 270° sväng över flygplatsen. Såg riktigt läckert ut.

På Madeira kunde man spana in fångsten i fiskebåtarna innan landning.


Många militära fält har paralella banor, misstänker att det var för att tillåta landingar och starter i större grupper och med större flygplan.
Det var händelsevis inte Ålborg du såg? Två paralella banor med taxivägar emellan och annars rätt liten flygplats.

https://www.google.co.uk/maps/place/Aalborg+Airport/@57.0928974,9.855433...
#11 2015-06-03, 15:26
Axell
Jag flög mellan Arlanda och Newark med Continental Airlines i mars 2010. När vi är över Island så sade piloten åt oss att kolla ner då flög vi över en vulkan som det rykte ur, inte så speciellt mycket just då men man såg att det kom rök. Det speciella med detta är att det var Eyjafjallajökull som vi flög över och ett par veckor senare så började den spruta ur ännu mer rök ur denna vulkan och det var då hela europas flygtrafik var lamslaget (april 2010). Som tur var hade jag hunnit hem till Sverige då och behövde inte bekymra mig något mer över detta.

Edit: Var inte just Eyjafjallajökull jag såg förmodligen utan Fimmvörðuháls (som i princip ligger bredvid Eyjafjallajökull). http://sv.wikipedia.org/wiki/Eyjafjallaj%C3%B6kulls_utbrott_2010
#12 2015-06-11, 18:08
Sprangdegs-Harry
När A380 var typ helt ny så ropade piloten ut att ett A380 skulle passera under oss från höger till vänster.

Jävligt skumt att se något så stort dra förbi på typ 11000 m höjd.
Var lite svårt att bedömma avståndet i höjd men planet försvann som en jävla blixt.