Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flodbåtarna

#1 2016-03-07, 18:55
Arvid-Kriklund
I Maj ska jag flyga till Bangkok och kommer att bo på ett hotell som ligger nära både skytrain och en kajplats för de där flodbåtarna. Jag har åkt båda förr, men flodbåtarna hann jag nog aldrig riktigt förstå. Det lär ju vara ett billigt och bra transportmedel i den där megastaden, men vad ska man tänka på? Står det på båtarna vart de ska åka, eller har de något slags färgsystem? Jag har ju sett att de brukar ha olikfärgade flaggvimplar. Brukar kajnamnet stå på själva kajen o.s.v.
Med tanke på trafikstockningarna i Bangkok så är det nog smidigt att i möjligaste mån använda sig av de där båtarna. Någon som vet hur man bär sig åt?
#2 2016-03-08, 01:26
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
I Maj ska jag flyga till Bangkok och kommer att bo på ett hotell som ligger nära både skytrain och en kajplats för de där flodbåtarna. Jag har åkt båda förr, men flodbåtarna hann jag nog aldrig riktigt förstå. Det lär ju vara ett billigt och bra transportmedel i den där megastaden, men vad ska man tänka på? Står det på båtarna vart de ska åka, eller har de något slags färgsystem? Jag har ju sett att de brukar ha olikfärgade flaggvimplar. Brukar kajnamnet stå på själva kajen o.s.v.
Med tanke på trafikstockningarna i Bangkok så är det nog smidigt att i möjligaste mån använda sig av de där båtarna. Någon som vet hur man bär sig åt?


Menar du flodbåtarna eller båtarna som går på Klong San Saeb?
#3 2016-03-08, 02:12
christery
När jag åkte med flodbussen (länge sen) längs Chao Phraya så köpte jag biljetter (såg ut som tombolalotter) för antalet stationer/pirer som jag skulle passera (kollade upp det i förväg) på piren.

Hoppade på (gäller att vara snabb, bussen lägger inte till utan studsar bara i bryggan och "alla på en gång" gäller) och sen av efter 4 stationer (tror jag det var), smidigt men lite trångt. Trillar man i vattnet (händer säkert ibland) så undvik en kallsup är nog ett bra tips

Exakt hur dom hade koll på att jag betalt för det jag åkte fattade jag inte, men jag brydde mig inte heller.

Tog en longtail med en omväg in i småarmarna av floden på väg tillbaka, dyrare och skumpigt som f*n när han drog på. Men lite kul med kungens båtgarage (dom används vid speciella ceremonier) och halvt översvämmade hus. Stannade till och matade fiskar vid nåt tempel åxå, så det finns lite av varje på vattnet.

Nu går det ju att ta sig runt med t-banan men då jag testade var den inte byggd och flodbussen var faktiskt smidig jämfört med trafiken.
#4 2016-03-08, 05:21
Arvid-Kriklund
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Menar du flodbåtarna eller båtarna som går på Klong San Saeb?

Nja jag tänker nog mest på de båtarna som bangkokborna själva använder för att ta sig fram.
#5 2016-03-08, 05:23
Arvid-Kriklund
Ursprungligen postat av christery
När jag åkte med flodbussen (länge sen) längs Chao Phraya så köpte jag biljetter (såg ut som tombolalotter) för antalet stationer/pirer som jag skulle passera (kollade upp det i förväg) på piren.

Hoppade på (gäller att vara snabb, bussen lägger inte till utan studsar bara i bryggan och "alla på en gång" gäller) och sen av efter 4 stationer (tror jag det var), smidigt men lite trångt. Trillar man i vattnet (händer säkert ibland) så undvik en kallsup är nog ett bra tips

Exakt hur dom hade koll på att jag betalt för det jag åkte fattade jag inte, men jag brydde mig inte heller.

Tog en longtail med en omväg in i småarmarna av floden på väg tillbaka, dyrare och skumpigt som f*n när han drog på. Men lite kul med kungens båtgarage (dom används vid speciella ceremonier) och halvt översvämmade hus. Stannade till och matade fiskar vid nåt tempel åxå, så det finns lite av varje på vattnet.

Nu går det ju att ta sig runt med t-banan men då jag testade var den inte byggd och flodbussen var faktiskt smidig jämfört med trafiken.

Jaha det kanske bara gäller att titta på någon karta innan man kliver på, och sedan räkna kajer?
#6 2016-03-08, 17:13
christery
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jaha det kanske bara gäller att titta på någon karta innan man kliver på, och sedan räkna kajer?

Det var systemet jag använde i alla fall för att veta hur många "lotter" jag skulle köpa och sen var jag skulle kliva av.

Men det var ganska länge sen så det kan ju ändrat på sig.

Hade lite roligt åt en guide+turistgrupp som skulle med "min" båt, guiden hoppade på men inte turisterna "I will wait at next station" skrek han då båtfan tuffade iväg.

Men detta såg ju lugnt och fint ut https://www.youtube.com/watch?v=6y4lMd7ef-I
dom har nog ändrat sig lite, nu har man ju gott om tid verkar det som. Visselgubben är kvar i alla fall.
#7 2016-03-08, 18:19
Arvid-Kriklund
Ursprungligen postat av christery
Det var systemet jag använde i alla fall för att veta hur många "lotter" jag skulle köpa och sen var jag skulle kliva av.

Men det var ganska länge sen så det kan ju ändrat på sig.

Hade lite roligt åt en guide+turistgrupp som skulle med "min" båt, guiden hoppade på men inte turisterna "I will wait at next station" skrek han då båtfan tuffade iväg.

Men detta såg ju lugnt och fint ut https://www.youtube.com/watch?v=6y4lMd7ef-I
dom har nog ändrat sig lite, nu har man ju gott om tid verkar det som. Visselgubben är kvar i alla fall.

Ja det där såg ju ovanligt städat ut.
Men det där med landgång eller liknande verkar onödigt.
Jag åkte en gång ut till en ö som ligger utanför Pattaya.
Det var en fin och trevlig båtresa när vi åkte dit, men på hemvägen så blåste det upp ordentligt.
Vågorna slog in över hela båten, och när vi kom till kaj så var vi halvt dränkta.
Skäpparen hade svårt att lägga till då båten for upp på vågtopparna hela tiden.
Man hade förmodligen behövt bygga pir och vågbrytare för att skapa en skyddande hamn så att man
kunnat använda just en landgång.
Nu stod vi liksom där och såg hur bryggan nästan försvann under båten när sjön var hög, och hur den
med hisklig fart for upp högt över däcket på båten när vi hamnade i en vågdal.
Vi tittade skräckslaget på varandra och undrade hur sjutton vi skulle komma i land?

Det kom två Thailändare och ställde sig på var sin sida om oss och tog tag i våra överarmar och
kastade i land oss när de tyckte kajen passerade på lagom avstånd.
Jag såg hur både tvivel och rädsla lyste ur ögonen på några av de äldre medpassagerarna, men alla
kom faktiskt av båten och upp på fast mark.
Thailand är allt ett sant äventyr.
#8 2016-03-08, 19:29
anteW
Flodbåtarna var något jag gillade skarpt och som jag använde ofta.
Jag åkte iofs alltid från samma ställe och gick alltid av på samma ställe så det blev inga längre turer, men jag vet att man kunde åka en bra bit om man hade tid.
Det finns nog en hel del info på nätet om hur flodsystemet fungerar och säkerligen går det att hitta en karta på hållplatssystemet om man söker på engelska.
Jag rekommenderar starkt att prova båtarna.

Nästan exakt så här såg det ut där jag åkte.

https://www.youtube.com/watch?v=sbAYj0kr5q4
#9 2016-03-08, 20:38
underbara båtturer..en gång hamnade jag på en båt när drivern helt enkelt drog i nåt så taket sänktes när han skulle under en bro:'(
#10 2016-03-09, 01:29
christery
Ursprungligen postat av anteW
Flodbåtarna var något jag gillade skarpt och som jag använde ofta.
Jag åkte iofs alltid från samma ställe och gick alltid av på samma ställe så det blev inga längre turer, men jag vet att man kunde åka en bra bit om man hade tid.
Det finns nog en hel del info på nätet om hur flodsystemet fungerar och säkerligen går det att hitta en karta på hållplatssystemet om man söker på engelska.
Jag rekommenderar starkt att prova båtarna.

Nästan exakt så här såg det ut där jag åkte.

https://www.youtube.com/watch?v=sbAYj0kr5q4


Det var väl på en klong eller vad dom heter (soi heter dom på land), en liten arm ifrån floden. Den jag åkte med är det mer strömt, och båten har bara av/på-stigning baktill.

Skulle hellre åka efter småfloderna, lugnt och skönt såg det ju ut att vara. Och sen ganska intressant att kika på husen som står halvt i vatten och man ser in i "vardagslivet" på ett ganska ogenerat sätt.
#11 2016-03-09, 11:22
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nja jag tänker nog mest på de båtarna som bangkokborna själva använder för att ta sig fram.


60 000 Bangkokbor använder båtarna på Klong San Saeb.

Enda vettiga stället man tar sig med båtarna på floden är ju till Saphan Taksin, och om ditt hotell ligger precis där så finns ju ingen större anledning att ta båtarna...
#12 2016-03-09, 11:23
AlexxxZ
Ursprungligen postat av anteW
Flodbåtarna var något jag gillade skarpt och som jag använde ofta.
Jag åkte iofs alltid från samma ställe och gick alltid av på samma ställe så det blev inga längre turer, men jag vet att man kunde åka en bra bit om man hade tid.
Det finns nog en hel del info på nätet om hur flodsystemet fungerar och säkerligen går det att hitta en karta på hållplatssystemet om man söker på engelska.
Jag rekommenderar starkt att prova båtarna.

Nästan exakt så här såg det ut där jag åkte.

https://www.youtube.com/watch?v=sbAYj0kr5q4


Det där är som sagt ingen flodbåt, det är de klongbåtarna jag pratar om tidigare.