Transibiriska Järnvägen

#157 2011-10-30, 23:45
Hur är bäddarna på tågen. Finns det olika typer att välja med. Jg får själv väldigt ont i ryggen om jag ligger på en hård bädd och om det inte finns tillgång till mjuka bäddar kommer jag behöva dricka kopiöst med vodka för att inte känna av mitt ryggont.
#158 2011-10-31, 02:58
Ursprungligen postat av Knotknet
Hur är bäddarna på tågen. Finns det olika typer att välja med. Jg får själv väldigt ont i ryggen om jag ligger på en hård bädd och om det inte finns tillgång till mjuka bäddar kommer jag behöva dricka kopiöst med vodka för att inte känna av mitt ryggont.


Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om bäddarna. Men borde inte en lite dyrare luftmadrass kunna kompensera för en hårdare bädd? Den väger ju inte många hekto och är ju bara att kasta när tåget anländer till slutstationen.
#159 2011-10-31, 06:43
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Knotknet
Hur är bäddarna på tågen. Finns det olika typer att välja med. Jg får själv väldigt ont i ryggen om jag ligger på en hård bädd och om det inte finns tillgång till mjuka bäddar kommer jag behöva dricka kopiöst med vodka för att inte känna av mitt ryggont.



På kommunisttiden så kunde man givetvis inte ha första och andra klass så det heter hard och soft sleeper. Deras bästa är som en vanlig svensk standardsovvagn ungefär. Men det är väldigt korta sängar.

Tar du det billigare alternativet så får du ont i ryggen..

.
#160 2011-11-03, 19:59
Wahrsager
Jag har inte hunnit läsa alla 14 sifor i tråden, men: Är det ngn här, som åkt denna järnväg vintertid?

Hur är tredje klass?
#161 2011-11-10, 14:55
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag har inte hunnit läsa alla 14 sifor i tråden, men: Är det ngn här, som åkt denna järnväg vintertid?

Hur är tredje klass?



Det finns ingen tredje klass! Då får du i så fall stå mellan vagnarna...

.
#162 2011-11-11, 11:56
Wahrsager
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det finns ingen tredje klass! Då får du i så fall stå mellan vagnarna...

.


Jag menar vagnarna, som liknar sovsalar, med kanske 15-20 personer i vagnen! Jag hade för mig att det kallades tredje klass, är faktiskt rätt säker. jag såg nyligen en bra dokumentär på tysk TV, och där visades 2-bäddskupé=1:a klass, 4-bäddskupé=2:a klass - och slutligen tredje klassen med sovsalar..

Eller hur delar du in klasserna?

Att åka tredje klass lär vara mycket, mycket billigare.
#163 2011-11-11, 18:13
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag menar vagnarna, som liknar sovsalar, med kanske 15-20 personer i vagnen! Jag hade för mig att det kallades tredje klass, är faktiskt rätt säker. jag såg nyligen en bra dokumentär på tysk TV, och där visades 2-bäddskupé=1:a klass, 4-bäddskupé=2:a klass - och slutligen tredje klassen med sovsalar..

Eller hur delar du in klasserna?

Att åka tredje klass lär vara mycket, mycket billigare.


Hmm, jag tror faktiskt att du har rätt. Jag åkte transsibiriska förra året och det fanns som du beskriver det, tre typer av vagnar. Den tredje kan ha kallats "öppen andraklass" eller något liknande, minns ej. Hur som helst är det en petitess. Jag rekommenderar andraklass i alla fall, "tredjeklass" kan vara lite väl påtagligt. Jag åkte inte på vintern, därmed kan jag inte ge ett trovärdigt svar på den frågan dock. Vad jag har hört så är det givetvis småkyligt. Jag pratade med en dansk kompis som åkt, hon hade hög feber vid tidpunkten hon anlände i Ulan Bator.
#164 2011-11-11, 18:47
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag menar vagnarna, som liknar sovsalar, med kanske 15-20 personer i vagnen! Jag hade för mig att det kallades tredje klass, är faktiskt rätt säker. jag såg nyligen en bra dokumentär på tysk TV, och där visades 2-bäddskupé=1:a klass, 4-bäddskupé=2:a klass - och slutligen tredje klassen med sovsalar..

Eller hur delar du in klasserna?

Att åka tredje klass lär vara mycket, mycket billigare.


Min spontana tanke är ju att du väljer pris framför säkerhet. Nu menar jag inte att du kommer att bli mördad av klåfingriga tattare direkt. Men om jag tror rätt så kommer din packning att vara helt oskyddad och du kommer mer eller mindre få sova med den som huvudkudde. Naturligtvis förekommer det stölder i 1:a klass och 2:a klass också.

Men hur jävla illa det än må vara så tror jag att du ska vända dig till en turistbyrå som är specificerad på just Transibiriska Järnvägen. Dels slipper du nästan all administration och byråkrati för att kunna göra resan. Jag har för mig att någon tidigare nämnt i tråden att det inte blev så mycket billigare att boka allt själv om det inte rent av blev dyrare. Sen får du även ''förmånen'' att buntas ihop med massa andra turister i en och samma vagn.
#165 2011-11-11, 20:37
Wheelgunner
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag menar vagnarna, som liknar sovsalar, med kanske 15-20 personer i vagnen! Jag hade för mig att det kallades tredje klass, är faktiskt rätt säker. jag såg nyligen en bra dokumentär på tysk TV, och där visades 2-bäddskupé=1:a klass, 4-bäddskupé=2:a klass - och slutligen tredje klassen med sovsalar..

Eller hur delar du in klasserna?

Att åka tredje klass lär vara mycket, mycket billigare.



I Kina fanns det åtminstone förut sådana "boskapsvagnar". Inte på Transsibiriska, där är det bara hard och soft sleeper om jag inte har helt fel.

.
#166 2011-11-12, 10:17
MilkywayBob
Ursprungligen postat av Wheelgunner
I Kina fanns det åtminstone förut sådana "boskapsvagnar". Inte på Transsibiriska, där är det bara hard och soft sleeper om jag inte har helt fel.

.


Du har fel. Det är tvärtom. Transsibiriska har visst sådana "boskapsvagnar", möjligt att man kallar dem hard sleeper. Däremot i Kina har jag aldrig åkt tåg med vad du kallar "boskapsvagn", eller, det är ju separata kupéer med sex sängar i varje, kallas för hard sleeper. Hur som helst finns det visst... vad som verkar framstå som en mystisk... tredje klass på tågen i Ryssland. Om ni inte tror mig får jag väl leta upp bildbevis. Jag åkte förra året och spelade schack med några ryssar i "boskapsvagnen".
#167 2011-11-12, 23:46
Wahrsager
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Min spontana tanke är ju att du väljer pris framför säkerhet. Nu menar jag inte att du kommer att bli mördad av klåfingriga tattare direkt. Men om jag tror rätt så kommer din packning att vara helt oskyddad och du kommer mer eller mindre få sova med den som huvudkudde. Naturligtvis förekommer det stölder i 1:a klass och 2:a klass också.

Men hur jävla illa det än må vara så tror jag att du ska vända dig till en turistbyrå som är specificerad på just Transibiriska Järnvägen. Dels slipper du nästan all administration och byråkrati för att kunna göra resan. Jag har för mig att någon tidigare nämnt i tråden att det inte blev så mycket billigare att boka allt själv om det inte rent av blev dyrare. Sen får du även ''förmånen'' att buntas ihop med massa andra turister i en och samma vagn.


Njae, grejen med att åka transsibiriska är som jag ser det, att tågresan bliren speciell, oförglömlig upplevelse. Själv funderar jag på Moskva-Vladivistok, kanske under vintern. Givetvis blir varma kläder nödvändigt, liksom slitna kläder, för att minimera rån/stöldrisken utomhus.

Vad gäller säkerheten ombord, har de en rysk säkerhetsvakt i vagnen, med befogenhet att arrestera tjuvar och bråkmakare, så jag tror inte resan behöver innebära större risker.

Är man singel, kan det ju vara charmigt att åka tredje klass (eller vad den klassen nu kallas i det "klasslösa" Ryssland.
#168 2011-11-13, 07:56
Wheelgunner
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Du har fel. Det är tvärtom. Transsibiriska har visst sådana "boskapsvagnar", möjligt att man kallar dem hard sleeper. Däremot i Kina har jag aldrig åkt tåg med vad du kallar "boskapsvagn", eller, det är ju separata kupéer med sex sängar i varje, kallas för hard sleeper. Hur som helst finns det visst... vad som verkar framstå som en mystisk... tredje klass på tågen i Ryssland. Om ni inte tror mig får jag väl leta upp bildbevis. Jag åkte förra året och spelade schack med några ryssar i "boskapsvagnen".



När jag åkte en gång i tiden så fanns det både kinesiska och ryska tåg som gick sådär varannan gång. Där skiljde det sig kanske på "klasserna"?. Men som sagt, det var ett tag sedan så det kan ha förändrats.

.