Ursprungligen postat av Hapoel
Ethiopian är ett välrenomerat premiumbolag som dagligen flyger på både ARN och OSL.
Att de trafikerar våra breddgrader innebär tyvärr inte att det är ett premiumbolag när det gäller säkerhetskultur.
Där ligger de långt efter den standard vi är vana vid i västvärlden.
Jag har träffat flera kollegor som varit där och gästarbetat och de berättar ungefär samma sak.
Exempel på det har jag skrivit om på annat håll.
Så sent som 2010 misslyckades de med grundläggande hantering av flygplanet så till den milda grad att de kraschade en fullt fungerande 737-800 i havet, med följd att alla 90 ombord omkom.
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20100125-0
Även i det senaste haveriet har de misslyckats att göra en rad livsviktiga checklistor som det är krav på att man ska kunna utantill, vilket fick till följd att de kom att flyga långt över flygplanets strukturella maxfart.
Ursprungligen postat av Hapoel
Hur det är med low cost bolaget Lion air vet jag inte, trots att jag flugit med dom vid tre tillfällen, men då med Boeing 737-900.
Lion är ökända för sin låga säkerhet och var fram till för ett par år sedan ett av få bolag uppsatta på EUs svarta lista.
De har bl.a. lyckats totalförstöra en 737-800 som endast var några veckor gammal, genom att avsiktligt underskrida tillåten höjd och på så vis råka krascha den mot havsytan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air_Flight_904
Det bolaget har dessutom den intressanta vanan att de låter helt nybakade elever som inte lyckats kvalificera sig att få jobb på bolag som t.ex. SAS, komma dit och betala för att få flyga.
För drygt 10000 USD per år kan man alltså få flyga deras flygplan med passagerare.
Flygplanstypen är alltså mindre relevant när det gäller säkerhet. Det viktiga är säkerhetskulturen hos flygbolaget, vilket ofta hänger ihop med utvecklingsnivån på landet de opererar ifrån.
När det gäller mig och min familj utgår jag därför ifrån flygbolag och inte flygplanstyp, när vi ska flyga.