30/7-19 Hemlig flygning från Bromma - destination DOLD men visade sig vara Cannes

#13 2019-07-30, 19:28
Servigin
En kanske inte helt relaterad fråga, men är det normalt att cruise speed och max speed är i princip densamma? Förstår att det är en annan värld men kan ändå inte låta bli att tänka på personbilar där man kanske ligger på runt 10% effektuttag ur motorn och enbart belastar hårt under korta stunder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Challenger_300
#14 2019-07-30, 22:18
LucioFontana
Ursprungligen postat av emotallt
Ett BOMBARDIER BD-100-1A10 CHALLENGER 300 (CL30) som lyft från Bromma BMA kl 10.14 och landade i franska Cannes kl 12.59 (Cannes-Mandelieu Airport) var hemligt/blockat med all info inklusive serienummer.

Detta är lite ovanligt. Hur kan man ta reda på vem som äger planet och vem som var ombord?

Min gissning är att det handlar om antingen Svetsarjäveln som åker på semester eller kanske den tuttälskande prinsen och utvikningsprincessan som ska bada lite och dricka bubbelvin och allt bekostas av oss dumma skattebetalare. Eller kanske vår halvmetershakeprincessan med bonfjanten var ombord istället? Eller rent av pappa-analfabeten med tyskan?

Hur kan man ta reda på mer om sådana hemligt stämplade flygningar?


Jag såg den rödmosige börsmäklarn idag på eftermiddagen på Stureplan. Så han hade väl släppt iväg Ciggen o barnen på Bromma i morse till Rivieran förmodligen och va gräsänkling under Pride. Det e ju dom veckorna nu. När hela patrasket är där nere.
#15 2019-07-30, 23:24
Planet var från flygbolaget Netjets Europe vilket är typ flygets motsvarighet till Taxi Stockholm eller Uber. Vem som helst med lite mer pengar kan boka in en sån flight till valfri destination. Netjets gör ca 5-20 flighter till och från Sverige varje dag. Denna flight var typ lika hemlig som valfri resa med Taxi Stockholm idag.
#16 2019-07-31, 17:05
Ursprungligen postat av Servigin
En kanske inte helt relaterad fråga, men är det normalt att cruise speed och max speed är i princip densamma? Förstår att det är en annan värld men kan ändå inte låta bli att tänka på personbilar där man kanske ligger på runt 10% effektuttag ur motorn och enbart belastar hårt under korta stunder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Challenger_300

Enkelt uttryckt, ja. Det är därför gamla kolvmotorer till propellerflyg har så låg maxeffekt. En bil med 2 liters motor har ger kanske 200 hk vid 6000 rpm. Skulle du pressa bilstackarn så mycket så skulle den inte klara 2000 mil innan service. Ett vanligt trafikflygplan är byggt för att köra (så bränsleeffektivt som möjligt) i en viss hastighet på en viss höjd. Motorerna är anpassade för den hastigheten och har en anpassad maxeffekt. Skillnaden mot bilar är att den klarar att ligga nära maxeffekt längre tid. Flygplansmotorer bör gå att trimma ordentligt vid bildmontage. Som jämförelse togs det fram en prototyp till flytande bepansrad landstigningbandvagn åt USAs marinkår. Tanken var att den på kand skulle åka runt på sina band och att den i vatten skulle kunna plana i 30 knop. Alltså hade motorn två effektlägen, runt 800 hk i landläge (som används mest) och runt 2500 hk i båtläge (som bara används in till stranden).
#17 2019-08-06, 21:09
pollarn
Skulle kunna vara HM arvingen Tham. Såg att hans fru är där nere i dagarna !