bara en timme mellan anknytningsflight, hinner??

#49 2020-01-23, 14:24
NordicKnight
Ursprungligen postat av Elross


Vad är det för buss? Inte de gula som går utanför? Går du ur terminalen vilket du behöver göra från inrikes behöver du väl gå genom kontrollerna igen? Det är lite andra säkerhetsregler mellan utrikes och inrikesflyg.



https://www.swedavia.se/arlanda/nyheter/ny-busstransfer-pa-arlanda-gor-d...
#50 2020-01-23, 16:09
Elross
Ursprungligen postat av Neksnor
Det handlar om en buss som går mellan terminalerna "airside" så att man ska slippa ny säkerhetskontroll.




Där ser man, hade varit smidigt om det funnits tidigare, nu mer blir det oftast stopp i Stockholm och hälsa på men kan vara bra att veta om man vill flyga direkt.

Om busarna går relativt ofta bör det inte vara några problem att hinna, jag undrar bara hur det blir med pass och liknande om man ordnar allt sådant på första flygningen då, flyger man inrikes behöver man inte uppvisa leg eller liknande, kanske räcker att göra det vid sin gate?
#51 2020-01-23, 17:30
Ursprungligen postat av Elross


Där ser man, hade varit smidigt om det funnits tidigare, nu mer blir det oftast stopp i Stockholm och hälsa på men kan vara bra att veta om man vill flyga direkt.

Om busarna går relativt ofta bör det inte vara några problem att hinna, jag undrar bara hur det blir med pass och liknande om man ordnar allt sådant på första flygningen då, flyger man inrikes behöver man inte uppvisa leg eller liknande, kanske räcker att göra det vid sin gate?

Passkontroll lär du göra ändå. Den passkontroll som görs vid gaten är ju bara för att styrka din identitet på biljetten.
Imigrationen står polisen för.
#52 2020-01-23, 18:10
Ursprungligen postat av Elross
Där ser man, hade varit smidigt om det funnits tidigare, nu mer blir det oftast stopp i Stockholm och hälsa på men kan vara bra att veta om man vill flyga direkt.

Om busarna går relativt ofta bör det inte vara några problem att hinna, jag undrar bara hur det blir med pass och liknande om man ordnar allt sådant på första flygningen då, flyger man inrikes behöver man inte uppvisa leg eller liknande, kanske räcker att göra det vid sin gate?

Då T5 används både inom och utom Schengenområdet sker gränskontroll inne i terminalen, alltså "airside".
#53 2020-01-23, 23:40
locationntva
Ursprungligen postat av Elross
Terminal 5 är det vanligaste när man åker utomlands, ibland terminal 2. Terminal 4 är inrikes. Gå genom sky city så är ni på terminal 5, sedan kolla upp vilken ingång om det är första eller om ni ska genom hela terminal 5. Checkar ni in innan ni lyfter från första resan så sparar ni tid.


Jo vi tänkte checka in så tidigt som möjligt, vore bra om man kunde checka in hela vägen, när man stiger på första planet.



Ursprungligen postat av Neksnor
Det handlar om en buss som går mellan terminalerna "airside" så att man ska slippa ny säkerhetskontroll.


Verkar grymt bra!



Detta låter som sagt jättebra, så om jag förstått saken rätt så checkar jag alltså in när jag stiger på planet första gången, och sedan när jag kommer till Arlanda, så går jag inte genom någon säkerhetskontroll utan hoppar helt enkelt på planet som går utrikes till Peking?
#54 2020-01-23, 23:42
locationntva
Ursprungligen postat av Hapoel
Passkontroll lär du göra ändå. Den passkontroll som görs vid gaten är ju bara för att styrka din identitet på biljetten.
Imigrationen står polisen för.



Så undrar var man gör passkontrollen, kanske just efter man hoppar av transferbussen som tagit oss till terminal 5, utrikes?
#55 2020-01-23, 23:43
locationntva
Ursprungligen postat av Neksnor
Då T5 används både inom och utom Schengenområdet sker gränskontroll inne i terminalen, alltså "airside".


Gränskontroll, du menar passkontroll? Alltså, just efter man stigit av transferbussen?
#56 2020-01-24, 00:10
DieTrolle
Ursprungligen postat av locationntva
Gränskontroll, du menar passkontroll? Alltså, just efter man stigit av transferbussen?

CA brukar flyga på F-piren i terminal 5. Så det ni gör är att ta bussen till hållplats F5 och därifrån är det inte många meter till passkontrollen som ni ska passera för att lämna Schengenområdet.
Kolla på kartan
https://www.swedavia.se/contentassets/9daedd4a5af84a22878ddb4c781d4d2c/a...
Där ser du att det inte är långt mellan Gate F5 (som bussen kommer till, våning 2 på kartan) och passkontrollen.
#57 2020-01-24, 02:49
GooksInTheWire
Ursprungligen postat av locationntva
Ja akall tänka på att passa det viktigaste i handbagaget.

Tror du SAS har ansvar för hela resan, trots att anslutande flyg inte är SAS.? Har jag svårt att tro


Jag vet inte vem du köpt biljetten av men om man t ex bokar via SAS hemsida så får man en "SAS-biljett" även om en del av sträckan flygs av Air China.

Har du köpt av en resebyrå så har de i allmänhet bokat motsvarande typ av biljett.

Endast om resebyrån bokat två separata biljetter och pusslat ihop själva så blir det annorlunda.
#58 2020-01-24, 15:57
Ursprungligen postat av locationntva
Gränskontroll, du menar passkontroll? Alltså, just efter man stigit av transferbussen?

Jag menar den id-kontroll som gränspolisen genomför i samband med passage av Schengengräns.

På Arlanda är T5 en utrikesterminal som har delats upp i två delar, inom Schengen och utanför Schengen. När man går in i terminalens airsideområde hamnar man i ”inom Schengen”-området. Vill man ta sig till ”utanför Schengen”- området så måste man passera gränskontroll.
#59 2020-01-24, 21:08
B.Dowie
Ursprungligen postat av locationntva
1, 5 timme är ju 50% mer tid men visst, blir ändå tajt. Jo måste kolla gaten i förväg


Den lilla korvkiosken Arlanda är väl 20ggr mindre än Dubai så tyckte det var en god jämförelse.

Arlanda går man igenom på 30 minuter. Oavsett vart man ska. Det enda som Arlanda är bra på är skyltning (eller om det är så att man som svensk är van med hur skyltmakare arbetar)
#60 2020-01-26, 07:35
locationntva
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag vet inte vem du köpt biljetten av men om man t ex bokar via SAS hemsida så får man en "SAS-biljett" även om en del av sträckan flygs av Air China.

Har du köpt av en resebyrå så har de i allmänhet bokat motsvarande typ av biljett.

Endast om resebyrån bokat två separata biljetter och pusslat ihop själva så blir det annorlunda.


Den är bokad via en resebyrå, och SAS har inget ansvar tydligen, kollade med SAS