Vi som väntar på återbetalning från resebolagen

#1 2020-05-06, 10:23
aki04
Hej, tänkte starta ett litet tråd som liknar den om deklarationen. Eftersom det är mycket i media om tui spillo och ving och att dom inte betalar ut pengarna så tänkte jag se ifall någon överhuvudtaget fått sina pengsr tillbaka. Så jag startar med mig själv då :

Resa till Grekland den 24e maj, 25 000 kr, inte fått mina pengar tillbaka än trots att jag avbokat över en månad sen och får inga klara, svar heller utan bara samma vanliga BS. Mvh Aki
#2 2020-05-06, 11:04
Opaque
Ursprungligen postat av aki04
Hej, tänkte starta ett litet tråd som liknar den om deklarationen. Eftersom det är mycket i media om tui spillo och ving och att dom inte betalar ut pengarna så tänkte jag se ifall någon överhuvudtaget fått sina pengsr tillbaka. Så jag startar med mig själv då :

Resa till Grekland den 24e maj, 25 000 kr, inte fått mina pengar tillbaka än trots att jag avbokat över en månad sen och får inga klara, svar heller utan bara samma vanliga BS. Mvh Aki


Jag fick mina semesterpengar tillbaka förra veckan på mitt kreditkortskonto (Ving), men då var jag långt framme i kön, skulle ha åkt i början av Mars och betalade i Februari. Jag tror att de betar av kön beroende på avresedatum och då ligger du antagligen ganska långt bakom i kön. Jag avbokade inte utan det var Ving som ställde in resan.Det kanske påverkar också ?
#3 2020-05-06, 19:04
aki04
Ursprungligen postat av Opaque
Jag fick mina semesterpengar tillbaka förra veckan på mitt kreditkortskonto (Ving), men då var jag långt framme i kön, skulle ha åkt i början av Mars och betalade i Februari. Jag tror att de betar av kön beroende på avresedatum och då ligger du antagligen ganska långt bakom i kön. Jag avbokade inte utan det var Ving som ställde in resan.Det kanske påverkar också ?


kan vara det, dvs eget initiativ från ving. tui verkar skita i helt
#4 2020-05-06, 23:06
Anemptybox
Väntar på återbetalning för en resa som skulle blivit av den 14:e juni, men resebolaget säger "att det är för tidigt att veta hur det blir" och tänker inte betala tillbaka något förrän tidigast 14 dagar innan planerad avresa. Givetvis handlar det bara om att hålla på folks pengar så långt det går. Har bland annat anmält till ARN.
#5 2020-05-16, 10:34
Väntar på återbetalning för 2 inställda resor. Den första skulle skett i påsk och den andra i slutet av april. Jag har endast fått bekräftelsemail på att de mottagit mina "ansökningar" om att få pengarna tillbaka i mitten april. Sen dess har det varit tyst. Har varit snål och bokat billigaste resan så min mellanhand är skojare som bravofly så jag känner mig inte säker på nån återbetalning.
#6 2020-05-17, 23:12
Elross
Ursprungligen postat av Purkenman63
Väntar på återbetalning för 2 inställda resor. Den första skulle skett i påsk och den andra i slutet av april. Jag har endast fått bekräftelsemail på att de mottagit mina "ansökningar" om att få pengarna tillbaka i mitten april. Sen dess har det varit tyst. Har varit snål och bokat billigaste resan så min mellanhand är skojare som bravofly så jag känner mig inte säker på nån återbetalning.


Vilket bolag är det du flyger med? Jag bokade via supersavetravel och de följer bara bolagens regler.

Från deras sida:
We advise you to verify online on the airlineÂ’s web pages if an airline permits any refunds or changes. Some airlines have stopped offering cash refunds for cancelled flights. Instead, they are offering alternatives such as vouchers or the ability to rebook.
.

Så det verkar i stor utsträckning bero på det bolaget du flyger med om du inte valt till en reseförsäkring från sidan du köpte flyget.

Jag fick vouchers som gäller ett år

Längst ner på sidan finns det en länk till flera olika resebolag och vilka som erbjuder vad

https://www.supersavertravel.se/rf/corona-virus#refunds
#7 2020-05-19, 12:46
bithax
Fick mina stålar efter två veckor genom att reklamera hos Entercard. Rekommenderar alla som betalat med kort att pröva detta om ni inte får nått från resebolaget.

Acceptera inga vouchers då ni har rätt till pengar.
#8 2020-05-19, 18:47
Kaptenstjärt
Ursprungligen postat av bithax
Fick mina stålar efter två veckor genom att reklamera hos Entercard. Rekommenderar alla som betalat med kort att pröva detta om ni inte får nått från resebolaget.

Acceptera inga vouchers då ni har rätt till pengar.


Jag har gjort samma sak och väntar på svar från mitt kortbolag. Tror detta är mycket bättre.
#9 2020-05-19, 20:36
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt


Jag har gjort samma sak och väntar på svar från mitt kortbolag. Tror detta är mycket bättre.


Länka hemsidan och lite mer info tack, tar de avgifter osv?
#10 2020-05-22, 09:59
Kaptenstjärt
Ursprungligen postat av SilverFang13
Länka hemsidan och lite mer info tack, tar de avgifter osv?


Att göra en kortreklamation brukar inte kosta något. Kontakta din kortutgivare och be om en reklamation. Jag fick fylla i en blankett med lite uppgifter och skicka in underlag på varför jag ansåg att jag skulle ha pengarna tillbaka.

Kortutgivarna har lite mer muskler och jag gissar att om flygbolagen inte svarar på deras förfrågan så får du tillbaka pengarna. Den här ”tysta leken” som flygbolag och resebolag kört mot konsumenter fungerar förmodligen inte mot banker/kortutgivare.
#11 2020-05-23, 20:21
BlueMarlin123
Finns det en tidsgräns hur långt efter man betalat ,man kan göra en reklamation?
#12 2021-02-02, 11:26
Jag fick tillbaka mina pengar för en flygning via min bank då jag gjorde en kortreklamation. Skumrask resebyrån har nu typ 11 månader senare plötsligt hört av sig och erbjuder voucher med möjlighet att välja pengar men då en mindre summa än jag betalade

Min bank har tydligt klargjort att får jag pengar tillbaka av flygbolaget senare så kommer banken ta dessa då jag fått hela summan via kortföretaget.

Nu funderar jag på om det vore ett brott att säga ja till voucher (typ 9000kr) och nyttja senare när vi får flyga igen. De har ju uppenbarligen ingen som helst koll på återbetalning via annan part än de själva.