Varför åker flygplan inte bara fortare?

#25 2021-09-02, 16:04
loal
Ursprungligen postat av SittFint
Eller så var det tillräckligt med motvind för att orsaka en försening just denna gång. Det var garanterat lite motvind under några andra dagar också.

Alltså, vad är ditt problem? Att de inte är sena tillräckligt ofta?

Vad är sannolikheten för att det bara är tillräckligt med motvind en dag?
#26 2021-09-02, 16:07
mikaels
Ursprungligen postat av loal
Så enkelt kan det inte vara. Varför åkte de saktare 1 dag av 14? Är det mer medvind än motvind?

Varför kan det inte var just så enkelt? Jetströmmar på 10.000 m kan blåsa åt alla håll, olika under året.
Jag har flugit till och från Kanarieöarna på allt mellan fem och sju timmar, samma rutt.
Så ja, vädret ändrar sig, även högre upp i atmosfären, vad är konstigt med det?

Och det heter fortfarande långsammare, inte saktare, skriv inte som en förskoleelev.
#27 2021-09-02, 16:08
SittFint
Ursprungligen postat av loal
Vad är sannolikheten för att det bara är tillräckligt med motvind en dag?

Baserat på det statistiska underlaget, ca en på fjorton, dvs ca 7%

Ursprungligen postat av mikaels
Och det heter fortfarande långsammare, inte saktare, skriv inte som en förskoleelev.

Inte för att vara sådan, men "saktare" finns med i SAOL. https://svenska.se/saol/?id=2564313&pz=3

Och man kan ju tycka att någon som har så starka åsikter om det ordet borde undvika satsradning.
#28 2021-09-02, 16:09
Fateless
Ursprungligen postat av loal
Vad är sannolikheten för att det bara är tillräckligt med motvind en dag?


Samma som att det är det 2 dagar eller 14 dagar. Bara för att du kastade en 6a med tärningen första kastet minskar/ökar inte chansen att nästa kast också blir en 6a.

Vad har du för diagnos som finner mening i att glo på linjer på flightradar 14 dagar i sträck och dessutom blir helt till dig för att hastigheten på plan varierar vid olika tillfällen?
#29 2021-09-02, 16:12
Som sagt måste man skilja på air speed och ground speed. Ett flygplan är utformat för att klara ett visst hastighetsintervall när det gäller air speed. Råder det då extrem med- eller motvind kan ground speed variera rejält.
En viktig detalj när det gäller air speed är att vanliga passagerarflygplan inte alls trivs i närheten av ljudets hastighet, normalt sett fixar större maskiner ca M 0,80 eftersom vissa luftströmmar runt flygkroppen annars rör sig i överljudshastighet.

I vissa fall får man även ta hänsyn till när man får landa. Som exempel kan nämnas Heathrow där i stort sett inga flyg får landa tidigare än 04.30 och det finns reglerat hur många som får landa innan 06.00.
Vilket gör att det, särskilt när det inte är pandemi, är en rejäl kö med tidiga flyg som börjar landa från klockan 6.

När det gäller förseningar bör man också titta på vilken ankomsttid som nämns på biljetten.
#30 2021-09-02, 16:35
Vit-Brandbil
Ursprungligen postat av loal
Men varför just idag?


Kanske motvind, gör väldigt stor skillnad i flyghastighet. Är det ett Ryanair så kan det också bero på bränslebrist då de tankar mindre för att ha mindre dövikt och alltså flyger billigare.
#31 2021-09-02, 16:41
Kommersiella trafikflygplan flyger i princip alltid lika snabbt - ca 0.78-0.80 Mach.
Ground speed som du ser i gratisversionen av FR24 har inget att göra med hur snabbt planet flyger utan det bestäms av vindar. Vill du ser Mach hastigheten får du betala för ett guld konto på FR24.
#32 2021-09-02, 16:42
jultomtenbrannupp
Planen flyger ju efter airspeed så om det blåser motvind så tar sig planen fram långsammare =långsammare groundspeed.
Sen vet jag inte om det är groundspeed som visas i flightradar?
#33 2021-09-02, 17:56
HaveFun
Ursprungligen postat av loal
Ja din lilla bög. Jag har följt linjen varje dag senaste 2 veckorna. Alla dagar landat i tid, snitt på 2 timmar 50 min flygtid, en hastighet bra över 400 knots.

Bara idag som den landar på 3 timmar 20 minuters flygtid.

Hur kommer det sig att du har sån autistisk koll på någon random flygrutt?
#34 2021-09-02, 18:07
shagmaster
Ursprungligen postat av loal
Ja din lilla bög. Jag har följt linjen varje dag senaste 2 veckorna. Alla dagar landat i tid, snitt på 2 timmar 50 min flygtid, en hastighet bra över 400 knots.

Bara idag som den landar på 3 timmar 20 minuters flygtid.


Kanske pga av jetströmmarna? Jag flög mycket när jag var yngre och det var inte ovanligt piloten sade att vi kommer bli 20 minuter tidiga eller sena.
#35 2021-09-02, 18:18
Mjukost70
Tycker du ska titta på flygningar till o från USA. Varför tar det oftast drygt 8 timmar till New York men bara 7 timmar flyga hem? Samma avstånd men olika flygtid. Nix de sparar inte bränsle på ena hållet och slösar på andra.
#36 2021-09-02, 18:26
Public Enemy
Det brukar bero på motvind