Längsta flygresan och tips för att orka med långa flygningar?

#121 2022-02-20, 21:59
pestloppan
Ursprungligen postat av Bobbyboi
EWR - SIN. ca. 19 timmar. Business, och det var inte alltför plågsamt, men jag skulle nog inte ha betalat för den biljetten själv.


Det är/var väl världens längsta flygsträcka utan stopp?
#122 2022-02-20, 22:05
Bobbyboi
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är/var väl världens längsta flygsträcka utan stopp?


Kan så vara, det var i vilka fall det när det begav sig för mig (som sagt för ca 15 år sedan).
#123 2022-02-20, 22:08
pestloppan
Ursprungligen postat av Spygatt
Stockholm-saigon, när SAS, gjorde ett försök med direktflyg på den rutten,resan tog 14 tim. Ena gången var typ 2009,åkte då buisness, och den resan var en dröm. Ett par år senare åkte jag samma sträcka, men då i apklass, det var förbanne mig en mardröm,å flygresan hem blev förlängd pga. Omdirigering i luftrummet samt kraftig motvind.
Höll på få klaustrofobi nånstans över Mongoliet, så hällde i mig ett antal whisky, tills jag i praktiken slockna, min dumma f-an att man inte hade nå sömntabletter med sig då.


Stockholm-Saigon tar inte 14 timmar med direktflyg, snarare 11-12 timmar. Men ni kanske hade problem med väder eller annat?
#124 2022-02-20, 22:20
kevinhofland
Inte längsta men bästa, Stockholm Dubai med Emirates. Trots ekonomi biljetter blev det ändå billigare än Norwegian och dessutom utan mellanlandning. Nästan tomt plan och mycket bra trerättersmiddag och fick typ allt gratis. Dricka hörlurar mm. Tv spel, filmer, serier och kunde till och med se fotboll live.
#125 2022-02-20, 22:25
Bobbyboi
Ursprungligen postat av rusellpeters
Då var det Airbus 340 ER. Dom hade vanliga turistsäten som kunde fällas mycket mer än vanliga. Det var för att dom hade bara 120 säten i det stora planet gott om plats.
Ibland flyg man över Stilla havet och ibland över Atlanten.
Man följde inte storcirkeln utan efter principen
minimum time. Vindar och jetströmmar var det som bestämde.
Jag hade 3 soluppgångar på en flygning tillbaka till Sin.


Kollade nu Wiki:
Original service (2004–2013)
Singapore Airlines originally offered 64 business class and 117 Executive Economy Class seats on this flight. SIA phased out the Executive Economy Class in favor of 100-seat all-Business Class flights in 2008.

En anekdot från flighten: Slutdestination var Jakarta, och jag hade köpt en flaska whiskey i NY vilken jag blev varse att dom skulle komma att plocka av mig i Singapore vid transit. En mycket vänlig (och vacker) flygvärdinna frågade om jag och mitt resesällskap ville ha två glas och en ishink, men jag avböjde då sällskapet knappt drack någon alkohol alls (och jag inte kände för att sänka en liter Glenmorangie själv). Den pimpinetta flygvärdinnan erbjöd sig då att köpa flaskan av mig för mitt inköpspris vilket jag glatt gick med på.
#126 2022-02-20, 22:30
Titanicsurvivor
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Var snarare regel än undantag att resorna till NYC från Europa tog 10-12 h på början av 2000-talet. Detta pga bränslekostnaderna fortfarande var små då så man kunde flyga längre. Stockholm-London kunde ta 4 h.

Så de låg och cirklade i 5-6 timmar bara för att vaska bränsle?

Har inget minne av detta.
#127 2022-02-20, 23:26
Erpatjoff
Stockholm - LAX. Minns inte om det tog 12 eller 13 timmar, blev försenade i luften på nåt vis minns jag iaf. Jag brukar ta nåt glas vin om jag vill bli lite dåsig, annars bra noise cancelling hörlurar men med "passthrough" ljud om jag vill lyssna bara på "mullret" i planet då det är mysigt som fan. Annars Ipad med filmer om in flight entertainment suger eller som turen jag hade Tobago - Heathrow helt paj i mitt säte och överbokat flyg, det var en jävla skitresa med blixtnedslag och all möjlig jävelskap
#128 2022-02-20, 23:40
blaan
Wien - Sydney en satans massa timmar. Dygnade innan. Somnade direkt. Sov 6 timmar. Söp till de å deckade tills jag vaknade när vi landade.
Va utvilad å fin när jag kom fram
#129 2022-02-21, 00:36
rusellpeters
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Kollade nu Wiki:
Original service (2004–2013)
Singapore Airlines originally offered 64 business class and 117 Executive Economy Class seats on this flight. SIA phased out the Executive Economy Class in favor of 100-seat all-Business Class flights in 2008.

En anekdot från flighten: Slutdestination var Jakarta, och jag hade köpt en flaska whiskey i NY vilken jag blev varse att dom skulle komma att plocka av mig i Singapore vid transit. En mycket vänlig (och vacker) flygvärdinna frågade om jag och mitt resesällskap ville ha två glas och en ishink, men jag avböjde då sällskapet knappt drack någon alkohol alls (och jag inte kände för att sänka en liter Glenmorangie själv). Den pimpinetta flygvärdinnan erbjöd sig då att köpa flaskan av mig för mitt inköpspris vilket jag glatt gick med på.


Ser att dom laborerade med inredningen.

När jag åkte fanns bara executive economy seats. Dom var hårda

Tur du hade.
#130 2022-02-21, 01:15
Mandingo
Flög london-singapore-sydney... bara ett 40m stopp i sgp... söp-sov-åt frulle-söp lite till-sov lite till... sen var det 4h väntan på flyget till cairns, gissa tre gånger vad jag sysselsatte mig med... framme i cairns duschade jag av mig, kvartade in, och dagen efter började semestern...
#131 2022-02-21, 02:09
Rytve
Ursprungligen postat av rusellpeters
Åkte ni över Stilla Havet eller Atlanten?
Har själv flygit sträckan ett flertal ggr.
Men då har det inte funnits business stolar
för dom väger för mycket. På dom specialbyggda airbusplanen Vikten behövs till extratankar och bränsle.


Den trafikeras enbart av en A350-900 ULR just nu. Det finns enbart buisness och premium ekonomi på den flighten. Jag ville åka den innan covid men tyckte prislappen va för hög, och ville inte lägga på miles enbart för att flyga 18 timmar.

Om jag inte minns fel är nummer 2 på längsta rutten Doha-Auckland.
#132 2022-02-21, 20:16
QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Så de låg och cirklade i 5-6 timmar bara för att vaska bränsle?

Har inget minne av detta.

Bränslet var mycket mycket billigare då. Och ingen konkurrens från lågprisbolag.