Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#25 2022-04-09, 01:23
Severloh
Ursprungligen postat av Tuttarna-I-Soppan
sant. man ska tränga sig fram för kung å fosterland och skita i allt och alla som är före en



Tränga sig före vadå? Som jag skrev så har jag inte erfarit någon nämnvärd kö alls i varken Kastrup eller Gardermoen (eller för den delen Charles de Gaulle eller någon annan flygplats). Jag har bara upplevt det på Arlanda.
#26 2022-04-09, 07:44
rusellpeters
Varför har man säkerhetskontroll för alla?

Man vet i vilka grupper ev terrorister finns,
i Israel granskar man bara dessa grupper.

Moster Agda 74 inser man att man inte behöver bry sig om.

Säkerhetskontrollen på Arlanda har aldrig stoppat något attentat.
Den är i princip onödig.

Innan 911 kollade man 25% av passagerarna.
Det är massor med muslimer som jobbar på säkerhetskontrollen på Arlanda.

Säkerhetskontroll är som vaccinpass ĺöjlig byråkratisk som inte stoppar nåt.
#27 2022-04-09, 08:03
redlineoffside
Sverige börjar sakteliga förvandlas till ett U-land. Bokstavligen.

Förutom Arlanda som är Europas sämsta och minst koordinerade flygplats så fungerar i princip ingen av våra statliga myndigheter eller företag.

Haveriet inom polismyndigheten, dels med tanke på hanteringen av passbokningar och dels den försvinnande låga uppklarningsprocenten.

Public Service, migrationsverket, SJ, SÄPO, åklagarmyndigheten, offentlig sjukvård, läroverket osv osv.

Men man kan inte förvänta sig annat med ett land fyllt till bredden med över 2 miljoner skrupelfria blattar och bidrags- och sossepolitik.
#28 2022-04-09, 08:38
Onkel-Ben-ny
Ursprungligen postat av redlineoffside
Sverige börjar sakteliga förvandlas till ett U-land. Bokstavligen.

Förutom Arlanda som är Europas sämsta och minst koordinerade flygplats så fungerar i princip ingen av våra statliga myndigheter eller företag.

Haveriet inom polismyndigheten, dels med tanke på hanteringen av passbokningar och dels den försvinnande låga uppklarningsprocenten.

Public Service, migrationsverket, SJ, SÄPO, åklagarmyndigheten, offentlig sjukvård, läroverket osv osv.

Men man kan inte förvänta sig annat med ett land fyllt till bredden med över 2 miljoner skrupelfria blattar och bidrags- och sossepolitik.

Företagen som säljer mat och dryck efter säkerhetskontrollen fungerar i alla fall. 50 kronor för en flaska vatten och 150 för en öl ger bra service men i övrigt håller jag med.
#29 2022-04-09, 09:21
Kronvraket
Ursprungligen postat av Siegfrid
Avarn? Hade vi inte outsorcat säkerhetskontrollen till kineserna? Förut var det klankriminella som skötte säkerheten.


Ja jag har grubblat över det när man flugit från Arlanda , nästan bara mellanösternfolk i säkerhetskontroll o i butikerna. Har faktiskt varit olustigt då man ju kan tänka sig att någon av dem med vilje släpper igenom kusin Muhammeds väska med kniv eller annat vapen i, vips en upprepning av 9 septemberÂ….
#30 2022-04-09, 09:30
LagomLat
Ursprungligen postat av Kronvraket
Ja jag har grubblat över det när man flugit från Arlanda , nästan bara mellanösternfolk i säkerhetskontroll o i butikerna. Har faktiskt varit olustigt då man ju kan tänka sig att någon av dem med vilje släpper igenom kusin Muhammeds väska med kniv eller annat vapen i, vips en upprepning av 9 septemberÂ….


Vad hände 9 September?

LL
#31 2022-04-09, 09:31
Dilutin
Ursprungligen postat av redlineoffside
Sverige börjar sakteliga förvandlas till ett U-land. Bokstavligen.

Förutom Arlanda som är Europas sämsta och minst koordinerade flygplats så fungerar i princip ingen av våra statliga myndigheter eller företag.

Haveriet inom polismyndigheten, dels med tanke på hanteringen av passbokningar och dels den försvinnande låga uppklarningsprocenten.

Public Service, migrationsverket, SJ, SÄPO, åklagarmyndigheten, offentlig sjukvård, läroverket osv osv.

Men man kan inte förvänta sig annat med ett land fyllt till bredden med över 2 miljoner skrupelfria blattar och bidrags- och sossepolitik.
Enig i detta. Man har i åratal minskat anslagen till de myndigheter du nämner, plus många fler. Det har man kunnat göra eftersom det är något som inte riktigt märks. Vart pengarna har gått istället är vi rörande överens om.

Nu är det "bemanningsproblem" i säkerhetskontrollerna i Terminal 5. Inte många som är är förvånade.
#32 2022-04-09, 09:39
Siegfrid
Två timmar före avgång rekommenderas nu för inrikes resor, tre för utrikes enligt radionyheterna.
Någon fåne talade om vikten av att checka in på nätet innan man tar sig till Arlanda.

På vilket sätt påverkar det kön i säkerhetskontrollen?
#33 2022-04-09, 10:11
PoljeX
Det här har ju inte med bara Arlanda att göra, det är likadant i hela Europa. Beror på personalbrist, folk är sjukskrivna på grund av nya covidvågen.
Massa flighter inställda i Västeuropa sista veckan av samma orsak. British Airways och många fler. Det fattas både piloter och personal.

Ursprungligen postat av Agitatze
Hujedamig, nu har det kört ihop sig på Arlanda igen!

Personer på plats vittnar om total misär:
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/laanga-koeer-paa-arlanda-vi-b...



Swedavia som ansvarar för driften av flygplatsen har svårt att få till bemanningen av säkerhetskontrollerna.



Är det acceptabelt att vår största nationella flygplats håller så låg nivå?
Någon som befinner sig på plats i tumultet?

Har själ varit med om liknande när jag skulle flyga utomlands på tjänsteresa, och då var det bara att skoningslöst plöja rakt genom köerna för att hinna med flyget.

Får man skylla sig själv som inte kommit till flygplatsen ett dygn tidigare (som många i passkaostråden skulle ha sagt)? Eller kunde situationen undvikits?
#34 2022-04-09, 10:33
fummelpummel
Ursprungligen postat av Agitatze
Hujedamig, nu har det kört ihop sig på Arlanda igen!

Personer på plats vittnar om total misär:
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/laanga-koeer-paa-arlanda-vi-b...



Swedavia som ansvarar för driften av flygplatsen har svårt att få till bemanningen av säkerhetskontrollerna.



Är det acceptabelt att vår största nationella flygplats håller så låg nivå?
Någon som befinner sig på plats i tumultet?

Har själ varit med om liknande när jag skulle flyga utomlands på tjänsteresa, och då var det bara att skoningslöst plöja rakt genom köerna för att hinna med flyget.

Får man skylla sig själv som inte kommit till flygplatsen ett dygn tidigare (som många i passkaostråden skulle ha sagt)? Eller kunde situationen undvikits?


Det är ju klart underdimensionerat om det är kö och synnerligen om det är mycket kö.
#35 2022-04-09, 10:33
Sinrath
Ursprungligen postat av Agitatze

Har själ varit med om liknande när jag skulle flyga utomlands på tjänsteresa, och då var det bara att skoningslöst plöja rakt genom köerna för att hinna med flyget.


Plöja rakt genom säkerhetskontrollen? Förbi alla som köar och med bagaget i famnen? Och dom släpper dig på planet efter detta maraton bara sådär?
#36 2022-04-09, 11:21
Agitatze
Ursprungligen postat av Sinrath
Plöja rakt genom säkerhetskontrollen? Förbi alla som köar och med bagaget i famnen? Och dom släpper dig på planet efter detta maraton bara sådär?


Nej, fram till säkerhetskontrollen såklart, knasboll där. Genom kontrollen fick jag gå som ett lydigt får liksom resten av pöbeln.

Kom till Arlanda i god tid som vanligt för en morgonflygning, och möts av ett TOTALT kaos, likt det i artikeln. Står i kön i drygt 30-40 minuter, och inser att det inte fanns en chans i världen att jag skulle hinna med flyget, utifrån hur mycket kön rört sig på den tiden.

Eftersom man inte heller fick betala sig igenom Fast Track på plats (det får endast göra i samband med bokning...)
Jag hade ett planerat möte, och en väntande kund i Paris, så det var bara att plöja, tyvärr. Inte en chans att jag låter flygplatsens inkompetens gå ut över mig och firman i det läget.

Detta skedde alltså innan pandemin, så det gick inte att skylla på då, utan de klarade helt enkelt inte att leva upp till kraven.