Hade fel resedatum när jag bokade via resebyrå

#1 2023-10-29, 13:51
bonden555
Jag gjorde bokningen på en resa utomlands nu under helgen, och resebyrån öppnar föst på måndag. Någon med erfarenhet som vet om att det går att omboka avresedatum? De har ju inte köpt biljetten än, och jag valde en basprodukt utan tilläggsavgifter

Det fanns någon tilläggsprodukt för 2500kr om man vill kunna okmboka som redan köpts hos flygbolaget.

Tror ni att dom bara kan lägga till mellanskillnaden, eller ge mig någon mindre omboknigsavgift när jag bokar om avresedatumet? Hur ser det ut på resebyråerna? Hittar inget på deras hemsida om villkor om detta, utan där pratar man bara om den där tilläggsprodukten 2500kr, när en biljett redan köpts, och att det inte finns någon distansavtalslag för flybiljetter, och att det är mitt ansvar att kolla att avresedatumet stämmer.
#2 2023-10-29, 13:53
Lagopussy
Resebyrå? Timetravel?

Förlåt, kunde inte låta bli. Oroa dig inte, de hjälper dig säkert gärna på måndag, det är deras affärsidé och när alla bokar på ätet numera är de säkert rädda om sina kunder.
#3 2023-10-29, 13:57
bonden555
Ursprungligen postat av Lagopussy
Resebyrå? Timetravel?

Förlåt, kunde inte låta bli. Oroa dig inte, de hjälper dig säkert gärna på måndag, det är deras affärsidé och när alla bokar på ätet numera är de säkert rädda om sina kunder.



Jag hoppas det. Jag bokade via RCG
#4 2023-10-29, 14:03
godboy
Ursprungligen postat av bonden555
Jag hoppas det. Jag bokade via RCG

Det beror väl på vad du valt för alternativ, ombokningsbar? avbokningsbar? eller ingendera? Jag tänker att processen är rätt automatiserad med bokningar, det är liksom ingen individ som sitter och knappar in det du knappat in i efterhand, utan bokat är bokat.
#5 2023-10-29, 14:14
bonden555
Ursprungligen postat av godboy
Det beror väl på vad du valt för alternativ, ombokningsbar? avbokningsbar? eller ingendera? Jag tänker att processen är rätt automatiserad med bokningar, det är liksom ingen individ som sitter och knappar in det du knappat in i efterhand, utan bokat är bokat.



Så här står det:

"Flygbiljetterna är enligt flygbolagets regler oftast inte omboknings- eller återbetalningsbara.



Om du däremot vid bokning tecknar dig för vår tjänst Flexi Book – (AFB) så kan du boka om oavsett flygbolagets regler enligt villkoren i denna sektion.



Flexi Book – (AFB) är RCGs egen tjänsteprodukt där vi förmedlar ett uppdaterat transport avtal mellan dig och flygbolaget. Det innebär att all ombokning med produkten AFB - ombokningsbar biljett måste ske via vår kundtjänst."


Jag la inte till tjänsten Flexi book som verkar vara för redan utfärdad biljett, men nu la jag ordern under helgen, så de har inte hunnit köpa biljetten, och deras villkor på hemsidan nämner inget om det. Men de nämner att om man inte har tilläggstjänsten så följer de flygbolagets regler. Så jag antar att om de inte köpt biljetten, så är de säkert medgörliga och kan omboka åt en.

Nu hittade jag förresten detta på flygbolagets hemsida:

"FLIGHT / DATE CHANGE
done Permitted with fee USD 100 or equivalent
Please refer to "Purchase Conditions" > "Penalties and Surcharges" during the booking process.
Additional fare and taxes (if any) must be collected before ticket expiration."

Så i värsta fall kan jag kontakta flygbolaget direkt och betala 100dolla i straffavgift
#6 2023-10-29, 14:24
godboy
Ursprungligen postat av bonden555
Så här står det:

"Flygbiljetterna är enligt flygbolagets regler oftast inte omboknings- eller återbetalningsbara.



Om du däremot vid bokning tecknar dig för vår tjänst Flexi Book – (AFB) så kan du boka om oavsett flygbolagets regler enligt villkoren i denna sektion.



Flexi Book – (AFB) är RCGs egen tjänsteprodukt där vi förmedlar ett uppdaterat transport avtal mellan dig och flygbolaget. Det innebär att all ombokning med produkten AFB - ombokningsbar biljett måste ske via vår kundtjänst."


Jag la inte till tjänsten Flexi book som verkar vara för redan utfärdad biljett, men nu la jag ordern under helgen, så de har inte hunnit köpa biljetten, och deras villkor på hemsidan nämner inget om det. Men de nämner att om man inte har tilläggstjänsten så följer de flygbolagets regler. Så jag antar att om de inte köpt biljetten, så är de säkert medgörliga och kan omboka åt en.

Nu hittade jag förresten detta på flygbolagets hemsida:

"FLIGHT / DATE CHANGE
done Permitted with fee USD 100 or equivalent
Please refer to "Purchase Conditions" > "Penalties and Surcharges" during the booking process.
Additional fare and taxes (if any) must be collected before ticket expiration."

Så i värsta fall kan jag kontakta flygbolaget direkt och betala 100dolla i straffavgift

Jag kan inte regelverket kring detta, men ett tips är att titta på paketreselagen om du nu bokat allt i ett. Sen är det inte så att dina flygbiljetter inte är bokade ännu, detta sker ju naturligtvis elektroniskt och kan ske vid vilken tidpunkt som helst.

Så har du inget av eller ombokningsskydd är jag rädd att du är rökt. Men återkom gärna med hur det löste sig eller ej.
#7 2023-10-29, 14:33
Moderatorhora
Oavsett avtal och regler är resebyråer precis som alla andra måna om sina kunder. Kan de hjälpa till så gör dom oftast det. Kan vara knepigare när de säljer en tjänst som rör just ditt dilemma, men det kan man nog snacka förbi.
#8 2023-10-29, 14:33
bonden555
Jag klickade på andra knappval och lyckades komma i kontakt med en person, fast de har stängt idag. och de hade en samma dag refund. SÅ jag tog chansen och betalade en straffavgift på 800kr ,men kunde refunda biljetten på 16000kr. Hon sa att de säkert kunde fixa det på måndag och ändra datum mot en avgift, men jag valde att inte ta den chansen
#9 2023-10-29, 14:49
Onanikrem
Ursprungligen postat av bonden555
Jag klickade på andra knappval och lyckades komma i kontakt med en person, fast de har stängt idag. och de hade en samma dag refund. SÅ jag tog chansen och betalade en straffavgift på 800kr ,men kunde refunda biljetten på 16000kr. Hon sa att de säkert kunde fixa det på måndag och ändra datum mot en avgift, men jag valde att inte ta den chansen
Du gjorde nog ett klokt val där.

Av egen erfarenhet så skall man inte boka resor/biljetter/hotellrum på nätet (eller alls) när man druckit jästa och brända drycker.

Råkat boka ett mindre hotellrum än antalet på vårt sällskap en gång. Vilket gjorde sällskapet mycket missnöjda vid ankomst. Det blev jag som fick sova på golvet och ändå betala dubbelt pris.
#10 2023-10-29, 15:01
bonden555
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du gjorde nog ett klokt val där.

Av egen erfarenhet så skall man inte boka resor/biljetter/hotellrum på nätet (eller alls) när man druckit jästa och brända drycker.

Råkat boka ett mindre hotellrum än antalet på vårt sällskap en gång. Vilket gjorde sällskapet mycket missnöjda vid ankomst. Det blev jag som fick sova på golvet och ändå betala dubbelt pris.



Ja, det är typiskt att detta ändå tillslut skulle hända. Gälle att kontrollera det noggrant nästa gång.
#11 2023-10-29, 16:27
amatoll
Ursprungligen postat av Lagopussy
Resebyrå? Timetravel?

Förlåt, kunde inte låta bli. Oroa dig inte, de hjälper dig säkert gärna på måndag, det är deras affärsidé och när alla bokar på ätet numera är de säkert rädda om sina kunder.


Deras affärsidé är att "hjälpa" sina kunder?
Är du 14 år?
Deras affärsidé är till exempel den tilläggsprodukten a' 2 500 kr som TS skriver om.
Ombokningar är en deras största intäktskällor.
#12 2023-10-29, 20:25
Waterproof32
Ursprungligen postat av bonden555
Jag gjorde bokningen på en resa utomlands nu under helgen, och resebyrån öppnar föst på måndag. Någon med erfarenhet som vet om att det går att omboka avresedatum? [highlight]De har ju inte köpt biljetten än[/highlight], och jag valde en basprodukt utan tilläggsavgifter

Det fanns någon tilläggsprodukt för 2500kr om man vill kunna okmboka som redan köpts hos flygbolaget.

Tror ni att dom bara kan lägga till mellanskillnaden, eller ge mig någon mindre omboknigsavgift när jag bokar om avresedatumet? Hur ser det ut på resebyråerna? Hittar inget på deras hemsida om villkor om detta, utan där pratar man bara om den där tilläggsprodukten 2500kr, [highlight]när en biljett redan köpts[/highlight], och att det inte finns någon distansavtalslag för flybiljetter, och att det är mitt ansvar att kolla att avresedatumet stämmer.
Nu har du redan ångra hela köpet men för info nästa gång.
När du lägger in köpet går det hela vägen till flygbolaget. Det gör det dygnet runt utan att någon på resebyrån skriver in din resan manuellt igen, annars skulle massor med biljetten kunnat ändra sig till nästa dag. Flyg blir fulla och priser ändrar sig kontinuerligt. Bekräftelsen du får i slutet av bokningen är att flygbolaget har reserverat en plats till dig på flygningen.
Den andra saken som jag markerade är också fel, man kan inte lägga till extra funktioner som avbokningsskydd i efterhand. Hela saken gå ju ut på att flygbolaget ska bli säkrare på att deras flyg blir fulla och att inte en massa folk bokar resor som de sedan ångrar. Det lite som att man inte kan ta en hemförsäkring när det börjat brinna hemma eller en större bilförsäkring när du redan står i snövallen.
Är du osäker på datumen så välj en resa där du kan ändra, kostar lite mer men du behöver inte betala för en helt ny resa.

Tänk också på att ofta kan man inte bara ta hemresan om man inte tagit utresan men det är olika beroende på flygbolag och hur resan bokades.