Tips till flygrädd

#1 2006-12-11, 13:00
Dynamik
Mm, ska iväg till thailand den 15e.. lång jävla flygtur på 10 timmar, ett riktigt jävla trauma alltså, och nej jag kommer inte att sova. Har alltid vart grymt flygrädd men har samtidigt bestämt mig för att inte käka nåra piller, vill hellre ta tillfället i akt och försöka bearbeta flygrädslan. Fan får ångest bara jag tänker på det .

Men till frågan, är det någon som har nåra tips på hur man kan förebereda sig inför resan eller bara tips på saker man kan göra på planet så vore jag tacksam
#2 2006-12-11, 13:10
dot_
Ursprungligen postat av Dynamik
Mm, ska iväg till thailand den 15e.. lång jävla flygtur på 10 timmar, ett riktigt jävla trauma alltså, och nej jag kommer inte att sova. Har alltid vart grymt flygrädd men har samtidigt bestämt mig för att inte käka nåra piller, vill hellre ta tillfället i akt och försöka bearbeta flygrädslan. Fan får ångest bara jag tänker på det .

Men till frågan, är det någon som har nåra tips på hur man kan förebereda sig inför resan eller bara tips på saker man kan göra på planet så vore jag tacksam



Lika delar stilnox och single malt whiskey borde gora susen.
#3 2006-12-11, 13:14
Dynamik
Ursprungligen postat av dot_
Lika delar stilnox och single malt whiskey borde gora susen.


Var det så svårt att läsa dom 6 raderna jag hade skrivit?
#4 2006-12-11, 13:34
Roger Pontare
Kan inte det där riktigt men jag har hört att det inte är bra att att dricka sprit om man är flygrädd så det kanske du borde undvika då. Försök att slappna av, lyssna på musik, kolla på film, läsa en bra bok etc. 10 timmar är inte så farligt men det går nog fortast om du försöker sova. Ta eventuellt en lugnande tablett typ stesolid eller nåt liknande. "Jag kan flyga jag är inte rädd" som terapisten i sällskapsresan säger, det funkar kanske också.
#5 2006-12-11, 13:37
Urandir
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Kan inte det där riktigt men jag har hört att det inte är bra att att dricka sprit om man är flygrädd så det kanske du borde undvika då. Försök att slappna av, lyssna på musik, kolla på film, läsa en bra bok etc. 10 timmar är inte så farligt men det går nog fortast om du försöker sova. Ta eventuellt en lugnande tablett typ stesolid eller nåt liknande. "Jag kan flyga jag är inte rädd" som terapisten i sällskapsresan säger, det funkar kanske också.


Mm, precis. Det viktigaste är ju att du intalar dig själv att du inte är rädd, att du vet att du klarar av det osv.
#6 2006-12-11, 13:52
Siden-Carlsson
Fakta brukar hjälpa. Ju mer kunskap du har desto mindre rädd är du. Tog mig friheten att citera mitt eget inlägg från följande tråd: http://www.flashback.info/showthread.php?t=181168

Det första du ska tänka på är att du inte sitter i en flygplanskropp med två vingar på. Du sitter på en enda stor vinge med en flygplanskropp på. Vingarna kan alltså inte trilla av eller böjas sönder och hela konstruktionen klarar av mycket mer än de påfrestningar den faktiskt utsätts för.

Denna vinge är konstruerad så att den inte kan falla rakt ner. Har den bara höjd så måste den liksom framåt. Det gäller alla flygplan, både stora som små, och den förfinade konstruktionen ger alla plan ett glidtal på höjden gånger tio. Om planet är tio kilometer meter upp så kan det alltså glidflyga 10 mil. Och rutterna ligger så att det nästan alltid finns flygplatser att landa på inom det här talet ifall något skulle hända.

Visste du förresten att alla flygplan glidflyger när de landar? Under inflygning går alltid motorerna på tomgång och man reglerar planets fart genom att höja och sänka nosen. Så även stora trafikflygplan är till för att glidflygas med, inte bara små flygplan.

Det andra du ska tänka på är att det finns back-up-system för precis varenda sak ombort. Bränslet räcker alltid till minst en reservflygplats om det skulle vara dimma eller andra saker som gör att man inte kan landa på ordinarie flygplats. Ofta har man bränsle till två reservlandningsplatser och de är utsedda långt innan flygningen börjar. Pajar en generator finns det två till. Pajar ett hydrauliksystem finns det ett till. Pajar en motor finns det minst en till. Pajar mekanismen som fäller ner landningsställen så går de att fälla ner manuellt o.s.v. Det finns som du vet till och med en back-up på piloten, och de äter aldrig samma mat, för säkerhets skull.

Jag frågade en gång en pilot om han någonsin råkat ut för allt det här jag just räknade upp med hydralikstrul och generatorhaveri. "Ja, alltihop" svarade han "men aldrig på samma gång". Olyckor sker inte för en generator pajar, utan när flera olyckliga omständigheter inträffar på samma gång. Det är här du får använda ditt förnuft och tänka sannolikhetslära. Att det ska gå så käpprätt åt helvete är helt sonika för otroligt för att man ska orka oroa sig.

En tredje sak att tänka på är att ett flygplan aldrig har störtat på grund av turbulens när de väl är uppe i luften. De är byggda för att flyga i alla möjliga väder och det flygplan finns knappt som under sin livtid får det värre än under sina provturer. Man vet helt enkelt att de klarar av alla väder man flyger i. Är det för blåsigt vid landningen så avvaktar man lite eller flyger helt enkelt till en annan flygplats dör det blåser mindre.

För det fjärde så förbättras säkerheten hela tiden. Efter gottröraolyckan, som ju berodde på att isbildningar på vingen for in i motorerna, så måste man känna efter med händerna på vingen innan man får ge sig av. Innan olyckan räckte det med att titta på vingen. Och för varje olycka ökas säkerheten på mer och mer och mer, små konstruktionsmissar rättas till och rutiner ses över för varje incident. Numera är det löjligt säkert att flyga.

Slutligen. Skulle piloter och flygvärdinnor hålla på med det där om det var farligt? Så jävla bra betalt får man inte för att hälla upp kaffe åt resenärer i ett stålrör. Dessutom är det tveksamt om flygbolagen är beredda att riskera ett flyplan värt hundratals miljoner och sjukt höga ersättningar till anhöriga till offer i en flygolycka. Det har helt enkelt inte råd att slarva med säkerheten.

Ha det så skönt i Thailand och låt inte rädsla sabba din semester. Njut istället av flygresan och av att du är på väg. Bon voyage!
#7 2006-12-11, 14:11
Dynamik
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Fakta brukar hjälpa. Ju mer kunskap du har desto mindre rädd är du. Tog mig friheten att citera mitt eget inlägg från följande tråd: http://www.flashback.info/showthread.php?t=181168


Ha det så skönt i Thailand och låt inte rädsla sabba din semester. Njut istället av flygresan och av att du är på väg. Bon voyage!


Mycket bra svar! Ska läsa på lite om flygplan & hur dom fungerar. Skönt att ha det klart för sig att rädslan trots allt är helt obefogad.. Läste nu också om att just det här med massa olika ljud i flygplanen faktiskt är helt normalt. Något som jag har tyckt vart jobbigt tidigare.
#8 2006-12-11, 14:21
Siden-Carlsson
Ursprungligen postat av Dynamik
Mycket bra svar! Ska läsa på lite om flygplan & hur dom fungerar. Skönt att ha det klart för sig att rädslan trots allt är helt obefogad.. Läste nu också om att just det här med massa olika ljud i flygplanen faktiskt är helt normalt. Något som jag har tyckt vart jobbigt tidigare.


Flygplan ser ju jävligt high-tech ut och man tänker att det finns massor av saker som kan gå fel. Men faktum är att det allra mesta av tekniken ombord är till för passagerarnas komfort; det är air condition, underhållningssystem, högtalarsystem, kaffebryggare och tusen andra saker som inte har ett dugg med planets flygförmåga att göra. I princip kan man säga att det enda planet behöver för att kunna flyga, och det är ju det man vill veta som flygrädd, höjd och förmågan att styra planet. Resten är bara lyx och det är egentligen skitsamma om det pajar.

Kolla in det hr företaget, de har hjälp många flygrädda genom åren med sina kurser.

http://www.aviasafe.se/

#9 2006-12-11, 14:23
paggan
Man måste flyga dygnet runt i 25000 år för att råka ut för något....statistiskt sett alltså.
#10 2006-12-11, 14:31
antonioE
Ursprungligen postat av paggan
Man måste flyga dygnet runt i 25000 år för att råka ut för något....statistiskt sett alltså.


Vet inte, men också hört nå liknande.

Iaf är risken att råka ut för en dödlig olycka mer eller mindre icke existerande och är mycket större channs att du vinner en 10 milj på bingolotto 2ggr i sträck.
#11 2006-12-11, 14:32
Roger Pontare
Nu vet jag inte om det här lugnar dig men jag brukar tänka så att händer nåt så är man ju 300 människor som dör samtidigt, man dör inte ensam alltså, men det är kanske ingen större tröst. :|
#12 2006-12-11, 14:35
Siden-Carlsson
Ursprungligen postat av paggan
Man måste flyga dygnet runt i 25000 år för att råka ut för något....statistiskt sett alltså.


Just sådan info är man inte riktigt redo att ta till sig när man är flygrädd, tror jag. Men visst har du rätt, även om jag tror att dina siffror var lite överdrivna.

En annan sak att tänka på som flygrädd är på hur mycket det flygs. När man är rädd tenderar man att läsa allt om olyckor och titta ppå katastrofprogram på TV, man frossar i sin rädsla och tror att det sker många olyckor.

Men som jag skrev i den andra tråden (som jag länkade till) så flygs det enormt mycket. Bara i Sverige, som är ett pytteland, flygs det fruktansvärt mycket med hundratals avgångar varje dag till olika destinationer. Lägger man dessutom till stora flygplatser som Heathrow, De Gaulle, JFK i New York, Lax i Los Angeles, Narita i Tokyo, alla flygplatser i Kina, Indien, Australien, ja i hela världen så inser man hur vansinnigt mycket det flygs och hur extremt sällan det rapporteras om dödsolyckor. Och de olyckor som sker, sker allra oftast i underutvecklade länder.

Det är statistik som jag tror flygrädda gillar.