Hitta diskussioner med liknande innehåll

FAQ: Bo och Arbeta i Dublin

#1969 2015-01-19, 10:30
Ursprungligen postat av attachee
Jag ska snart ha min sista intervju med CPL/HP. Har läst tidigare i tråden att när man har kommit så långt med IBM så är jobbet redan klart. Är det någon som vet om detsamma gäller HP? Eller är de hårdare med intervjuerna?


När jag var där, för 3 år sedan, så skreks det efter folk eftersom omsättningen är så hög. Så nog tror jag du sitter säkert.

Ursprungligen postat av attachee

Undrar också om någon vet hur HP:s "relocation package" funkar? Beställer och betalar de ens flyg direkt eller får man visa upp kvitton och få pengarna senare?


Du får betala allt själv och sen får du pengarna tillbaka i efterhand. Annars skulle vem som helst kunna fixa en gratis semester på Irland ju Bara att gå igenom intervjuerna, få flygbiljetterna och sen skita i att dyka upp på jobbet.
#1970 2015-01-19, 11:59
Ursprungligen postat av attachee
Jag ska snart ha min sista intervju med CPL/HP. Har läst tidigare i tråden att när man har kommit så långt med IBM så är jobbet redan klart. Är det någon som vet om detsamma gäller HP? Eller är de hårdare med intervjuerna?

Undrar också om någon vet hur HP:s "relocation package" funkar? Beställer och betalar de ens flyg direkt eller får man visa upp kvitton och få pengarna senare?


Ursprungligen postat av Kausti

Du får betala allt själv och sen får du pengarna tillbaka i efterhand. Annars skulle vem som helst kunna fixa en gratis semester på Irland ju Bara att gå igenom intervjuerna, få flygbiljetterna och sen skita i att dyka upp på jobbet.


HP/CPL relocation package innebär att när du fått positionen så betalar dom flyg och boende, inget mer..
Så var det iallfall när jag flyttade ner för lite mer än 2 år sedan.
#1971 2015-01-20, 16:07
attachee
Ursprungligen postat av mot.pride
HP/CPL relocation package innebär att när du fått positionen så betalar dom flyg och boende, inget mer..
Så var det iallfall när jag flyttade ner för lite mer än 2 år sedan.


Ok, de ringde från CPL idag och sa att de var mycket nöjda med intervjun och att de ska höra av sig snart angående ett startdatum så jag antar att jag åker snart. Någon som vet hur lång tid de brukar ta på sig för att bestämma datum?
#1972 2015-01-23, 16:47
Ursprungligen postat av attachee
Ok, de ringde från CPL idag och sa att de var mycket nöjda med intervjun och att de ska höra av sig snart angående ett startdatum så jag antar att jag åker snart. Någon som vet hur lång tid de brukar ta på sig för att bestämma datum?


Ring dom varannan dag och fråga om uppdatering.
Risken finns annars att dom är RIKTIGT slöa och inte hör av sig på ett par veckor.

Hade min intervju för CPL 29e Juni, sen hörde jag ingenting på en vecka, så jag försökte ringa rekryteraren den 6:e Juli, vilket gick till voicemail.
Mailade honom och fick direkt svar på mailet med meddelandet att jag fick jobbet.

Samma dag frågade han vilket datum jag kunde börja, jag sa när som helst och kom med förslag om att börja Måndag den 16:e Juli, fick inte svar på ett par dagar så det fanns inte tid att ordna med flyg - vilket resulterade i att mitt faktiska startdatum blev den 23:e Juli.
#1973 2015-01-24, 12:20
attachee
Ursprungligen postat av Lajtel
Ring dom varannan dag och fråga om uppdatering.
Risken finns annars att dom är RIKTIGT slöa och inte hör av sig på ett par veckor.

Hade min intervju för CPL 29e Juni, sen hörde jag ingenting på en vecka, så jag försökte ringa rekryteraren den 6:e Juli, vilket gick till voicemail.
Mailade honom och fick direkt svar på mailet med meddelandet att jag fick jobbet.

Samma dag frågade han vilket datum jag kunde börja, jag sa när som helst och kom med förslag om att börja Måndag den 16:e Juli, fick inte svar på ett par dagar så det fanns inte tid att ordna med flyg - vilket resulterade i att mitt faktiska startdatum blev den 23:e Juli.


Ok, nu behövde jag inte ens ringa de. De skickade ett mail igår och meddelade att de inte fått höra något nytt angående startdatumet men jag får väl ringa och kolla nästa vecka om de inte hör av sig igen.
#1974 2015-02-04, 18:07
ABB har valt att inte förlänga sitt kontrakt med IBM, verksamheten kommer avslutas i Q4 2015 / tidigt Q1 2016.
#1975 2015-02-11, 18:37
SunWukong
Hur mkt har stället krympt egentligen på något år nu? Har än fler än Lantmännen, Nordea och nu ABB som lämnat?
#1976 2015-02-13, 14:10
Ursprungligen postat av SunWukong
Hur mkt har stället krympt egentligen på något år nu? Har än fler än Lantmännen, Nordea och nu ABB som lämnat?


Tror detta är alla konton vi har kvar;

* ABB (Lämnar som sagt "snart")
* SMB
* SAS (På ingång)
* Cola
* BP
* SAPA
* AMEX
Aer Lingus
Bord Gáis
Ministry of Defence
Musgrave (Nytt, CTS och HD)
* Danske Bank
ABN AMRO
Leo Pharma
Astellas
* Sandvik (Nytt, bara CTS)
Bank of Ireland (Bara UA)

Utav dessa är dom svensktalanden kontona markerade med *, och Musgrave samt Leo Pharma CTS sköts av Nordic CTS.
#1977 2015-03-05, 18:21
Nu verkar det som att Danske Bank försvinner från IBM också, redan till sommaren lät det som.
#1978 2015-03-06, 11:28
Yxherren
Ursprungligen postat av Lajtel
Nu verkar det som att Danske Bank försvinner från IBM också, redan till sommaren lät det som.

Hur kommer det sig att så många flyr IBM? Är IBM dåliga eller är det nya skatteregler på Irland?

Utöver det, när ni arbetar som svensk kundservicearbetare därborta, är det bara det svenska språket som gäller då? Eller svarar ni på inkomna samtal som är både svenska och engelska?
#1979 2015-03-06, 11:51
Ursprungligen postat av Yxherren
Hur kommer det sig att så många flyr IBM? Är IBM dåliga eller är det nya skatteregler på Irland?

Utöver det, när ni arbetar som svensk kundservicearbetare därborta, är det bara det svenska språket som gäller då? Eller svarar ni på inkomna samtal som är både svenska och engelska?


Rent spontant slänger jag ur mig att IBM är dåliga. Skattereglerna är samma, företagen väljer bara att flytta supporten till andra företag.

När man har insikt så inser man hur dålig supporten faktiskt är, folket som jobbar på first level supporten kan nästan inget, dom vet inte vilka processer som gäller etc. Träningen är helt enkelt bristfällig, och kunskapsnivån på dom som anställs är på tok för låg (även om jag anser att en tränad apa kan jobba på first level support).

Det är även mycket fusk med hur många anställda det är på dom olika kontona, låt säga att företag X har ett kontrakt som säger att det skall finnas 10 dedikerade agenter som supportar deras tjänster, så kanske där i verkligen bara är 8 anställda, som eventuellt inte ens är dedikerade till ett företag utan supportar fler företag.
Detta är dock svårt för kunden att märka, och såhär ser det dock ut på t.ex. HP också...

Hade jag varit anställd på ett företag som ABB så hade jag absolut inte varit nöjd med supporten som dom får från HP


Gällande språket, så är det till 90% svenska samtal, det händer även att det ringer in någon som jobbar för företaget i Sverige, men kommer från t.ex. USA eller Indien - och då blir det givetvis att man får ge support på engelska.
#1980 2015-03-06, 14:19
Yxherren
Ursprungligen postat av Lajtel
Rent spontant slänger jag ur mig att IBM är dåliga. Skattereglerna är samma, företagen väljer bara att flytta supporten till andra företag.

När man har insikt så inser man hur dålig supporten faktiskt är, folket som jobbar på first level supporten kan nästan inget, dom vet inte vilka processer som gäller etc. Träningen är helt enkelt bristfällig, och kunskapsnivån på dom som anställs är på tok för låg (även om jag anser att en tränad apa kan jobba på first level support).

Det är även mycket fusk med hur många anställda det är på dom olika kontona, låt säga att företag X har ett kontrakt som säger att det skall finnas 10 dedikerade agenter som supportar deras tjänster, så kanske där i verkligen bara är 8 anställda, som eventuellt inte ens är dedikerade till ett företag utan supportar fler företag.
Detta är dock svårt för kunden att märka, och såhär ser det dock ut på t.ex. HP också...

Hade jag varit anställd på ett företag som ABB så hade jag absolut inte varit nöjd med supporten som dom får från HP


Gällande språket, så är det till 90% svenska samtal, det händer även att det ringer in någon som jobbar för företaget i Sverige, men kommer från t.ex. USA eller Indien - och då blir det givetvis att man får ge support på engelska.


Jaså, så den skiten existerar även på Irland. Med underbemannade supports som tvingas svara för flera olika företags räkning, menar jag då. Med andra ord kan jag tänka mig att det är stressigt med ett konstant flöde av samtal under hela dagen, till skillnad från vad folk beskrev i tråden 2012-2013 - där man i princip svarade på tio samtal per dag.

Då skippar jag nog HP och IBM och letar efter andra företag istället. Jag kan passa på att fråga: är det någon som har jobbat på lager eller som städare på Irland och kan berätta om sina erfarenheter?

Tack för ditt snabba, det uppskattas!