Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5413 2016-09-22, 00:05
Ursprungligen postat av Deco89
Varför känns det som planet alltid stiger, även när planet är på march höjd och man tittar runt i planet ser ut som den stiger?

Flygplan har ju alltid en viss anfallsvinkel alltså att planets nos pekar lite högre upp en den riktning som planet flyger så det är nog ganska vanligt att nosen är något högre än stjärten när det flyger rakt fram. Anfallsvinkeln är dock störst vid låga farter vilken man kan se på plan som landar genom att nosen pekar upp trotts att planet är på väg ner. Anfallsvinkeln kan variera beroende på t ex hastighet och hur pass lufttrycket är.
#5414 2016-10-14, 17:23
Jag ser mycket på youtube som rör start och landningar och taxi från gate. Nu till min fråga.

Franska & tyska piloter, dom pratar franska & respektive tyska med flygtornet. Låt mig ta ett exempel.

Två franska piloter ska landa i Paris. De pratar franska med flygtornet.
Två tyska piloter ska landa i Frankfurt. De pratar tyska med flygtornet.

Två svenskar piloter som ska landa på Arlanda. De pratar engelska med flygtornet. Varför? Varför inte som de franska och tyska piloterna - prata sitt språk med flygtornet? Nån som vet varför det är så?
#5415 2016-10-14, 20:00
PilotHockey
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag ser mycket på youtube som rör start och landningar och taxi från gate. Nu till min fråga.

Franska & tyska piloter, dom pratar franska & respektive tyska med flygtornet. Låt mig ta ett exempel.

Två franska piloter ska landa i Paris. De pratar franska med flygtornet.
Två tyska piloter ska landa i Frankfurt. De pratar tyska med flygtornet.

Två svenskar piloter som ska landa på Arlanda. De pratar engelska med flygtornet. Varför? Varför inte som de franska och tyska piloterna - prata sitt språk med flygtornet? Nån som vet varför det är så?



Det finns flera olika bolag som pratar svenska när de landar på regionalflygplatser ute i landet, t.ex. NextJet på Jönköping. Men på de större flygplatserna är Engelska praxis (även om svenska är tillåtet). Samma utomlands. I Tyskland är både engelska och tyska tillåtet men på småflygplatser är ofta tyska vanligt bland tyska piloter.

Ibland kan korta snabba konversationer som är speciella, typ upplysningar om väder, saker som skräp eller liknande som man sett på taxibanor osv. tas på det nationella språket av enkelhets skull.
#5416 2016-10-19, 22:34
Ursprungligen postat av Jonas1968
Flygplan har ju alltid en viss anfallsvinkel alltså att planets nos pekar lite högre upp en den riktning som planet flyger så det är nog ganska vanligt att nosen är något högre än stjärten när det flyger rakt fram.


Var inte Tristar känt för att flyga just på det sättet?
#5417 2016-10-19, 23:15
PilotHockey
Ursprungligen postat av Cliffak
Var inte Tristar känt för att flyga just på det sättet?


De flesta normala flygplan har osymmetriska vingar, dvs att de måste ha en liten positiv anfallsvinkel för att lift/weight skall ta ut varandra.

Däremot finns det andra plan som t.ex. Spitfire där de har symmetriska vingar och hastigheten av flödet runt den aerodynamiska vingen gör att den kan flyga rakt fram med noll i anfallsvinkel utan att förlora eller bygga höjd.
#5418 2016-10-20, 23:50
Undrande87
Är det lugnt att flyga ovanför Syrien och Afghanistan i dessa oroliga tider?
#5419 2016-10-21, 00:03
Ursprungligen postat av Undrande87
Är det lugnt att flyga ovanför Syrien och Afghanistan i dessa oroliga tider?

Afghanistan har det ju inte varit speciellt mycket oro på ett bra tag nu och väldigt många plan till t ex Thailand går ju den vägen så jag skulle inte vara rädd att åka över där. Syrien däremot är mitt uppe i ett brinnande krig så där skulle jag inte känna mig trygg att flyga över idag.
Tittade just på Flightradar24 och det vimlar av plan över Afghanistan medan det var ett enda över Syrien och det var ett syriskt inrikesflyg.
#5420 2016-10-21, 00:06
Undrande87
Ursprungligen postat av Jonas1968
Afghanistan har det ju inte varit speciellt mycket oro på ett bra tag nu och väldigt många plan till t ex Thailand går ju den vägen så jag skulle inte vara rädd att åka över där. Syrien däremot är mitt uppe i ett brinnande krig så där skulle jag inte känna mig trygg att flyga över idag.


Flyger svenska plan ovanför Syrien? Mot Australien,Dubai vad vet jag
#5421 2016-10-21, 00:12
Ursprungligen postat av Undrande87
Flyger svenska plan ovanför Syrien? Mot Australien,Dubai vad vet jag

Jag skulle tvivla starkt på att något flygbolag som inte flyger till eller från en destination i Syrien väljer att flyga över där idag. Vore dumdristigt att flyga rakt över en krigszon på det sättet.
Plan Sverige-Dubai brukar flyga över Iran men knappast Syrien.
Går ju inga direkta flyg från Sverige till Australien utan där får man normalt byta i t ex Kuala Lumpur eller Singapore.
#5422 2016-10-21, 00:16
lacrima
Ursprungligen postat av Undrande87
Flyger svenska plan ovanför Syrien? Mot Australien,Dubai vad vet jag

Kolla denna sida; https://www.flightradar24.com/34.38,23.17/4
Ser inte ut som att plan flyger över Syrien, ser just nu bara ett plan där men det har startat från Damascus.
#5423 2016-10-21, 01:02
Flygen mellan Europa och Förenade arabemiraten ser (Flightradar24) ut att flyga lite omväg för att undvika Syrien. Ser inga flyg alls över Syrien.
Afghanistan är förhoppningsvis lugnare, flera flyg mellan Europa och Sydostasien i luften.
Östra Ukraina ser också tomt ut, ryssflygen till/från Krim kör öster om Ukraina och över havet till Krim.
#5424 2016-10-21, 02:17
Kan vara lämpligt att nämna att Flightradar24 inte ser allt. För det första måste flyget sända ut sin position, vilket ungefär all kommersiell trafik gör. Sedan ska någon (typ en nörd) med lämplig utrustning (bland annat lämplig radiomottagare och internetuppkoppling) fånga upp utsändningen (som inte räcker över horisonten har jag för mig) och skicka vidare till Flightradar24.