Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#625 2009-01-02, 19:30
Coolcitte
Ursprungligen postat av spruttis
Finns det några kännetecken förutom nos som gör att man lätt kan identifiera en Airbus mot en Boeing på ett lätt sätt?
Vilket flygbolag är bäst för passagerare och för piloter? Har hört att Swissair ska vara rätt hyggligt för piloter?

Tack till den trevliga tråden, ksv får gärna skicka ett PM till mig så kan jag hänga med dig på en rutt

Ha det!


Boeing har en mer strömlinjeformad nos än vad Airbus har. Airbus har en mer "bullig" nos. Gå in på Airliners.net och jämför Boeing 737 och Airbus A320, så kommer du se vad jag menar. Du kan även skilja dom åt på wingletsen (även kallat hundöron). Winglets är vertikala förlängningar på vingspetsarna.

Angående bolag, så är Ryanairs piloter väldigt bra betalda, för att vara ett lågprisbolag. Sen vet jag inte hur det är med arbetsvillkor för Ryans piloter... Jag kan tänka mig att du som kapten har både bra lön och bra villkor i de flesta stora bolag som Delta, Air France, KLM, British Airways osv.

Finns en slags "Michelin-guide" över vilka flygbolag som är bäst på service för passagerarna, och även här använder man ett stjärn-system. Om jag minns rätt så är det något asiatiskt bolag som ligger i toppen. Malaysian som flyger från Arlanda har ganska bra recensioner tror jag.
#626 2009-01-02, 22:51
Ursprungligen postat av Coolcitte
Finns en slags "Michelin-guide" över vilka flygbolag som är bäst på service för passagerarna, och även här använder man ett stjärn-system. Om jag minns rätt så är det något asiatiskt bolag som ligger i toppen. Malaysian som flyger från Arlanda har ganska bra recensioner tror jag.


airlinequality.com/Skytrax. Intressant är att av 6st. 5-stjärniga bolag så är 5st. asiatiska.

/#LOUDmouth#
#627 2009-01-02, 23:06
Ursprungligen postat av spruttis
Finns det några kännetecken förutom nos som gör att man lätt kan identifiera en Airbus mot en Boeing på ett lätt sätt?


Om föygplanet står vid gate är det enklast att se om det är en airbus så sticker lastrums luckorna ut från kroppen om dom är öppna.
På Boeing (737) så öppnas luckorna inått.
Airbus är även högre och har strömluckan under kroppen gemfört med Boeings strömlucka som är på höger sida.
#628 2009-01-03, 04:29
Har en fråga till Flygkaptenen/Styrman

den där mössan ni har på er, är det bara Kaptenten som får ha på sig den eller är den också berättigat Styrman? tack för svar
måste också fråga om ert lila baggabe för det ser så lite ut när ni passerar mig på MAX på arlanda varenda gång.
#629 2009-01-03, 09:46
ksv
Ursprungligen postat av spruttis
Vilket flygbolag är bäst för passagerare och för piloter?
Generellt sett är det bättre betalt ju större flygplan man flyger.
Antagligen för att det fler passagerare med och betalar på varje pilotlön.

Ursprungligen postat av spruttis
Har hört att Swissair ska vara rätt hyggligt för piloter?
Swissair var nog bra att arbeta för tills det gick i konkurs 2002.


Ursprungligen postat av Dr.hankey
den där mössan ni har på er, är det bara Kaptenten som får ha på sig den eller är den också berättigat Styrman?
Många bolag använder inte pilotmössa nu för tiden. I Sverige tror jag bara det är SAS som fortfarande gör det.
Men om man har mössa ska båda piloterna använda den.

Ursprungligen postat av Dr.hankey
måste också fråga om ert lila baggabe för det ser så lite ut när ni passerar mig på MAX på arlanda varenda gång.
Lila bagage?
#630 2009-01-03, 14:01
sleinad
Ursprungligen postat av ksv


Lila bagage?


Antar att han menar ert lilla bagage
Det har jag faktiskt också undrat över en hel del. Själv hanterar jag ju dagligen många flighter där samtliga i crew har med sig bagage, men samtliga återvänder också dit de kom ifrån. Varför har man då med sig bagage? Är det helt enkelt en säkerhetsgrej ifall det händer något så man blir kvar där man ska vända?
#631 2009-01-03, 15:22
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Antar att han menar ert lilla bagage
Det har jag faktiskt också undrat över en hel del. Själv hanterar jag ju dagligen många flighter där samtliga i crew har med sig bagage, men samtliga återvänder också dit de kom ifrån. Varför har man då med sig bagage?
Ah, pilotväskan.
Loggbok, certifikat, miniräknare, solbrillor, reflexväst, manualer och/eller laptop.
Det blir inte sällan dödtid mellan flygningar, så de flesta brukar ta med några tidningar.

Sedan måste det ju finnas plats om vill handla med sig whiskey på hemresan också...

Ursprungligen postat av sleinad
Är det helt enkelt en säkerhetsgrej ifall det händer något så man blir kvar där man ska vända?
Lite övernattningsgrejer är väl inte helt fel heller, kanske.
#632 2009-01-03, 23:32
alex1987
Satt och läste lite om Ryanair planet som kraschlandade i Rom för nån månad sedan, och orsaken vart ju "Birdstrikes". Är detta vanligt ?

I detta fallet (det jag läst) så fick dom fåglar i en motor och tänkte göra en go.around men fick nästan genast fåglar i den andra motorn också så enda alternativet var att sätta ner planet genast.

Alla överlede ju men kunde det sluta värre eller hade man kontroll över det hela ?

Bör inte flygplatser se till att ha fågelfritt luftrum (eller försöka i alla fall) ?
#633 2009-01-04, 01:17
ksv
Ursprungligen postat av alex1987
Satt och läste lite om Ryanair planet som kraschlandade i Rom för nån månad sedan, och orsaken vart ju "Birdstrikes". Är detta vanligt ?
Att man krockar med någon enstaka fågel händer då och då. Det hände mig senast i höstas.
Både flygplan och motorer tål dock en hel del så för det mesta slutar det med en röd fläck som får tvättas bort.

Ursprungligen postat av alex1987
I detta fallet (det jag läst) så fick dom fåglar i en motor och tänkte göra en go.around men fick nästan genast fåglar i den andra motorn också så enda alternativet var att sätta ner planet genast.
Nu har vi ingen haverirapport än, men det är vad ryktet säger iallafall.
Jag känner inte till något liknande fall, men de måste ju åkt in i en tät flock med över tusen fåglar! Planet är ju fullständigt täckt med röda fläckar från vingspets till vingspets: http://www.ryanair.com/site/notices/images/aircraftFR4102.jpg

Båda motorerna träffades säkert samtidigt och den andra svarade inte på gas p.g.a. skador när de skulle dra på.

Ursprungligen postat av alex1987
Alla överlede ju men kunde det sluta värre eller hade man kontroll över det hela ?
Som det verkar var det nog både tur och skicklighet som gjorde att det inte slutade på värsta tänkbara sätt.
Ciampino är en cityflygplats inne i Rom och har en kort landingsbana.

Ursprungligen postat av alex1987
Bör inte flygplatser se till att ha fågelfritt luftrum (eller försöka i alla fall) ?
Jo då, det gör man också.
Men här har kanske flocken kommit flygande in mot området.
#634 2009-01-04, 13:25
spruttis
Ursprungligen postat av Coolcitte
Boeing har en mer strömlinjeformad nos än vad Airbus har. Airbus har en mer "bullig" nos. Gå in på Airliners.net och jämför Boeing 737 och Airbus A320, så kommer du se vad jag menar. Du kan även skilja dom åt på wingletsen (även kallat hundöron). Winglets är vertikala förlängningar på vingspetsarna.

Angående bolag, så är Ryanairs piloter väldigt bra betalda, för att vara ett lågprisbolag. Sen vet jag inte hur det är med arbetsvillkor för Ryans piloter... Jag kan tänka mig att du som kapten har både bra lön och bra villkor i de flesta stora bolag som Delta, Air France, KLM, British Airways osv.

Finns en slags "Michelin-guide" över vilka flygbolag som är bäst på service för passagerarna, och även här använder man ett stjärn-system. Om jag minns rätt så är det något asiatiskt bolag som ligger i toppen. Malaysian som flyger från Arlanda har ganska bra recensioner tror jag.


Vingletter finns väl på både Airbus och Boeing?

Förresten tyckte jag att det var svårt att se skillnader på nosen eftersom det är olika på olika modeller. Någon som har något jättebra tips för identifikation?
#635 2009-01-04, 13:35
superkid
Hur stor risk är det att motorerna helt plötsligt lägger av under uppstigning? Och hur stor risk är det att planet på något sätt slår över?
#636 2009-01-04, 13:50
ChinaLover
Har flygmekanikerna någon gång slarvat med sitt arbete innan en flygning?

Hur mycket bränsle förbrukar ditt plan?

Har du någon gång blivit tvunget att ropa pan pan eller mayday till flygledarna?

Har du tvingats att nödlanda?

Visst kör du med låst cockpit?

Vad krävs det för utbildning och hur lång är den till pilot?

Vad är lönen?

Har du bara varit pilot för civil flyg?

Vad är det längsta du har flygit?

Hur länge har du fått avvakta innan landning som längst (pga väder eller upptagen landningsbana)

Hur kort var den kortaste landningsbanan du har landat på?

Hur många piloter är ni under en flygning?

Hur är arbetstiderna?

Vad är det snabbaste du har flygit i (kmh) ?

Jobbar du för ett utländskt flygbolag, 747 verkar bara köras av utländska flygbolag?