Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#673 2009-01-06, 18:59
ksv
Ursprungligen postat av Deco89
Tjena tänkte fråga en liten konstig fråga men
när man flyger är det möjligt att råka ta sönder glasrutorna som är där man sitter?

När jag flyger tror jag hela tiden att dom kommer gå sönder så jag vågar inte röra dom hur tåliga är dom ?
De består av flera lager och är väldigt kraftiga.
Däremot skulle du säkert kunna förstöra det närmaste lagret med trubbigt våld.
#674 2009-01-06, 19:06
bijjer
Ursprungligen postat av Deco89
Tjena tänkte fråga en liten konstig fråga men
när man flyger är det möjligt att råka ta sönder glasrutorna som är där man sitter?

När jag flyger tror jag hela tiden att dom kommer gå sönder så jag vågar inte röra dom hur tåliga är dom ?


Edit: Tvåa på bollen

Skulle en ruta gå sönder, skulle inte planet störta och alla omkomma bara för det. Det blir ett relativt litet hål och det kommer att bli en trycksänkning i kabinen. Maskerna kommer att trilla ner och det kommer säkerligen blåsa en hel del, men piloterna kommer att påbörja ett sjunk och kommer snart vara nere på en höjd med tillräckligt lufttryck för att andas bra.
#675 2009-01-06, 20:43
returned
Vilka flygbolag flyger ni för ksv och bijjer?
#676 2009-01-06, 21:20
bijjer
Ursprungligen postat av returned
Vilka flygbolag flyger ni för ksv och bijjer?


Vilket bolag jag flyger vill jag hålla för mig själv, men jag kan säga att jag flyger från Arlanda med ett flygplan i storleksordningen 50 passagerare.
Det blir mestadels korta sträckor på ca en timme runt om i Norden, men ibland händer det att vi har en längre flygning ner till Centraleuropa.
#677 2009-01-06, 22:12
AmandaPanda
Ursprungligen postat av Coolcitte
Har åkt segelflyg så jag vet
Jag står fortfarande fast vid att det är häftigare med en takeoff i B738 än i en Schweizer DG500.


Själv tycker jag det e häftigare att va pilot själv än att va passagerare.
#678 2009-01-06, 23:13
Coolcitte
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Själv tycker jag det e häftigare att va pilot själv än att va passagerare.


Yes, men man kan ju vara pilot på fler plan än bara segelflygplan
#679 2009-01-07, 04:28
cmd
Jag ska åka med Thai Airways i Mars från Sthlm - till Bangkok.

Är "thai piloterna" lika bra som europeiska? bör man oroa sig att dom inte kan saker lika bra? Är thai airways lika bra som alla andra? Lite oroliga att Asiaterna har lite "luffigare" utrustning etc..

dumma frågor jag vet, men jag är paranoid.
#680 2009-01-07, 08:06
Coolcitte
Ursprungligen postat av cmd
Jag ska åka med Thai Airways i Mars från Sthlm - till Bangkok.

Är "thai piloterna" lika bra som europeiska? bör man oroa sig att dom inte kan saker lika bra? Är thai airways lika bra som alla andra? Lite oroliga att Asiaterna har lite "luffigare" utrustning etc..

dumma frågor jag vet, men jag är paranoid.


Thai Airways är ett bra bolag, med fina flygplan och bra service. Jag vet inte hur det är nu, men en gång i tiden så var Thai Airways världens största operatörer på Boeing 747 (Jumbojet). Du behöver nog inte vara orolig för att det tummas på säkerheten där.
#681 2009-01-07, 11:28
Powerless1
För er som inte tänker på att de flesta som är piloter inte flyger kommersiellt utan är som vanliga bilförare utan busskort kommer här lite andra svar på hur det är att flyga privat.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur mycket bränsle förbrukar ditt plan?
0,6 liter per mil (i 200 km/h) eller inget alls om jag segelflyger.
Ursprungligen postat av ChinaLover

Har du någon gång blivit tvunget att ropa pan pan eller mayday till flygledarna?
Nej
Ursprungligen postat av ChinaLover
Har du tvingats att nödlanda?
Nej
Ursprungligen postat av ChinaLover
Visst kör du med låst cockpit?
Nej
Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad krävs det för utbildning och hur lång är den till pilot?
Cirka 20 flygtimmar till certifikat plus att plugga teori. En del lyckas på ett par månader.
Ursprungligen postat av ChinaLover
Har du bara varit pilot för civil flyg?
Ja
Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad är det längsta du har flygit?
Drygt 8 timmar. Förbrukade 1,5 liter bensin och flög 65 mil. Finns det något miljövänligare än flyg? (OK, cykel då...)
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur länge har du fått avvakta innan landning som längst (pga väder eller upptagen landningsbana)?
Kanske 1 minut
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur kort var den kortaste landningsbanan du har landat på?
220 meter
Ursprungligen postat av ChinaLover
Hur många piloter är ni under en flygning?
1
Ursprungligen postat av ChinaLover
Vad är det snabbaste du har flygit i (kmh) ?
300 km/h.

Tänk på att ett sätt att minska obehaget av att flyga är att skaffa sig kontroll över situationen. D.v.s. lära sig att flyga:
http://www.youtube.com/watch?v=QuMHSFPOzpc
#682 2009-01-07, 19:42
Usch, tyckte att det var så otroligt kul att flyga förrut men nu verkar det som om nått liksom slår slint i skallen på mig!

Ska flyga på fredag från UME - ARN Med SAS och jag vet inte, kanske bara är jag men känns som att flygturen går mycket bättre på 2030/2031 (737) avgångarna än med dom vanliga md82 avgångarna, så min fråga är.

Är planet mer känsligt för gungningar om dom har motorerna monterade bak(MD) jämfört med om motorerna hänger under vingarna (737).


Mvh Dr.Hankey
#683 2009-01-07, 19:51
Coolcitte
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Usch, tyckte att det var så otroligt kul att flyga förrut men nu verkar det som om nått liksom slår slint i skallen på mig!

Ska flyga på fredag från UME - ARN Med SAS och jag vet inte, kanske bara är jag men känns som att flygturen går mycket bättre på 2030/2031 (737) avgångarna än med dom vanliga md82 avgångarna, så min fråga är.

Är planet mer känsligt för gungningar om dom har motorerna monterade bak(MD) jämfört med om motorerna hänger under vingarna (737).


Mvh Dr.Hankey


Borde inte vara någon större skillnad. Var glad att du får flyga MD-82, dom är på väg att försvinna
#684 2009-01-08, 00:02
AmandaPanda
Ursprungligen postat av Coolcitte
Yes, men man kan ju vara pilot på fler plan än bara segelflygplan


Det e mer sport att flyga utan motor