Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tips om godstågsåkning?

#25 2009-05-17, 12:22
Ursprungligen postat av actionbent
Åka öppen vagn är nog bara att glömma, blåsigt också syns man och blir snart av plockad av polisen vid någon lämplig station. Täckt vagn ska man åka, bara att läsa var vagnen ska någonstans och kliva ombord och stänga efter sig så det inte är uppenbart att någon öppnat vagnen. Kliva av gör man på bangården, i stort sett alla godståg delars upp på rangerbangården och där har man gott om tid att kliva av och försvinna. Bara att se till att inte kliva ut framför ett tåg som passera i 160km/h.


Stängda vagnar är inte att föredra framför öppna. Stängda vagnar med innehåll av värde är låsta pga stöldrisk, sedan är det inte så diskret att kliva in i dem då halva vagnens vägg och tak förflyttar sig en meter i och med att man drar den åt sidan för att öppna den.

Alltså är en öppen vagn bättre. Köp något regnskydd av plast eller liknande och lägg er ner under det, då ser det ut som om det bara ligger ett plasttäcke på vagnen. Dessutom kan ni lättare hålla utkik efter var någonstans ni är och hur ni tar er av ifall ni befinner er i en öppen vagn.

Lycka till!
#26 2009-05-17, 18:19
Ursprungligen postat av Denom
Stängda vagnar är inte att föredra framför öppna. Stängda vagnar med innehåll av värde är låsta pga stöldrisk, sedan är det inte så diskret att kliva in i dem då halva vagnens vägg och tak förflyttar sig en meter i och med att man drar den åt sidan för att öppna den.

Alltså är en öppen vagn bättre. Köp något regnskydd av plast eller liknande och lägg er ner under det, då ser det ut som om det bara ligger ett plasttäcke på vagnen. Dessutom kan ni lättare hålla utkik efter var någonstans ni är och hur ni tar er av ifall ni befinner er i en öppen vagn.

Lycka till!


Jag tänkte detsamma liksom, om tåget stannar och lokföraren kommer ut så har man ju chans att se det i en öppen vagn och hinner då bege sig med en väldans fart. Stängd vagn tar ju vinden men om man är jävligt stealth så borde det gå att ligga på en öppen vagn på något vis.

Som sagt, är bara intresserad om det skulle funka i praktiken.
#27 2009-05-17, 21:48
Ursprungligen postat av coral
Jag tänkte detsamma liksom, om tåget stannar och lokföraren kommer ut så har man ju chans att se det i en öppen vagn och hinner då bege sig med en väldans fart. Stängd vagn tar ju vinden men om man är jävligt stealth så borde det gå att ligga på en öppen vagn på något vis.

Som sagt, är bara intresserad om det skulle funka i praktiken.


Jodå, det är klart att det fungerar i praktiken.
Dock är det svår inte att åka tåget utan att ta sig på och av tåget utan större besvär om man befinner sig i en större ort.
#28 2009-05-23, 12:33
xAlesis
Något som jag funderat på många gånger är karbinhakar och presenning. Lär ju funka hur smidigt som helst att åka mellan godsvagnar om man har ett smidigt sätt att gömma sig. Har sett presenningar som sitter så mellan vagnar flera gånger. Alltså... sitter fast i det där lilla räcket som (antagligen) är till för att man inte ska trilla vid av och pålastning.

Makes any sense?
Tror inte att godstågsåkning är helt omöjligt och gratis resande borde fanimej främjas i dessa tider. Lifta/tjuvåka for the fckn win!
#29 2009-07-27, 12:30
Okej, allt jävla snack om att man kommer dö direkt och om att det är omöjligt måste jag förkasta direkt då jag med egna ögon vittnat ett par ungdomar flyga förbi på en tom godsvagn.

När man sen ser det här:
http://www.youtube.com/watch?v=dqyFAyEH5vo
Så inser man att det inte alls är omöjligt, dock jävligt farligt.

Jag blir mer och mer fascinerad av fenomenet desto mer jag ser på det.
#30 2010-06-13, 00:28
Thisblowsass
Jag och polare var och kikade på stationen för någon vecka sedan på ett timmertåg. När vi tillslut hittat en lämplig plats såg vi att det var en typ utav högspänningsskylt på "väggarna" som fanns mellan vagnarna. Betyder det att vagarna leder ström?? Eller att blixten lätt kan slå ned där?
#31 2010-06-13, 10:08
Rötkål
Ursprungligen postat av Thisblowsass
Jag och polare var och kikade på stationen för någon vecka sedan på ett timmertåg. När vi tillslut hittat en lämplig plats såg vi att det var en typ utav högspänningsskylt på "väggarna" som fanns mellan vagnarna. Betyder det att vagarna leder ström?? Eller att blixten lätt kan slå ned där?

Det betyder att man ska låta bli att klättra upp på vagnar om man inte vet vad man gör, annars kan det gå så här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klattrade-upp-pa-tag-avled-av-strom_35...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7250552.ab
#32 2010-10-28, 11:15
django_0818
Hur skulle det funka att "lifta" ett godståg, alltså med förarens medgivande? Har någon provat?

Jag hörde en kille berätta om detta (det var möjligtvis en skröna), om hur han liftade med godståg i Europa. Han hade helt enkelt gått runt och hört sig för bland lokförarna och förklarat vad han ville. Ibland blev han tillsagd att lämna järnvägsområdet för att inte polisen skulle komma, men förvånansvärt många gånger lyckades han få lift.

Jag gissar att det skulle vara regelvidrigt att "ta upp liftare" med ett godståg, och järnvägsanställda kanske inte är alltför vänligt inställda till gratisåkare, men för den som har en bra övertalningsförmåga så låter det inte helt omöjligt ändå.