Hitta diskussioner med liknande innehåll

Turkish Airlines eller China Airways?

#1 2009-08-29, 09:39
Sitter och ska boka flyg till Bangkok står i valet och kvalet om jag ska välja, china eller turkish. China är några hundralappar dyrare. Men vilket av dessa flygbolag är bäst med benutrymme service O.S.V.?
#2 2009-08-29, 14:55
2big4you
Bägge bolagen har fått 4 stjärnor av 5 på Skytrax.
Ekonomiklassen hos TA har fått 8 av 10.
Så det är nog jämnt skägg skulle jag tro.
Mina svärföräldrar åkte med CA och var mycket nöjda.
Här kan du läsa mer: http://www.airlinequality.com/Airlines/CI.htm (China)
http://www.airlinequality.com/Airlines/TK.htm (turkish)
#3 2009-08-29, 18:02
turkish ska tydligen vara bra, dock så får man ofta vänta VÄLDIGT länge i istanbul eller vart fan de va, och då menar jag nästan 12h, och det ska också vara väldigt dyrt på flygplatsen, det kan dock vara värt att sitta där dom där timmarna om det blir billigt
#4 2009-08-29, 18:24
alex1987
Turkish har lite trist olycksstatistik....
#5 2009-08-29, 18:30
tapir
Om någon är orolig: China Airways HAR besick och inte pinnar! Även på flyg inom Kina.
#6 2009-08-29, 20:08
X00L
Ursprungligen postat av tapir
Om någon är orolig: China Airways HAR besick och inte pinnar! Även på flyg inom Kina.


Får man bambuskott med ris och grönt te till middag?
#7 2009-08-29, 20:20
Ursprungligen postat av alex1987
Turkish har lite trist olycksstatistik....


Ge mig den statistiken tack! ska nämligen kanske flyga med dom i vinter, vill gärna kolla upp det där innan jag bokar!
#8 2009-08-29, 20:57
sandvikenbandy
båda är helt likvärdiga
#9 2009-08-29, 21:17
ksv
Antalet olyckor med dödlig utgång per miljon flygningar:
Europa: http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm
Asien: http://www.airsafe.com/events/regions/asia.htm


China Airlines 7.16
Turkish Airlines 3.60

Jämför det med europeiska etablerade bolag:
SAS 0.19
British Airways 0.17
Lufthansa 0.22


Historiskt sett har alltså China Airlines varit 38 gånger duktigare på att ha ihjäl sina passagerare än t.ex. SAS!
När det gäller Turkish Airlines har även dom en avskräckande statistik. Det som framkommit från deras senaste krasch i februari i år tyder på att ganska mycket inte står rätt till nu heller.

Den här typen av statistik visar visserligen bara vad som faktiskt skett och inte hur illa ställt det är i dagsläget eller om olyckorna berott på något fel hos flygbolagen.
Fast med så dåliga siffror bör man nog ta sig en funderare innan man bokar sin biljett.


Personligen undviker jag gärna båda två.
Det finns gott om alternativ om man vill åka till Thailand, såsom diverse etablerade stora europeiska bolag. Andra alternativ är Thai, som flyger direkt från Stockholm, liksom flera svenska charterbolag.
#10 2009-08-29, 22:16
2big4you
Ursprungligen postat av ksv
Antalet olyckor med dödlig utgång per miljon flygningar:
Europa: http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm
Asien: http://www.airsafe.com/events/regions/asia.htm


China Airlines 7.16
Turkish Airlines 3.60

Jämför det med europeiska etablerade bolag:
SAS 0.19
British Airways 0.17
Lufthansa 0.22


Historiskt sett har alltså China Airlines varit 38 gånger duktigare på att ha ihjäl sina passagerare än t.ex. SAS!
När det gäller Turkish Airlines har även dom en avskräckande statistik. Det som framkommit från deras senaste krasch i februari i år tyder på att ganska mycket inte står rätt till nu heller.

Den här typen av statistik visar visserligen bara vad som faktiskt skett och inte hur illa ställt det är i dagsläget eller om olyckorna berott på något fel hos flygbolagen.
Fast med så dåliga siffror bör man nog ta sig en funderare innan man bokar sin biljett.



Personligen undviker jag gärna båda två.
Det finns gott om alternativ om man vill åka till Thailand, såsom diverse etablerade stora europeiska bolag. Andra alternativ är Thai, som flyger direkt från Stockholm, liksom flera svenska charterbolag.


China Airlines har 10 haverier på 900000 flygningar
Man har större chans att bli påkörd av en en bil när man hämtar morgontidningen.
Alla flygbolag som flyger internationellt följer samma regler,vad gäller flygsäkerhet.
Speciella krav på säkerhet måste uppfyllas vid flygningar till länder inom EU.
Så det spelar ingen roll om du flyger med Aeroflot, AirFrance,KLM,SAS,Turkish eller vilket bolag det än är.
Flyg på bara!!!
#11 2009-08-29, 22:24
MingusLabus
Har flygit med Air China till Bkk, via Peking. Helt ok, hade inget att klaga på, maten helt ok också, kändes kanske som aningen trängre säten/utrymme än andra flyg (tidigare flighter till Bkk har varit Finnair, Swiss och Thai) men mkt möjligt att det bara är något jag inbillat mig
#12 2009-08-29, 22:46
ksv
Ursprungligen postat av 2big4you
Alla flygbolag som flyger internationellt följer samma regler,vad gäller flygsäkerhet.
Men långt ifrån alla är lika bra på att efterleva reglerna.

Hur som helst kommer man inte ifrån faktumet att de flesta olyckor sker hos flygbolag i tredje världen.
Västerländska flygbolag, samt en grupp stora asiatiska bolag står för en väldigt liten del av alla olyckor, med hänsyn tagit till hur mycket dom flyger.

Ursprungligen postat av 2big4you
Speciella krav på säkerhet måste uppfyllas vid flygningar till länder inom EU.
Man har ganska begränsade möjligheter att kontrollera om ett flygbolag är säkert eller inte, utan får förlita sig på att myndigheterna i ursprungslandet inte är korrupta utan håller koll på det aktuella flygbolaget.
Därav att de flesta flygbolagen på EASA:s svarta lista är relaterade till vilket land de kommer ifrån.

Ursprungligen postat av 2big4you
Så det spelar ingen roll om du flyger med Aeroflot, AirFrance,KLM,SAS,Turkish eller vilket bolag det än är.
Flyg på bara!!!
Beroende på om man vill komma fram helskinnad eller inte....

EDIT:
Ursprungligen postat av 2big4you
China Airlines har 10 haverier på 900000 flygningar
Man har större chans att bli påkörd av en en bil när man hämtar morgontidningen.!
Jo, har man tänkt hyra moppe i Thailand lever man helt klart farligare än under flygningen.