Er läskigaste upplevelse på ett flygplan?

#13 2010-01-17, 15:30
Liberalis
På en transatlantisk flight ignorerade jag säkerhetsbälstsskylten och begick mig till toaletten för att göra det nödvändiga. Det var inte lätt att pricka rätt när planet skakade så mycket, men jag lyckades. Dock när jag gick ut ur toaletten vet jag inte riktigt vad som hände, förutom att jag helt plötsligt flyger ut i gången och det svartnar. Jag vaknar upp ett par minuter senare längst bak i planet med ett gäng oroliga och söta flygvärdinnor omkring mig. Jag hade tydligen ramlat/flugit och slagit i huvudet ganska ordentligt.

En annan upplevelse var när jag under Gazakriget flög till Ben Gurion (Tel Aviv, Israel) och jag helt plötsligt märker att när vi är på väg att landa så är vi omgivna av omfattande tjock och svart rök. Tydligen var detta bara en harmlös brand, men med det pågående kriget blev man ganska rädd.
#14 2010-01-17, 18:45
martin312
flög med ryanair....

tvåa var väl när jag flög inrikes i japan från fukuoka till osaka. 150passagerareplan så ingen liten farkost men tyfoner i området. detta ledde till att det kändes som att planet föll 100m lite då och då. att regnet öste ner utanför o molnigt som in i gatan gjorde ju att man blev lite mer fundersam. vid flera tillfällen skrek hela planet till. att det sedan var på japanska gjorde ju allt bara mer förvirrande. kändes antagligen värre än det var. japan är väl ändå ganska noga o med säkerhet osv. inte som att åka i nån hottentottenstat i afrika.
#15 2010-01-17, 19:30
Zekiel
Det var nog när jag var liten och skulle åka hem från Kreta och blixten slog ner i planet. Det bara blixtra till och pilotrösten försvann ur högtalarna. Vi stog ju dock på landningsbanan och det var ingen fara, åkte hem och var hemma 4-5 timmar senare.
#16 2010-01-17, 20:18
Rigor Mortis
Värst hittills är en incident för några år sen med ett plan från British Midland på väg till Edinburgh. På ca 5000m höjd under nedstigningen drar piloten på full effekt och stiger brant. Efter tio sekunder tittar jag ut och konstaterar till min fasa att rakt in från sidan kommer det en Tornado på samma höjd. Den bryter hårt åt vänster och passerar 150m bakom oss....

Det visade sig sen att han fått en fågel i luftintaget på låg höjd och steg rakt upp in i kontrollerat luftrum för att få manöverutrymme. Flygtrafikledningen fick inte kontakt med honom så alla flygplan i området fick order att stiga.

Ett motorhaveri på plattan på Kastrup var väl ingen hit heller.
#17 2010-01-17, 21:42
Maskinoppvask
Har inte varit med om något läskigt egentligen. Det värsta kommersiellt har väl varit ett tillfälle med divert då piloterna var osäkra på om landstället hade gått ner och låst sig och ett annat tillfälle med en riktigt skakig sidvindslandning i mörker på Larnaca.

Privat är det en "tänk om"-händelse. Efter start hade vi problem med tändningen så efter egna försök att ordna det i luften meddelade vi tornet att vi hade motorproblem och återvände till flygplatsen. Letade upp en mekaniker som utöver problemet vi märkte av även hittade ett bränsleläckage i motorn som hade kunnat bli lite ödesdigert om det fått utvecklas.
#18 2010-01-17, 23:30
Rickenbacker69
Ja, privat har man väl haft en del olustiga upplevelser, men mest av modellen "jag har inte tillräckligt med höjd för att komma hem". Hittills har jag dock lyckats göra det NÄSTAN alla gånger, och det går ju att landa på gärden och ringa efter hämtning också .

Har suttit på fel sida av en bergskedja med en motorseglare, och inte lyckats stiga för att kunna flyga hemåt. Visade sig att för att ställa om propellern till stigläge (vilket man gjorde genom att dra i ett handtag, som via en vajer ställde om propellern) var man tvungen att flyga mycket långsammare än vad jag gjorde, men det ordnade sig med lite experimenterande.
#19 2010-01-18, 01:16
Nostradumbass
Okej, om privata upplevelser räknas så var det mest scary jag gjort första gången jag flög Piper PA-28. Jag satt högerstol och befälhavaren sa åt mig att sätta fötter/händer på pedaler/yoke för att "känna hur det kändes".

Han gjorde takeoff. Sen vid klättringen till trafikvarvshöjd hade vi följande dialog:

Befälhavare: Hur känns det?
Jag: Bra. Det känns som vi flyger.
B: Är du beredd då?
J: Ja. Jag är beredd
B: DU FLYGER

Detta hände på kanske 100-150 fots höjd. Och jag kommer ihåg att jag tänkte "Om jag gör fel nu går det åt helvete på riktigt".

Jag var skärrad och jävligt koncentrerad

Jag flög ett trafikvarv och befälhavaren tog befälet igen på kort final, gjorde en touch and go och sen flög vi vidare. Detta var första gången jag satt i en PA-28a.
#20 2010-01-18, 01:50
fdols
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Okej, om privata upplevelser räknas så var det mest scary jag gjort första gången jag flög Piper PA-28. Jag satt högerstol och befälhavaren sa åt mig att sätta fötter/händer på pedaler/yoke för att "känna hur det kändes".

Han gjorde takeoff. Sen vid klättringen till trafikvarvshöjd hade vi följande dialog:

Befälhavare: Hur känns det?
Jag: Bra. Det känns som vi flyger.
B: Är du beredd då?
J: Ja. Jag är beredd
B: DU FLYGER

Detta hände på kanske 100-150 fots höjd. Och jag kommer ihåg att jag tänkte "Om jag gör fel nu går det åt helvete på riktigt".

Jag var skärrad och jävligt koncentrerad

Jag flög ett trafikvarv och befälhavaren tog befälet igen på kort final, gjorde en touch and go och sen flög vi vidare. Detta var första gången jag satt i en PA-28a.

Trafikvarv på 100-150 fots höjd i en pa28? jag tror nog refernstrycket på tryckhöjdsmätaren var något fel isf

Mitt värsta minne var när jag under flygskolningen flög under ett cumulunimbus moln i downdraftsen. Näst värsta var när jag startade på ett kort fält med mycket höga träd vid banänden fick medvind strax efter lättning och missade trädtopparna med kanske 10-15m.
#21 2010-01-18, 02:06
serber
Ursprungligen postat av ksv
Läskigaste minnet är nog en nattflygning hem över Atlanten med Lufthansa för många år sedan.

Åkte på budgetbiljett så det var skittrångt och planet var helt fullt. Satt 10 timmar jämte en tysk gubbe som var så fet att han liksom rann över armstödet in över min stol, samt stank svett som f*n.
Hade hoppats att få sova några timmar, men det var bara att glömma... :|


Ja samma här, är 190lång och har väldigt långa ben...satt fram och tillbaka från staterna i riktiga skitstolar, som tur var fanns det en liten handkontroll och några spel som jag roade mig med under resans gång haha. Inrikesflyget i USA var dock soft, då fick jag sittplats vid en dörr så benen var fria iaf dom 2 sista timmarna av resan.

Jag är en ganska paranoid person och har bara åkt flyg en gång och det gick bra med tanke på att det var dåligt väder i Florida när vi skulle landa och fick cirkla ett tag med lite gupp.
#22 2010-01-18, 02:15
Nostradumbass
Ursprungligen postat av fdols
Trafikvarv på 100-150 fots höjd i en pa28? jag tror nog refernstrycket på tryckhöjdsmätaren var något fel isf


Jag tog över flygplanet under klättringen. Trafikvarvshöjden på fältet låg på 1200 fot om jag inte missminner mig. Trafikvarvshöjden var inte 150 fot

Det var därför jag var lite nervös, iom. att befälsöverlämningen inte skedde under planflykt utan under stigning till trafikvarvshöjden. Det var inte vacker flygning, men aldrig farligt
#23 2010-01-19, 20:28
Maskinoppvask
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tog över flygplanet under klättringen. Trafikvarvshöjden på fältet låg på 1200 fot om jag inte missminner mig. Trafikvarvshöjden var inte 150 fot

Det var därför jag var lite nervös, iom. att befälsöverlämningen inte skedde under planflykt utan under stigning till trafikvarvshöjden. Det var inte vacker flygning, men aldrig farligt

Haha, alltid kul med minnen från första spakandet. Jag fick genomgång av roder och instrument, utpekat vart jag skulle taxa och sedan när vi rullade ut på banan orden "ja, fullgas och sen vid 65 roterar du mjukt och håller 80 i stigningen". Bara att lyda men jäklar vad kul det var!
#24 2010-01-19, 21:02
Andreawz
Ursprungligen postat av Rickenbacker69

Min värsta upplevelse var nog en landning i Chicago, där piloten på riktigt låg höjd drog på vad som lät som full gas och behöll den i flera sekunder. Antagligen stötte han på ett kraftigt sjunk precis innan banänden, men redde upp det med gaspådraget.


Märkligt, tänkte kommentera tråden med en exakt likadan händelse i Chicago! Kanske var vi på samma plan (Våren 2006-2007 tror jag)? Eller är det vanligt just där?

I mitt fall i och för sig så tryckte piloten på allt som gick kanske 15-20 sek innan landning och tog ett extra varv runt flygplatsen. Han sa att vi hade ett större plan i ryggen och dubbelbokad landningsbana, va rätt läskigt men ändå väldigt skön känsla att känna på ett flygplans fulla kraft!