Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS kör lågpris GBG-London

#37 2004-11-26, 13:38
Air Express
visst det finns fortfarande flygplan som är målade i snowflake färger men dom går inte snowflake rutter.


Jag är inte så insatt i det här med flygplan och målningar, men jag tror faktiskt att man tagit bort snowflakes dekaler, färgen på motorerna och på fenar är väl kvar men jag är nästan säker på att man tagit bort snowflakes dekaler.

SAS är väldigt noga med att inte låta sina passagerare flyga i ett plan som är målat i någon annan målning. Bland annat så behöll man målningen på 2 av dom 4 plan som snowflake använde i fall att dom skulle behövas hastigt i SAS trafik.
#38 2004-11-26, 13:46
Ursprungligen postat av Air Express
Jag är inte så insatt i det här med flygplan och målningar, men jag tror faktiskt att man tagit bort snowflakes dekaler, färgen på motorerna och på fenar är väl kvar men jag är nästan säker på att man tagit bort snowflakes dekaler.

SAS är väldigt noga med att inte låta sina passagerare flyga i ett plan som är målat i någon annan målning. Bland annat så behöll man målningen på 2 av dom 4 plan som snowflake använde i fall att dom skulle behövas hastigt i SAS trafik.



Såg en i förrigår sist, gick inrikes. Dom flög ju pass med planen innan snowflake började flyga oxå.
#39 2004-11-27, 12:50
Air Express
Såg en i förrigår sist, gick inrikes.


Ja, där ser man, var det B-738 eller MD-80?

Dom flög ju pass med planen innan snowflake började flyga oxå.


Ja, men inte i snowflakes målning.
#40 2004-11-27, 16:06
Ursprungligen postat av Air Express
Ja, där ser man, var det B-738 eller MD-80?



Ja, men inte i snowflakes målning.



en 738
och ja i snowflakes målning.

#41 2004-12-06, 23:42
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Air Express
SAS är väldigt noga med att inte låta sina passagerare flyga i ett plan som är målat i någon annan målning. Bland annat så behöll man målningen på 2 av dom 4 plan som snowflake använde i fall att dom skulle behövas hastigt i SAS trafik.


Nej, man valde att använda de Snowflakemålade flygplanen på hela linjenätet för att göra reklam för Snowflake. Jag vet inte om målningen kommer att kvarstå, men man tar inte flygplan ur produktion och målar om dem för att tillfredsställa flygentusiaster. Ommålning sker vid större underhållsstopp, vilket kan dröja flera år. Jfr de två specialmålade MD-82:orna på 90-talet - kampanjen drogs in 1997 nån gång, men den ena maskinen flög omkring med sin röda målning till 2002.

Dessutom stavas Snowflake med stor inledande bokstav. Att skriva ett egennamn med gemener är logotypstavning och något som hittats på av reklambyråer som är väldigt förtjusta i att göra regelverk om hur "deras" skapelser får användas. Salig Swissair och efterföljaren Swiss är två andra exempel på detta.

Du som är så extremt intresserad av språkvård och hur man använder beteckningar och förkortningar korrekt borde väl inse detta, eller gör du bara som företagens marknadsavdelningar säger att det ska vara oavsett hur fel det är? Typ Boeing DC-3?
#42 2004-12-07, 00:00
Klevis
Varför åka med Ryan Air när man måste åka 190 mil för att stiga på planen på någon bajsflygplats som ingen hört talas om och samma sak när man kommer fram landar man ju lika långt från London ju... nej hellre betala lite mer och komma fram vettigt än spara några kronor och tvingas slösa dessa i stället på förbindelse mellan flygplatsen och stan.
#43 2004-12-07, 16:13
Air Express
Varför åka med Ryan Air när man måste åka 190 mil för att stiga på planen på någon bajsflygplats som ingen hört talas om och samma sak när man kommer fram landar man ju lika långt från London ju... nej hellre betala lite mer och komma fram vettigt än spara några kronor och tvingas slösa dessa i stället på förbindelse mellan flygplatsen och stan.


Jag gillar inte heller Ryan Air så himla mycket men jag tycker att dom har skapat bra konkurrans och respekterar fullt ut när folk flyger med dom för att dom kanske inte har råd att flyga med ett fullservicebolag eller av annat skäl inte vill det.


Nej, man valde att använda de Snowflakemålade flygplanen på hela linjenätet för att göra reklam för Snowflake.


Snowflake använde i högsäsong 4 flygplan. Man målade dock bara om 2 för att dom andra 2 skulle användas som reserver och man ville inte att passagerare som hade biljett hos Scandinavian Airlines skulle få för sig att man inte flög med Scandinavian Airlines. Dom 2 andra planen som inte var reserver flögs tillräckligt mycket och skulle knappast ha någon tid att flyga på SAS vanliga linjer.

Jag vet inte om målningen kommer att kvarstå, men man tar inte flygplan ur produktion och målar om dem för att tillfredsställa flygentusiaster. Ommålning sker vid större underhållsstopp, vilket kan dröja flera år.


Här handlar det inte om någon ommålning. Det ända man behöver göra är att ta bort loggorna som är dekaler. Jag vet inte hur långt man kommit med detta men det kan inte ta mer än 1 natt att ta bort några loggor. Man behöver inte förändra allt som man använt till snowflake.

Dessutom stavas Snowflake med stor inledande bokstav. Att skriva ett egennamn med gemener är logotypstavning och något som hittats på av reklambyråer som är väldigt förtjusta i att göra regelverk om hur "deras" skapelser får användas.


snowflake (med litet "s") är snowflakes ansikte utåt, d.v.s. deras logotyp. Varför bara inte använda den?

Du som är så extremt intresserad av språkvård


Knappast intresserad men däremot nogrann om min egen stavning och ser helst att andra också stavar korrekt.

eller gör du bara som företagens marknadsavdelningar säger att det ska vara oavsett hur fel det är? Typ Boeing DC-3?


När Boeing köpte MD så har man väl ändå rätt att sätta vilket namn man vill (om man inte kommit överens om annat). Varför skulle Boeing MD-80 vara fel när det var Boeing (eller dess dotterbolag) som är ägare till varumärket och innehar licenserna för att bygga planet? Skulle T. ex. inte SAS få kalla bolaget XX för SAS XX om man köper det? Vad namnet "på pappret" sen är väl mindre viktigt?
#44 2004-12-08, 01:37
LN-RPN flyger fortfarande under snowflake färger.
Idag så stod den på ramp Harald för den som undrar.

edit: loggorna är inte dekaler utan målade och sen måste man måla om motorkåperna eftersom dom är olikfärgade på snowflaken + fenan.

Ursprungligen postat av Stålfarfar
Ommålning sker vid större underhållsstopp, vilket kan dröja flera år.


När dom målade dom i snowflake färger gick det jävligt fort.

Större underhåll 1000h då eller?
#45 2004-12-08, 06:52
Air Express
loggorna är inte dekaler utan målade och sen måste man måla om motorkåperna eftersom dom är olikfärgade på snowflaken + fenan.


Färgen på motor och fena är målad, ja men loggan på flygplanets kropp, på fenan och på motorerna är dekaler. Det är alltid smartare och framförallt billigare med dekaler när man har såpass små loggor.
#46 2004-12-08, 17:29
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Air Express
Snowflake använde i högsäsong 4 flygplan. Man målade dock bara om 2 för att dom andra 2 skulle användas som reserver och man ville inte att passagerare som hade biljett hos Scandinavian Airlines skulle få för sig att man inte flög med Scandinavian Airlines. Dom 2 andra planen som inte var reserver flögs tillräckligt mycket och skulle knappast ha någon tid att flyga på SAS vanliga linjer.


Nähä, så varför har jag och andra sett Snowflake-målade flygplan på t ex Heathrow, Frankfurt och Amsterdam? Kolla registreringarna i KKVAD eller TD117 om du inte tror mig.

Ursprungligen postat av Air Express
Här handlar det inte om någon ommålning. Det ända man behöver göra är att ta bort loggorna som är dekaler. Jag vet inte hur långt man kommit med detta men det kan inte ta mer än 1 natt att ta bort några loggor. Man behöver inte förändra allt som man använt till snowflake.


Det har gjorts förändringar inuti flygplanen. Bl a har man installerat ugnar och annat som behövs för de längre flygningar som dessa individer gör. Dessutom tar man inte bara in flygplan över natten, de är slingade och planerade för underhållsstopp ett bra tag i förväg.


Ursprungligen postat av Air Express
snowflake (med litet "s") är snowflakes ansikte utåt, d.v.s. deras logotyp. Varför bara inte använda den?


Därför att det är ett egennamn och de stavas ALLTID med stor bokstav, oavsett vad företaget tycker. Skriver du oneworld när du nämner BA:s allians också?

Ursprungligen postat av Air Express
Knappast intresserad men däremot nogrann om min egen stavning och ser helst att andra också stavar korrekt.


Då borde du inse skillnaden mellan bruket av korrekta språkregler och logotypstavning.

Ursprungligen postat av Air Express
När Boeing köpte MD så har man väl ändå rätt att sätta vilket namn man vill (om man inte kommit överens om annat). Varför skulle Boeing MD-80 vara fel när det var Boeing (eller dess dotterbolag) som är ägare till varumärket och innehar licenserna för att bygga planet? Skulle T. ex. inte SAS få kalla bolaget XX för SAS XX om man köper det? Vad namnet "på pappret" sen är väl mindre viktigt?


Så någonting som är byggt t ex 1954 byter helt plötsligt namn? Skulle du döpa om din Saab 9-5 om Volvo köpte Saab, så den då heter Volvo 9-5 även om den byggdes och konstruerades före övertagandet? Påstår du att det är rätt att säga att Boeing byggde DC-3?

Denna diskussion är lika meningslös som debatterna du drar igång på G-kraft, än en gång konstaterar jag att du egentligen inte bryr dig om korrekt språkbruk ö h t, du säger bara som marknadsavdelningarna vill att det ska heta. Oavsett hur uppåt väggarna det än är.
#47 2004-12-08, 17:32
Klevis
Varför ska det vara så svårt för vissa här att erkänna att Ryanair bara är skit?
#48 2004-12-08, 17:32
Petter Utas
Back to topic..
En kollega som pendlar påstog att snowflake har irrationella avgångstider på rutten Gbg-London? Stämmer det?