Flyget ska spara gram och slösa kilon?

#1 2012-01-04, 08:24
Zeebald
Av klimatskäl ska flyget spara in gram på fönstren, som kan bli kilon och kanske ton sammanlagt. Har dom slutat sälja alla ton med taxfree ombord som fraktas hit och dit, istället för att det lämnas vid ankomsten?
#2 2012-01-04, 08:48
RedCheekGraduate
Ursprungligen postat av Zeebald
Av klimatskäl ska flyget spara in gram på fönstren, som kan bli kilon och kanske ton sammanlagt. Har dom slutat sälja alla ton med taxfree ombord som fraktas hit och dit, istället för att det lämnas vid ankomsten?


Har du någon länk till informationen om fönstren?
#3 2012-01-04, 08:56
Zeebald
Ursprungligen postat av RedCheekGraduate
Har du någon länk till informationen om fönstren?

Hittar inte det direkt men är naturligt att man vill spara bränsle, men har dom slutat frakta varor i onödan?
#4 2012-01-04, 10:01
HelgeBuk
De flygbolag som väljer att flyga runt taxfree-varor gör förstås det av en anledning, inte "bara för att". Anledningen är att de på det stora hela tjänar mer på försäljningen än de förlorar på ökad bränsleförbrukning.

Minskade kg i form av lättare rutor ger ju fortfarande minskad vikt och lägre bränsleförbrukning än om förbättringen inte hade gjorts, oavsett om man fortsätter ta med samma mängd taxfree. Alternativt kan man använda den sparade vikten till att ta med ännu mer taxfree-grejer om man så önskar.
#5 2012-01-04, 10:50
popeondope
Jag har själv tänkt på taxfree shoppingen som ett enormt slöseri. Varför skeppa varor fram och tillbaka över planeten för ingen nytta alls?
#6 2012-01-04, 11:01
Blå Ruta
Ett steg i rätt riktning är fortfarande ett steg i rätt riktning. Är det en teknik man uppfunnit så sparar den, visserligen en liten, men ändå en vikt. Och det gör den för all framtid.

Precis som formel 1-bilarna gjort att man skapat muttrar och skruvar som inte är solida, utan ihåliga med vaxkakemönster som gör att hållfastheten är samma, fast vikten mindre.

Alla som burit mycket packning vet att minsta viktminskning är en bra grej. Folk uppfinner skaftlösa tandborstar, men samtidigt har med sig en snickers i väskan. Det är ju inget egenvärde i att saker måste väga som dom alltid gjort. Låt inte sökandet efter perfektion förblinda dig för saker som är bra. (pretentiöst gammalt djungelordspråk)
#7 2012-01-04, 11:29
popeondope
På ett plan med 40 stolsrader så finns det 2x40=80 fönster. Sparar man 20 gram per fönster blir det 1,6 kg per flyg. Det senaste dygnet har cirka 60 000 plan landat. http://sv.flightaware.com/live/

60 000 x 1,6 = 96 000 kg. På ett år är det 96 000 x 365 =35 000 000 kg som inte behöver flygas.
#8 2012-01-04, 11:42
HemmaRambo
Hur många kilo tax-free har de med sig då? Det kanske inte rör sig om så mycket och det de har med sig är storsäljare?
#9 2012-01-04, 12:00
Bayes
Skulle bränslekostnaden för att ta med sig varor till försäljning överstiga vinsten de gör pa försäljning sa hade man slutat med försäljning pa planen. Det är inte lika vanligt att sälja flygplansfönster till passagerare. Dessutom sitter flygplansfönster i samtliga flygplan, langt ifran alla flygplan sysslar med försäljning av varor i luften.
#10 2012-01-04, 12:28
findata
Den där taxfreeförsäljningen skulle kunna upphöra över en natt egentligen, då spar man givetvis långt fler kilon än denna fönsterförbättring gör. Men som vanligt vill flygplanstillverkarna/flygbolagen ge sken av att ha miljötänk. Man kan ju också fråga sig varför det går bra att servera te/kaffe ur kannor men vatten måste säljas i flaska, där varje flaska måste flygas kors och tvärs, dessutom tas om hand m.m.
Orsaken är som nämnts tidigare, vinsten är större än kostnaden. Miljö hit eller dit.
Givetvis blir det svårt att ta 20 kr för ett glas vatten upphällt ur en kanna, men på flaska kan man ta bra betalt.

@ Blå ruta:
Vad tror du om godis med vaxkakemönster på flygplatsen?
#11 2012-01-04, 13:12
Bayes
Ursprungligen postat av findata
Den där taxfreeförsäljningen skulle kunna upphöra över en natt egentligen, då spar man givetvis långt fler kilon än denna fönsterförbättring gör. Men som vanligt vill flygplanstillverkarna/flygbolagen ge sken av att ha miljötänk. Man kan ju också fråga sig varför det går bra att servera te/kaffe ur kannor men vatten måste säljas i flaska, där varje flaska måste flygas kors och tvärs, dessutom tas om hand m.m.
Orsaken är som nämnts tidigare, vinsten är större än kostnaden. Miljö hit eller dit.
Givetvis blir det svårt att ta 20 kr för ett glas vatten upphällt ur en kanna, men på flaska kan man ta bra betalt.

@ Blå ruta:
Vad tror du om godis med vaxkakemönster på flygplatsen?

Jo, man skulle även kunna införa invägning vid incheckning för exakta viktangivelser, ge fan i att ha högre hastighet än nödvändigt vid take off, sänka tillaten bagagevikt, strunta i att erbjuda mat och dryck pa flyg kortare än tre timmar och hundra andra grejer för att sänka bränsleförbrukningen. Det betyder inte att förbättring av fönstren upphör att vara en positiv sak eller att flygbolagen är hycklande svin.
#12 2012-01-04, 14:31
findata
Ursprungligen postat av Bayes
Det betyder inte att förbättring av fönstren upphör att vara en positiv sak eller att flygbolagen är hycklande svin.


Kanske inte hycklare men det är svårt att se att dom arbetar seriöst med att få ner vikten i alla fall. Om detta anses vara ett område att lägga krut på när det uppenbart finns många och effektivare sätt att minska vikten på. Man kan ju börja med de enklaste först.