Att bara byta fönster för att spara vikt kanske inte är så kostnadseffektivt. Men att göra det i samband med en större check (särskilt om man ändå måste byta fönstren efter X antal timmar/cykler) samtidigt som man renoverar kabinen i övrigt är ju rätt vettigt.
Naturligtvis ingår då fönsterbytet i en lättning överlag, byter man stolar väljer man naturligtvis moderna lättare stolar, kanske kan man få ner vikten på detaljer i inredningen i övrigt, osv. Ett byte till kolfiberbromsar spar ett par hundra kg.
Att lägga ner hela flyget (som står för 2% av utsläppen) känns inte som ett speciellt smart sätt att minska utsläppen. Till en enorm kostnad i "bakåtutveckling" och arbetslöshet minskar vi alltså utsläppen med 2%. Vi människor måste fortfarande transportera oss vilket alltså måste ske på väg, järnväg och köl. Var ska den energin komma ifrån? Bunkerolja som fartygen går på är inte speciellt grön, vi kanske ska passa på att lägga ner hela sjöfartsnäringen också när vi ändå håller på?
Jämför det med att gå på de verkliga bovarna (USA och Kina) eller få "vissa europeiska länder" att byta ut sin kolkraft mot grönare alternativ (inklusive kärnkraft). Det ena alternativet orsakar arbetslöshet, det andra skapar arbetstillfällen.
Flyget och militären kan ses som osannolika kandidat att gå i bräschen för miljövänlighet och gröna bränslen men så är det. Hade fordonsindustrin och enskilda bilister ansträngt sig lika mycket för att minska sin förbrukning skulle effekten bli stor. Inom en tioårsperiod tror jag vi får se en signifikant inblandning av CO2-neutralt bränsle i flygfotogenen, hur fort det går beror på oljepriset och hur fort ett nytt bränsle kan certifieras. Försök är redan i full gång på flera håll.