Flygrädd, hjälp!!

#13 2013-09-01, 09:34
svampdamp
Ursprungligen postat av zal_zal
Men vad är du rädd för egentligen?
Se flygplanet som en stor buss som tar dig snabbare fram
och som har bättre utsikt på resan dit


Problemet är att när det går åt helvete med flygplan dör man oftast i ett gigantiskt eldhav.

Vill också notera att då vi inte känner TS eller någon professionel doktor har gjort en bedömning av denne så vet vi inte hur TS kommer att reagera hög eller full tillsammans med dödsångest.
#14 2013-09-01, 10:25
Ursprungligen postat av svampdamp
Problemet är att när det går åt helvete med flygplan dör man oftast i ett gigantiskt eldhav.

Vill också notera att då vi inte känner TS eller någon professionel doktor har gjort en bedömning av denne så vet vi inte hur TS kommer att reagera hög eller full tillsammans med dödsångest.


Myt, majoriteten av flygolyckor är överlevbara (survivable), 95.7% av inblandade personer överlever enligt denna artikeln:

http://theweek.com/article/index/246552/the-odds-are-11-million-to-1-tha...
#15 2013-09-01, 10:31
Plaguetongue
det är farligare att åka bil än att flyga, om inte det hjälper dej så kan du svälja en rohypnol innan du ska iväg
#16 2013-09-01, 10:50
svampdamp
Ursprungligen postat av Hefaiston
Myt, majoriteten av flygolyckor är överlevbara (survivable), 95.7% av inblandade personer överlever enligt denna artikeln:

http://theweek.com/article/index/246552/the-odds-are-11-million-to-1-tha...


Och du har koll på hur de definerar en olycka eller hur? Jag pratar om när det går åt helvete. Det framgår ju inte i artikeln vad som är en olycka.
#17 2013-09-01, 10:56
Ursprungligen postat av svampdamp
Och du har koll på hur de definerar en olycka eller hur? Jag pratar om när det går åt helvete. Det framgår ju inte i artikeln vad som är en olycka.


Då tar vi nästa källa

http://dsc.discovery.com/tv-shows/curiosity/topics/big-question-what-are...

Den i sin tur länkar till följande av NTSB
http://www.ntsb.gov/doclib/safetystudies/SR0101.pdf

I den tittar man även på 26 incidenter som inkluderade brand, allvarlig personskada och omfattande eller fullständig destruktion av flygplanet. Även i dessa olyckor så överlever mer än 50% (55.6%)!

Du ska också tänka på att ifall du enbart intresserar dig av allvarliga olyckor minskar risken att vara inblandad i en ännu mera.
#18 2013-09-01, 11:07
svampdamp
Ursprungligen postat av Hefaiston
Då tar vi nästa källa

http://dsc.discovery.com/tv-shows/curiosity/topics/big-question-what-are...

Den i sin tur länkar till följande av NTSB
http://www.ntsb.gov/doclib/safetystudies/SR0101.pdf

I den tittar man även på 26 incidenter som inkluderade brand, allvarlig personskada och omfattande eller fullständig destruktion av flygplanet. Även i dessa olyckor så överlever mer än 50% (55.6%)!

Du ska också tänka på att ifall du enbart intresserar dig av allvarliga olyckor minskar risken att vara inblandad i en ännu mera.


Ok, så vi gick från 95.7% till 50% överlevnadschans. Det är just dessa olyckor man oroar sig över.
De som är flygrädda skiter fullständigt i att chansen är liten. Tanken att det kan hända är det som gäckar många. Jag har själv varit extremt flygrädd och är fortfarande skakis varje gång.
#19 2013-09-01, 11:38
Ursprungligen postat av svampdamp
Ok, så vi gick från 95.7% till 50% överlevnadschans. Det är just dessa olyckor man oroar sig över.
De som är flygrädda skiter fullständigt i att chansen är liten. Tanken att det kan hända är det som gäckar många. Jag har själv varit extremt flygrädd och är fortfarande skakis varje gång.


Jo fast även då har du mer än 50% chans och sannolikheten att hamna i en allvarlig olycka är betydligt mindre än den 1 på 11 miljoner som redan citerats.

Som påpekats i artiklarna, det är mer sannolikt (nästan dubbelt så sannolikt) att bli dödad av en haj än att dö i en flygcrash. Jag förstår att psykologiskt tänker man inte så, men statistiken är ändå väldigt tydlig med att flyga är säkert och att även uppfattningen att alla omkommer när något väl händer är felaktig.
#20 2013-09-04, 22:37
Vonbock
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jo fast även då har du mer än 50% chans och sannolikheten att hamna i en allvarlig olycka är betydligt mindre än den 1 på 11 miljoner som redan citerats.

Som påpekats i artiklarna, det är mer sannolikt (nästan dubbelt så sannolikt) att bli dödad av en haj än att dö i en flygcrash. Jag förstår att psykologiskt tänker man inte så, men statistiken är ändå väldigt tydlig med att flyga är säkert och att även uppfattningen att alla omkommer när något väl händer är felaktig.


Jeg vet ikke om vi har gjort ts noe roligare; bare skojar, jeg mener selvsagt lugnare!
#21 2014-01-09, 11:52
Kaspersky
Jag minns när jag flög till Dubai med Emirates, då en tjej var skit rädd. Varje gång det blev en liten stöt eller lite turbulens så skrek hon, hahaha...