Varför är det dyrare att beställa biljetter från flygbolagens hemsidor?

#13 2015-07-22, 10:44
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Men priset som visas på söksidorna är ju inte samma som priset kommer att bli i slutändan, eftersom kortavgifter och en massa andra hittepåavgifter från resebyråernas sida ska läggas till


Ursprungligen postat av Sqeptisk
De låser sig på, och tar köpbeslut efter det utannonserade lockpriset och bortser helt och hållet från alla tillägg/pålägg/extra avgifter som i många fall vida överstiger lockpriset.


Man får vara försiktig när man bokar, men det går som regel att tacka nej till allt det här, och även kortavgiften kan undvikas genom att betala genom internetbank. Många "metasökmotorer" lägger nuförtiden på obligatoriska avgifter i sina priser, så det pris som visas är vad man faktiskt kan tänkas betala i slutändan. Ytterligare en anledning att använda sig av dessa.
#14 2015-07-22, 13:05
Savoy
Ursprungligen postat av luckylucaz
Det här är inget du behöver oroa dig för. Med problem, menar du i första hand förseningar och inställda flyg? Så länge resan är på ett och samma bokningsnummer så är du skyddad. Spelar ingen roll om du bokade genom en reseagent eller inte. Du hamnar på nästa flyg, och får ersättning, precis på samma sätt.


Du som har flugit så mycket borde fatta något så elementärt som att codeshare innebär potentiella problem. Du köper biljetten av SAS och United-flyget krånglar på något sätt. Då får du hoppas på Uniteds välvilja eftersom du köpt av SAS. Eller bagage kommer bort, du upptäcker det på slutdestinationen, vems fel är det då? Känner folk i precis den här situationen som fortfarande efter åratal varken fått bagaget tillbaka eller ersättning.

Ursprungligen postat av luckylucaz

Om man undviker alla resor där mer än ett flygbolag är inblandat förlorar man mycket pengar, och dessutom blir utbudet av destinationer begränsat.


Det kan jag hålla med om. Jag köper genom tredjepart ibland om det inte finns något alternativ, ofta om flyget går i tredje världen, eller om prisskillnaden mot bolagspriset är tillräckligt stor. Men som jag skrev kommer de *riktiga* klippen i princip alltid från flygbolagens egna sidor. Typ longhaul (ca 10-11 timmars flyg) för 4000 eller mindre, aldrig sett hos mellanhänder men ett flertal gånger på bolagsidor, utan att det varit fråga om error fare.
#15 2015-07-23, 09:09
Ursprungligen postat av Savoy
Du som har flugit så mycket borde fatta något så elementärt som att codeshare innebär potentiella problem. Du köper biljetten av SAS och United-flyget krånglar på något sätt. Då får du hoppas på Uniteds välvilja eftersom du köpt av SAS.


Jag skulle säga att du är onödigt försiktig här. Lite av poängen med codeshare är att man som resenär skall känna sig trygg i att ha en biljett med ett bolag och att man är garanterad att komma fram till sin destination (även om något segment flygs av annat bolag). Det är i min erfarenhet extremt osannolikt att United skulle neka dig boarding för att ditt inkommande SAS-flyg blev försenat. Har aldrig behövt tjafsa om detta, ofta sätts man på nästa flyg automatiskt eller så går man till transferdesken eller loungen och får ett nytt boarding pass.
#16 2015-07-23, 10:15
HelgeBuk
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag skulle säga att du är onödigt försiktig här. Lite av poängen med codeshare är att man som resenär skall känna sig trygg i att ha en biljett med ett bolag och att man är garanterad att komma fram till sin destination (även om något segment flygs av annat bolag). Det är i min erfarenhet extremt osannolikt att United skulle neka dig boarding för att ditt inkommande SAS-flyg blev försenat. Har aldrig behövt tjafsa om detta, ofta sätts man på nästa flyg automatiskt eller så går man till transferdesken eller loungen och får ett nytt boarding pass.


Håller med om att codeshare inte borde vara något problem när det gäller förseningar eller liknande, däremot kan det (nästan garanterat) leda till "problem" eller åtminstone osäkert resultat om man samlar poäng/miles i något frequent flyer-program. Skiter man i poäng och bara ska ha billigaste biljetten från A till B (eventuellt via C) är det bara att söka på några olika flygsöksidor och ta det billigaste man hittar...
#17 2015-07-23, 11:46
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Håller med om att codeshare inte borde vara något problem när det gäller förseningar eller liknande, däremot kan det (nästan garanterat) leda till "problem" eller åtminstone osäkert resultat om man samlar poäng/miles i något frequent flyer-program. Skiter man i poäng och bara ska ha billigaste biljetten från A till B (eventuellt via C) är det bara att söka på några olika flygsöksidor och ta det billigaste man hittar...


Codeshare är nästan oundvikligt på längre resor. Ska jag flyga till USA så är det inte alls ovanligt att det t.ex. är British Airways till New York och sedan American Airlines.

Det här fungerar utmärkt 99% av fallen men visst kan det bli stökigt om man har otur. Som du nämner så måste man själv kontrollera att poäng/miles kommer in på kontot och kanske ringa om de inte gör det.

Ett annat problem är bagageregler. Här ska ju reglerna gälla för det flygbolag som utfärdat biljetten och inte reglerna för flygbolaget som har flygplanet. Det är inte alltid som incheckningsagenterna vet om det. Ok, det är väl inte ofta det blir problem och i värsta fall får man betala och sedan claima tillbaka pengarna vilket kan vara utmattande.
#18 2015-08-01, 16:27
NewHorizons
Ursprungligen postat av Savoy
Det är långt ifrån alltid så, har köpt samtliga mina riktiga klipp direkt från flygbolagens egna sidor.

Brukar sällan vara tal om riktiga fynd på tredjepartssidor ändå när man börjar räkna in kortavgifter etc. Dessutom är det alltid en stor fördel att ha bokat direkt hos bolaget om något problem uppstår på resan.


Exakt. Kolla alltid bolagens hemsidor innan ni köper. Kollade igen alla sökmotorer för en resa Stockholm-Tokyo och hittade den klart billigaste på Finnairs hemsida. Dessutom fanns det möjlighet att avboka snabbt, enkelt och möjligheten kostade inget extra. På resebyråernas hemsida var man tvungen att betala för detta.

Man får offra några timmar på nätet när man ska ut och resa men det är det värt.
#19 2015-08-02, 03:50
Ursprungligen postat av NewHorizons
Exakt. Kolla alltid bolagens hemsidor innan ni köper. Kollade igen alla sökmotorer för en resa Stockholm-Tokyo och hittade den klart billigaste på Finnairs hemsida. Dessutom fanns det möjlighet att avboka snabbt, enkelt och möjligheten kostade inget extra. På resebyråernas hemsida var man tvungen att betala för detta.

Man får offra några timmar på nätet när man ska ut och resa men det är det värt.


Kan rekommendera att använda Itasoftware eller en "metasökmotor" som Momondo eller Skyscanner. Alla dessa visar Finnairs priser (plus andra bolags också, och de två sista länkar direkt till Finnairs websida så att du kan boka biljetten.
#20 2015-08-02, 19:16
Ursprungligen postat av luckylucaz
Kan rekommendera att använda Itasoftware eller en "metasökmotor" som Momondo eller Skyscanner. Alla dessa visar Finnairs priser (plus andra bolags också, och de två sista länkar direkt till Finnairs websida så att du kan boka biljetten.



ITA och Momondo är utmärkta verktyg. Vill man komma riktigt billigt undan så ska man också leta resor med avgång i andra länder. Förutom att kolla vad resan kostar från Arlanda/Göteborg, kolla vad den kostar från Frankfurt, Amsterdam, Dublin, Helsingfors o.s.v.

Hittar man då ett pris som är tillräckligt mycket billigare så kan det löna sig även om man får köpa en till resa för att "positionera" sig.
#21 2015-08-03, 06:00
Ursprungligen postat av Lobengula
ITA och Momondo är utmärkta verktyg. Vill man komma riktigt billigt undan så ska man också leta resor med avgång i andra länder. Förutom att kolla vad resan kostar från Arlanda/Göteborg, kolla vad den kostar från Frankfurt, Amsterdam, Dublin, Helsingfors o.s.v.

Hittar man då ett pris som är tillräckligt mycket billigare så kan det löna sig även om man får köpa en till resa för att "positionera" sig.


Så långt har jag aldrig tänkt, smart!
#22 2015-08-03, 06:31
MegaFet
Det är likadant inom hotellbranschen.
Hade flygbolagen haft samma priser ute hos sina återförsäljare, som dessutom hade fått lägga på lite för sina egna omkostnader, så hade folk alltid gått direkt flygbolaget.
Återförsäljarna kan gå direkt till flygbolaget och säga "vi har en prognos att vi kommer sälja många biljetter till London nästa månad, om vi får ett bra pris av er så kommer vi båda tjäna på det. Vi är en stor sida och många kommer hit först, om vi kan sälja era biljetter billigt så är ni garanterade att folk kommer att flyga med er.
Vi har redan fått bättre priser av alla andra, så om ni vill ha en chans så får ni ge oss ett bättre pris"
#23 2015-08-05, 10:40
Savoy
Ursprungligen postat av Lobengula
ITA och Momondo är utmärkta verktyg. Vill man komma riktigt billigt undan så ska man också leta resor med avgång i andra länder. Förutom att kolla vad resan kostar från Arlanda/Göteborg, kolla vad den kostar från Frankfurt, Amsterdam, Dublin, Helsingfors o.s.v.

Hittar man då ett pris som är tillräckligt mycket billigare så kan det löna sig även om man får köpa en till resa för att "positionera" sig.


Man kan ju tillägga här att positionering i princip bara lönar sig om man tittar på biljetter i dyrare klasser, som business. Ett "klipp" i vanlig economy där man kan hitta i princip vilken destination som helst för under 10 k, sparar i bästa fall marginellt prismässigt och rör man sig bland så låga priser vill det till att positioneringen är billig, om man nu bara gör den för pengarnas skull.

Men pratar vi business eller first, där priset kanske droppar från 40 k till 15 k, så blir ju positionering betydligt intressantare. Vanliga avreseorter i sådana här fall ligger ofta i länder med knackig ekonomi där det är svårt att fylla premiumkabinerna. Budapest och Aten, utanför Europa t.ex. Caracas eller Rangoon, har varit klassiska exempel på senare år.
#24 2015-08-15, 13:42
Bbobi
Ska flyga bkk-pnh i december.

Bangkok airways på momondo 1353kr.

Bangkok airways egna sida 1248kr.

Lite billigare iaf.

Och när jag bokat med norwegian har det varit samma pris på deras sida som momondo.

Är det nån skillnad rättsligt om något händer och man bokat via en sån sida?

Poängen för bokningarna tillfaller väl annars resebyrån. Dessa poäng kan dom ju alltså använda för att ge "rabatt", poängen som annars hade tillfallit dig.

Jag kan tex boka din norwegian-biljett så ger jag 3% rabatt. Jag får ju 5%-20% återbäring så jag går plus ändå. Så använder jag dom poängen för nästa bokning och vips så har jag vinst på kontot.