Transibiriska Järnvägen

#181 2012-05-19, 12:10
Hittat biljetter för Moskva - Peking för 11 500kr för 2 pers i 2nd class. Det måste väl gå o få billigare? Men hur riskfyllt är det att boka på stationen? Måste man vara i princip flytande på Ryska?`

Och som tidigare frågat, att boka 2nd class men bara bo 2 pers i hytten, är det en möjlighet eller måste man betala för samtliga 4 platser då också?
#182 2012-05-29, 19:52
Kalevala
Det ser ut att bli Transmongoliska senare i år, troligtvis nån gång i September.
Läser lite olika saker om visum här och där, senaste läste jag något om att man borde bifoga bokningen på flyg in i landet, och även själva tågbiljetten då man lämnar in ansökan.

Någon som har stenkoll? Välkomstbrev är ju givet, det hänger ju samman med bokningen av boende med, så det måste ju fixas.
De flesta visum jag har skaffat mig tidigare har varit giltiga en viss tid, exempelvis 30 dagar, från inresedatum, medan andra endast varit giltiga just den tid man specificerat då man ansökte. Hur ligger det egentligen till med det ryska?

Har kollat på lite stopp längs vägen med, något i stil med;
Moskva
Perm
Omsk
Novosibirsk
Irkutsk
Ulan Ude
Ulan Bator

Några tankar eller förslag? Ställen man inte bör missa? Ställen man bör missa? Visumet är min enda tidsram.

Någon som fixat visum för Mongoliet i Ulan Ude förresten? Det ska visst finnas ett konsulat. Vore ju praktiskt.
#183 2012-05-30, 21:54
kukonya
Ursprungligen postat av Kalevala
Det ser ut att bli Transmongoliska senare i år, troligtvis nån gång i September.
Läser lite olika saker om visum här och där, senaste läste jag något om att man borde bifoga bokningen på flyg in i landet, och även själva tågbiljetten då man lämnar in ansökan.

Någon som har stenkoll? Välkomstbrev är ju givet, det hänger ju samman med bokningen av boende med, så det måste ju fixas.
De flesta visum jag har skaffat mig tidigare har varit giltiga en viss tid, exempelvis 30 dagar, från inresedatum, medan andra endast varit giltiga just den tid man specificerat då man ansökte. Hur ligger det egentligen till med det ryska?

Har kollat på lite stopp längs vägen med, något i stil med;
Moskva
Perm
Omsk
Novosibirsk
Irkutsk
Ulan Ude
Ulan Bator

Några tankar eller förslag? Ställen man inte bör missa? Ställen man bör missa? Visumet är min enda tidsram.

Någon som fixat visum för Mongoliet i Ulan Ude förresten? Det ska visst finnas ett konsulat. Vore ju praktiskt.

Jag har besökt Mongoliet och tog mig dit med Transmongoliska. Rekommenderas starkt!
#184 2012-06-22, 15:18
Ruvil
Har vart sugen på att åka transsibiriska länge nu, antagligen blir det från moskva till vladivostok. Hur fungerar det att åka själv, rekommenderas det eller bör man helst avstå? Dessvärre så är mina vänner och bekanta inte så sugna på en sån här resa - men eftersom att jag vill åka transsibiriska så tänker jag göra det själv oavsett vad om det nu såklart inte innebär någon fara.

Hur mycket brukar mat kosta ombord i bistron?
#185 2012-07-27, 11:40
bjolso
Ursprungligen postat av Kalevala
Läser lite olika saker om visum här och där, senaste läste jag något om att man borde bifoga bokningen på flyg in i landet, och även själva tågbiljetten då man lämnar in ansökan.

Någon som har stenkoll? Välkomstbrev är ju givet, det hänger ju samman med bokningen av boende med, så det måste ju fixas. De flesta visum jag har skaffat mig tidigare har varit giltiga en viss tid, exempelvis 30 dagar, från inresedatum, medan andra endast varit giltiga just den tid man specificerat då man ansökte. Hur ligger det egentligen till med det ryska?
Du skall inte behöva skicka några flygbiljetter med visumansökan. När du bokar boende så får du (från resebyrån eller hotellbokningssajten) en inbjudan där datum är angivna. Det är den inbjudan du skall bifoga när du söker visumet.

Turistvisum gäller exakt den tid du söker för. Privatvisum gäller en viss tidsperiod, jag tror det är 90 dagar. Men privatvisum kan du bara få om någon rysk bekant eller släkting skriver ett inbjudningsbrev åt dig, och det tar lång tid att ordna med den detaljen. För turistvisum rekommenderas att lägga till en eller ett par extradagar, så att du har lite marginal ifall något går snett, t.ex. ett missat flyg.
#186 2012-07-27, 11:57
bjolso
Ursprungligen postat av mixchemical
Men det verkar vara 3 eller 4 bädd's "rum" Vi vill ju helst inte dela, måste vi då boka upp samtliga platser och betala för det eller kan man gå runt det på något sätt?
Det går naturligtvis inte att boka platser utan att betala för dem, så vill ni vara för er själva i en 4-bäddskupé så får ni förstås betala för alla 4 platserna.

Några 3-bädds-kupeér har jag aldrig sett. Standardklasserna är 6-pers, 4-pers och 2-pers. Så vill ni vara för er själva är det nog 2-pers-kupé som gäller.
#187 2012-07-27, 12:05
bjolso
Ursprungligen postat av Ruvil
Hur mycket brukar mat kosta ombord i bistron?
Räkna med minst 150-200 spänn per måltid om du skall äta dig mätt, så det blir en rejäl slant om du skall äta i restaurangvagnen hela vägen. De flesta passagerare tar med egen mat. Åker de långt kanske de kompletterar med att köpa lite av försäljare på perrongerna när tåget gör längre uppehåll. Talar du ingen ryska bör du dock vara försiktig med att snurra omkring på perrongen för mycket - det kan vara rätt rörigt och lätt hänt att bli frånåkt om du inte har järnkoll på läget.
#188 2012-07-27, 12:18
bjolso
Ursprungligen postat av Wahrsager
Jag menar vagnarna, som liknar sovsalar, med kanske 15-20 personer i vagnen! Jag hade för mig att det kallades tredje klass, är faktiskt rätt säker. jag såg nyligen en bra dokumentär på tysk TV, och där visades 2-bäddskupé=1:a klass, 4-bäddskupé=2:a klass - och slutligen tredje klassen med sovsalar..

Eller hur delar du in klasserna?

Att åka tredje klass lär vara mycket, mycket billigare.
Det du kallar "tredje klass" kallas "platzkartnyj" på ryska. Här är en principskiss som visar hur platserna är organiserade i en sådan vagn:

http://nordictravel.ru/img/plac.gif

Det är alltså en genomgående korridor. På ena sidan har varje avdelning fyra britsar, två över- och två underbritsar. Där är det alltså som en liten kupé med fyra britsar, fast "kupén" saknar dörr. Mittemot, på andra sidan korridoren, finns för varje avdelning två britsar som är orienterade i tågets längdriktning. Totalt allltså 6 britsar per avdelning. Vagnen har totalt 9-10 sådana avdelningar.

Om vi nu tittar längs korridoren i en sådan vagn så ser det ut såhär (4 britsar per avdelning till vänster, 2 per avdelning till höger i bild):

http://www.travelblog.org/Photos/4977435

Mer detaljer finns här:

http://nordictravel.ru/tickets/russian-trains.html
#189 2012-07-30, 11:20
bjolso
Ursprungligen postat av Kalevala
Har kollat på lite stopp längs vägen med, något i stil med;
Moskva
Perm
Omsk
Novosibirsk
Irkutsk
Ulan Ude
Ulan Bator

Några tankar eller förslag?
Av de där städerna så är väl Perm den som det kommer minst antal utländska turister till, så det kan vara lite avigt att klara sig om man inte kan ryska. Men meddela mig om det är aktuellt med ett besök, så kan jag tipsa lite om hur man överlever här.
#190 2012-07-30, 20:54
Ursprungligen postat av bjolso
Av de där städerna så är väl Perm den som det kommer minst antal utländska turister till, så det kan vara lite avigt att klara sig om man inte kan ryska. Men meddela mig om det är aktuellt med ett besök, så kan jag tipsa lite om hur man överlever här.


Perm är fantastiskt fint och värt ett besök. En hel del turism och de har en väldigt bra turistbyrå i centrum med engelsktalande personal, material på engelska och en hel del gratis kartor och broschyrer.

Se http://visitperm.ru/en/
#191 2012-12-28, 01:37
frithiofsson
Åker transmongoliska Moskva-Beijing den 22-28 januari. Spännande spännande

Inleder med båt Sthlm-Helsinki och sen nattåg till Moskva, det är rätt tufft att ta sig till Kina utan att flyga en enda meter faktiskt.

Någon som vet om det överhuvudtaget reser turister med tåget i januari eller om vi bara kommer få stöta på ryssar och mongoler?
#192 2013-01-02, 23:35
Vill man få en lite bättre känsla för hur resan är kan man kika på följande blogg där en kines reser från Beijing till Moskva med tåget och tar en väldans massa foton. Både på tåget, maten, utsikten osv.

http://www.yaohua2000.org/2012/20120118/en.html