Hitta diskussioner med liknande innehåll

Estland, Tallinn

#13 2019-03-10, 14:15
Loading..
Ursprungligen postat av Nochills
Text


Haha låter som en jävligt skön och schysst TL! Jobbar också inom kundsupport, har viss anknytning till Tieto. Ser framför mig hur det ser ut, önskar dig all lycka med att hitta något trevligare.
#14 2019-03-10, 17:37
Nochills
Ursprungligen postat av Loading..
Haha låter som en jävligt skön och schysst TL! Jobbar också inom kundsupport, har viss anknytning till Tieto. Ser framför mig hur det ser ut, önskar dig all lycka med att hitta något trevligare.



Vad menar du med det? Känner du igen dig i min beskrivning eller känns den helt absurd?
#15 2019-03-10, 18:42
Loading..
Ursprungligen postat av Nochills
Vad menar du med det? Känner du igen dig i min beskrivning eller känns den helt absurd?
Nja, känner väl inte igen mig direkt egentligen. Tycker jag fick en bra upplärning där jag jobbar. Av dina exempel att döma så verkar det som att ni inte ges någon utbildning, och att TL inte ger er någon tid att lära sig. Om så är fallet, ja, det är en absurd situation och jag hade också sökt nya möjligheter.
#16 2019-03-10, 18:49
Nochills
Jag hade precis en pratstund med sektionens Floor manager över telefon och vi ska ha ett uppföljningsmöte nästa vecka. Jag beskrev det stora problemet med de många, hetsiga ordväxlingarna mellan honom och Teamleader. De tänker väldigt olika som personer och frustationen som uppstår, skapar dåliga vibbar i lokalen för oss andra.

Sektionen har stora tekniska problem eftersom Tier 2 är baserat i Tjecken medan Tier 3 är baserad i Indien och de indiska ingenjörerna arbetar väldigt långsamt. Det är problem med att öppna brandväggar och installera IP-telefoni så det har blivit mycket onödig väntan för oss som precis har börjat.

En annan sak som irriterar mig som fan är att de anställda får ta med sina hundar på kontoret som springer omkring lösa. Sedan är det anställda som springer runt bakom ryggen på mig och surrar skit istället för att ha någonting viktigare för sig att göra.
#17 2019-03-11, 18:45
Nochills
Jag och Floor Managern hade ett uppföljningsmöte idag där jag utvecklade min irritation över hur det egentligen fungerar på Tieto. Han försökte hela tiden bortförklara sitt ansvar;

Men du sade ju under jobbintervjun över Skype att du kunde avancerad felsökning

Det enda som jag sade var att jag var intresserad av teknik och datorer - inget mer.



Ja, visserligen så har jag ett IT-certifikat som dock sedan länge är utgånget men det är högst en generell kunskap. Floormanagern var från början beslutsam att Teamleader måste lära mig alltihop men det är naturligtvis en utopi om man inte har jobbat med detta innan.

Jag sade åt honom att Tieto från och med nu måste sluta med att ta in lustfyllda amatörer för det här typen av jobb.
Jag har sett att Nordic Jobs hela tiden söker nordisk personal till Tieto men det står inte några specifika krav för jobbet, vilket är helt dumdristigt. Det finns ingen riktig utbildning inför jobbet på Tieto utan man får helt enkelt kolla på och lära sig av de som jobbar och det är djävligt mycket...


I det här jobbet måste man snabbt sätta sig in i både Active Directory som SAP databas-hantering vilket är väldigt komplicerade grejer. Från början lät det på Floor Managern att jag fick ta den tid som jag ville på mig att lära mig alla arbetsmoment men detta har givetvis inte Teamleader något tålamod med.
Jag fick intrycket från början att man faktiskt skulle få lära sig stegvis multitasking med ärendehantering och att prata samtidigt med kunden i telefon som jag givetvis från början tänkte var otroligt komplicerat.


Killen som började före mig hade jobbat en hel del inom kundservice - men här ser ut som att han jobbar för två personer då det hela tiden kommer in nya ärenden.
Jag tycker att timpenningen på knappt 80:-/timmen är ett skämt i jämförelse men det är väl därför outsourcingen är så lyckosam nuförtiden.
#18 2019-03-16, 23:26
king_ozzelott
Ursprungligen postat av Nochills
Tjenare king_Ozzelott, välkommen tillbaka i din trådstart!


Jag jobbar faktiskt själv just på Tieto i Tallinn som Service Desk Specialist men jag kan säga att det är ett tufft jobb. Det är ingen idé att söka detta jobb utan att ha jobbat i minst ett år inom en bransch med högt tryck, tex tidigare kundsupport eller inom restaurang med eget ansvar.

Teamleader har berättat att det tidigare kommit massor med folk som provat men ändå inte klarat av det här jobbet och tvingats till att sluta. Man måste ha hög simultankapacitet då det är många ärenden som kommer in varje dag som ska loggas per email och telefon genom virtuella servrar.

Det ser inte ljust alls ut för mig som nu varit här ett antal veckor då jag igår fick en skarp tillsägelse av Teamleader och att detta påverkar om jag får bli kvar.

1) Jag hade höjt rösten mot kund då jag hörde dåligt och han menade på att det är mitt ansvar att hysscha ner andra på kontoret när man tar samtal.

2) Jag hade råkat sammanfatta en annan kunds problem angående strul med Outlook med att "det nog berodde på ett synk-fel". Man ska alltid vara pedagogisk mot kund utan att blanda in tekniska termer enligt honom.

3) Jag tar för lång tid på mig att lära mig saker, tex att köra fjärrstyrning mot kundens dator och analysera vad kunden vill få ut av Service Desk:en.

4) Jag behöver behärska mig och inte stressa upp i onödan vilket är väldigt svårt då detta är mitt första jobb inom kundsupport. Ofta är det komplicerade problem som kunderna frågar om som jag knappt själv förstår trots en tidigare IT-utbildning.

Idag så bestämde jag mig efter någon timme säga åt Teamleader att jag hade fått abrupt huvudvärk och gå hem. Sanningen är att jag låg sömnlös föregående natt och sov säkert bara 10 minuter då jag funderade på hur jag ska klara av det här jobbet.

Ett annat skäl var att jag på förmiddagen lyckades koppla bort en viktig virtuell server där ärendehantering och telefonlinje ligger på och det tar någon dag att återställa den.



Jag ska gå till jobbet igen nästa Måndag då det oftast är högtryck med ärenden och försöka men jag tvivlar på att jag får fortsätta. Därför så ska jag börja söka andra jobb här i Tallinn även om det känns väldigt surt...


Där ser man.
-Ja jag förstår din situation.

Själv har jag arbetat 10år+ med just kundservice så förstår inte riktigt varför jag inte skulle få jobb lixom? Det verkar iof. Inte tilltala mig direkt efter det du beskriver om man säger så.

Har du funderat på andra länder utöver Estland eller andra positioner inom Tallinn?

//Ozzelott
#19 2019-03-16, 23:28
king_ozzelott
Ursprungligen postat av Nochills
Jag och Floor Managern hade ett uppföljningsmöte idag där jag utvecklade min irritation över hur det egentligen fungerar på Tieto. Han försökte hela tiden bortförklara sitt ansvar;

Men du sade ju under jobbintervjun över Skype att du kunde avancerad felsökning

Det enda som jag sade var att jag var intresserad av teknik och datorer - inget mer.



Ja, visserligen så har jag ett IT-certifikat som dock sedan länge är utgånget men det är högst en generell kunskap. Floormanagern var från början beslutsam att Teamleader måste lära mig alltihop men det är naturligtvis en utopi om man inte har jobbat med detta innan.

Jag sade åt honom att Tieto från och med nu måste sluta med att ta in lustfyllda amatörer för det här typen av jobb.
Jag har sett att Nordic Jobs hela tiden söker nordisk personal till Tieto men det står inte några specifika krav för jobbet, vilket är helt dumdristigt. Det finns ingen riktig utbildning inför jobbet på Tieto utan man får helt enkelt kolla på och lära sig av de som jobbar och det är djävligt mycket...


I det här jobbet måste man snabbt sätta sig in i både Active Directory som SAP databas-hantering vilket är väldigt komplicerade grejer. Från början lät det på Floor Managern att jag fick ta den tid som jag ville på mig att lära mig alla arbetsmoment men detta har givetvis inte Teamleader något tålamod med.
Jag fick intrycket från början att man faktiskt skulle få lära sig stegvis multitasking med ärendehantering och att prata samtidigt med kunden i telefon som jag givetvis från början tänkte var otroligt komplicerat.


Killen som började före mig hade jobbat en hel del inom kundservice - men här ser ut som att han jobbar för två personer då det hela tiden kommer in nya ärenden.
Jag tycker att timpenningen på knappt 80:-/timmen är ett skämt i jämförelse men det är väl därför outsourcingen är så lyckosam nuförtiden.


Precis. Jag är även enig här och även gällande biten för hur lågt det är betalt.
Jag antar att du får ut en 1200 - 1500 netto, men för alla tre storstäder i Baltikum är detta lite för lite. Möjligtvis att du skulle klara dig bättre i Rïga, men det är nog knappt.
Jag skulle säga 2000 netto är nog det som krävs. Dock svårt att hitta sådana jobb i Estland eller Baltikum öht.

//Ozzelott
#20 2019-03-17, 06:31
Nochills
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Där ser man.
-Ja jag förstår din situation.

Själv har jag arbetat 10år+ med just kundservice så förstår inte riktigt varför jag inte skulle få jobb lixom? Det verkar iof. Inte tilltala mig direkt efter det du beskriver om man säger så.

Har du funderat på andra länder utöver Estland eller andra positioner inom Tallinn?



Tjena kingenÂ… jag har tidigare läst några av dina trådar och gillat dina beskrivningar även om dessa inte har varit så utvecklade. Var inte du nyss på väg till Finland för något kundtjänstjobb eller sket det sig helt för dig?

Fixar jag inte ett jobb här i Tallinn så kommer jag inte att fixa det någon annanstans heller.
Klart att det finns jobb i Irland och jag har fått jobberbjudanden därifrån men jag är helt ointresserad av det landet. Jag fyllde 46 år igår och är därmed helt rökt på den åldersfixerade och trångsynta, svenska arbetsmarknaden.

Jag har till och med jobbat på Samhall pga min funktionsnedsättning och fått ut 15000:- netto för ett omänskligt, hårt slit. Där vill jag aldrig sätta min fot igen pga all kaos-organisation och de tar bara in folk inför semesterperioderna.





Ursprungligen postat av king_ozzelott
Precis. Jag är även enig här och även gällande biten för hur lågt det är betalt.
Jag antar att du får ut en 1200 - 1500 netto, men för alla tre storstäder i Baltikum är detta lite för lite. Möjligtvis att du skulle klara dig bättre i Rïga, men det är nog knappt.
Jag skulle säga 2000 netto är nog det som krävs. Dock svårt att hitta sådana jobb i Estland eller Baltikum öht.

//Ozzelott



Är du verkligen seriös med ditt inlägg?! Inte ens en nybakad supporttekniker i Sverige får ut mer än 18000:- netto/månaden...

Den enda bonusen som ges på Tieto Tallinn är gratis pizza för de desk:ar som lyckats att ta KPI över förväntan. Det ska inte vara på det sättet att jag kommer hem efter varje arbetsdag och är dödstrött. Trots att jag äter bra och går regelbundet och gymmar, så flimrar ögon redan kl. 9 på kvällen och man orkar inte ens glo på dumburken...

Och ja, i Fredags så hade jag min sista arbetsdag.
Floor manager gillade naturligtvis inte alls läget...
#21 2019-03-28, 22:06
king_ozzelott
Ursprungligen postat av Nochills
Och ja, i Fredags så hade jag min sista arbetsdag.
Floor manager gillade naturligtvis inte alls läget...


Hej där,

Jag beklagar att du fick sluta. Inte kul, men som du beskrev det så verkade inte situationen något vidare alls. Hoppas du får något bättre jobb.

Jag är absolut seriös, jag har sätt flertalet jobb som kanske är mer kvalificerade dock som erbjuder mer.
I Litauen tex. Måste du ha minst 1,500 EUR net. Lägenheterna ligger runt 500 EUR för en bra lägenhet, utan el och vatten inräknat. Finns billigare, finns dyrare såklart.
Tack för uppskattningen förresten av mina tidigare inlägg. Det är alltid trevligt.
Hoppas som sagt du får något bättre jobb!,

//Ozzelott
#22 2019-03-28, 22:32
Nochills
Jag trodde att Litauen var ett fattigare land, detta också med tanke på att de fick Euron sist(!)
#23 2019-04-13, 09:00
Nochills
Update. Det går inget vidare alls för mig fnv...


För två veckor sedan gick jag på en information om jobb på restauranger här i Tallinn. Vi bara typ 7 intresserade som gick på träffen och det var typ 4 pers, inklusive jag som har tidigare erfarenhet från köksjobb.

Faktum är att jag har väldigt lite kontorsvana och jag märkte detta då jag innan träffen gick på en intervju hos Manpower. Den rekryteraren var förvånad över att jag hade både jobbat som säljare för att sedan börja jobba i köket på ett tidigare företag. Jag fick inte det här jobbet pga att jag hade för liten erfarenhet av att arbeta med administrativa jobb under press.


Men återigen, restaurangträffen...

Det fanns tom en norsk kvinna i 50-års åldern där som hade jobbat på kontor i Norge, blivit uppsagd och sedan flyttat till Tallinn och suttit i sin lägenhet i 1 års tid(!)
När vi sedan fick göra en personlig intervju fick man reda på att för att jobba på restaurang i Estland måste man ha ett "Hälso certifikat" från närmaste Hälsocentral.
Det skulle ta flera dagar att få det certifikatet med blodprov, kosta hela 500:- och det skulle vara godkänt för att man skulle få jobb som kökshjälp.

Jag gick med på villkoren och det tog givetvis flera dagars springande till hälsocentralen för att få intyget, inklusive med ta ett rektalt prov från analen. Jag slapp tack och lov att ta blodprovet och fick ett godkänt intyg och mejlade rekryteraren om resultatet.

Tyvärr så fick jag inte jobbet som kökshjälp även om rekryteraren under intervjun sade att det fanns ett lämpligt för mig att förbereda lunchboxar(!) Kanske hade det att göra med att jag hade sagt att jag hade vissa problem med psoriasis (hudutslag) men att jag är noggrann med hygienen.


Nu har jag suttit i en hel djäkla månad och sökt jobb utan lycka och jag behöver ta och säga upp lägenheten snart för att den är tillräckligt dyr...
Svårt läge när man har ett bankkonto hos Luminor (Nordea) som gäller i Baltikum och som jag måste stänga ner helt om jag ändå inte blir kvar här.
#24 2019-05-05, 10:21
Nochills
Update.


Jag har efter många vändor nu och varit på väg att ge helt upp ändå trots allt lyckats med att få ett jobb här i Tallinn. Jag hade sökt jobb i Lettland på Webhelp outsourcing och fick ett telefonsamtal ifrån Riga varför jag inte söker jobb i Tallinn då jag bor här.

Det är ändå lättare med både jobb som bostäder här än i Sverige så jag tycker inte att man ska ta och hänga upp sig över ett sämre löneläge. Framför allt så behöver man trivas på arbetsplatsen och känna sig behövd och respekterad som medarbetare om man ska orka. Jag har varit på så många olika arbetsplatser där jag har blivit bemött som skit och tycker att Tieto hör till den erfarenheten.

Jag ringde till mäklaren i mitten av förra månaden och sade att jag hade tänkt säga upp lägenheten och han förstod min situation. Självfallet så förstod också mina hyresvärdar problemet och de kommer till mig för att hämta hyran och inspektera lägenheten varje månad.

Mäklaren hade satt ut lägenheten på marknadsplatsen igen och jag såg att han hade lagt på 200:- på erbjudandet men fick ändå inga intressenter. Därför har jag bestämt mig för att stanna kvar här i lägenheten då jag trivs väldigt bra här. Det var inget problem med att återta kontraktet vilket aldrig skulle ha fungerat i Sverige så det är mer soft här.
Kvinnan som egentligen äger lägenheten är inlagd på ett sjukhem och vården går loss på motsvarande 11K SEK i månaden. Det var två unga Turkar som bodde här en längre period innan mig, så med andra ord så är det bättre att ha någon som bor här permanent.

Det är bara grannen intill som är jobbig då han ibland får frispel om kvällarna och börjar gapa på frun, men så länge han inte går överstyr...
Här i Estland så finns det oftast bara bäddsoffor i hyreslägenheterna så jag behöver ta och skaffa mig en riktig bäddmadrass.


Jobbet på Webhelp innebär support på moderna tvättmaskiner med touchdisplay mot svenska privatkunder och baslönen på ligger på 15K SEK brutto. Sedan kommer det att delas ut en personlig bonus på 1000-2000:- på prestationer månadsvis om man ligger bra i relation till KPI.
Visst är det tufft att vara ensamstående och sedan sitta på ett studielån som dessutom drar ner ekonomin men jag har tidigare sökt liknande jobb utan lycka.

Chefen och Teamleader-kvinnorna verkar vara förnuftiga men man får väl se hur det går och det verkar vara en lugn arbetsplats utan onödigt spring. Det fanns också ett projekt där man ger support för utomhuskläder åt barn men eftersom jag varken är förälder eller tänker skaffa barn så var detta inte intressant.

Vet inte startdatum men jag har skickat in mina personliga detaljer till HR och hoppas på att jag redan får börja jobba nu till veckan. Medelåldern på Tieto är runt 30 år medan den på Webhelp är betydligt högre, runt 50 år dvs i min åldersgrupp med folk från Danmark och Lettland.


För den som är intresserad finns cvkeskus.ee, cv.ee, cvonline.


Jag sökte tidigare ett jobb i Litauen som customer support för Norwegian Air men den ansökningsprocessen drog verkligen ut på tiden.
Först så skickade managern mig ett IQ-test som man skulle klara av på högst 20 minuter med kluriga flervals-alternativ. Sedan ringde en svensk Manager upp mig från Spanien för att kolla om jag hade tillräckliga "svensk-kunskaper". Efteråt så har jag inte hört någonting därifrån så jag blev väl bränd av någon anledning, kanske för att jag drog över testet med 30 sekunder.


Jag är också inskriven på Töötukassa som är motsvarigheten till Arbetsförmedlingen och ska dit på ett kort uppföljningsmöte i mitten av månaden.

Handläggaren har skickat mig jobberbjudanden genom mejlen men jag tror dock inte att jag kommer att få särskilt mycket basic ersättning därifrån. Har sökt många jobb men hade oftast inte ens fått någon respons på ansökningshandlingarna så det är inte lätt idag.


En kundsupport i Sverige tjänar väl inte mer än 15K netto från början?